Wanneer algen?

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ik volg nu al enige tyd met succes de EI en bedacht me hetvolgende.
Je moet ervoor zorgen dat je dus alle benodigde voedingstoffen voor een plant voldeoende aanwezig hebt.
Ik lees weleens om bv je po4 op minimaal 2.9 te houden om groene puntalg te voorkomen. Maar stel dat ik een plant heb die een hele geringe po4 behoefte heeft. Kan je dan theoretisch niet met minder po4 toe (even de andere planten buiten beschouwing gelaten dus)?
Of kan je op die betreffende plant toch nog groene puntalg krijgen bij bv een po4 van 1,3 terwijl die plant daar opzich ruim voldoende aan heeft en ervan uitgaande dat de andere stoffen ook voldoende aanwezig zijn?? Je hebt dan geen po4 van 2 maar 1,3 in de bak maar toch is dit voor de bedoelde plant meer dan genoeg. Kan die betreffende plant dan toch groene puntalg krijgen omdat je onder de 2.0 zit of niet??
Wellicht een rare vraag, maar deze schoot zo door mn hoofd en ik denk kom die gaan we eens voorleggen. Ik begrijp dat andere planten in de bak met een grotere po4 behoefte wel bij een po4 van 1,3 groene puntalg kunnen krijgen. maar hoe zit het dan bij de plant met een geringe po4 behoefte?? Of is deze ene plant dan wellicht de enige die geen groene puntalg zal krijgen (weer ervan uitgaande datverder alle stoffen meer dan voldoende aanwezig zijn)
Graag jullie reactie. Groet John
Ps Dit is dus puur een theoretische vraag en heeft niks te maken met mijn waarden of praktyk, maar meer een vraag om van te kunnen leren.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Het zijn eigenlijk twee verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben. Qua planten is het de bedoeling tekorten te voorkomen, in dat geval maakt het niet uit of het PO4 gehalte 1 ppm of 3 is. Pas onder de 0,1 tot 0,2 kunnen tekorten ontstaan.

Puntalg groeit niet meer bij een PO4 van meer dan 1,5 a 2, mits de CO2 ok is. Dat is de enige reden om het zo hoog te laten. Het heeft dus niets te maken met de PO4 behoefte van planten.
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
dutchy;95959 said:
Het zijn eigenlijk twee verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben. Qua planten is het de bedoeling tekorten te voorkomen, in dat geval maakt het niet uit of het PO4 gehalte 1 ppm of 3 is. Pas onder de 0,1 tot 0,2 kunnen tekorten ontstaan.

Puntalg groeit niet meer bij een PO4 van meer dan 1,5 a 2, mits de CO2 ok is. Dat is de enige reden om het zo hoog te laten. Het heeft dus niets te maken met de PO4 behoefte van planten.

Ok duidelijk. Dus de planten hebben een veeeel kleinere behoefte, alleen groeit het niet meer boven de 1,5 a 2 mg. Nu snap ik het helemaal. Bedankt voor de uitleg. Kun je misschien ook uitleggen waarom de kno3 dan ook op een bepaald nivo moet zitten?? ik neem aan dat de planten daar ook een veel mindere behoefte hebben dan dat ik doseer wekelijks. Vanwaar de hoge concentratie kno3 dan?? (dit voorkomt ook vast iets maar wat????). Moet ik dan denken aan bv de blauwalg??
Groet john
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
dutchy;100845 said:
De enige reden is het voorkomen van tekorten.

Ok dank je. Dus een hoge po4 om groene puntalg tegen te gaan omdat die bij hoge dosering niet meer groeit en de kno3 om tekort te voorkomen.
Maar goed dat geld eigenlijk ook voor de hoge po4 dus. Je gaat zo tekorten tegen die er dus voor zorgen dat o.a de groene puntalg niet groeit.
Eigenlijk doseer je vrij hoog om te voorkomen dat bepaalde algen gaan groeien en niet omdat de plant zoveel nodig heeft.
 

Jacco

Junior Poster
Jun 12, 2013
3
0
1
dutchy;102771 said:
Puntalg groeit niet meer bij een PO4 van meer dan 1,5 a 2, mits de CO2 ok is.
Hoi Dutchy,
Ik ben erg benieuwd naar de onderbouwing van de quote; is PO4 in die mate giftig voor puntalg, of kiemt puntalg bij die concentraties niet meer? Heb je een referentie waar je dit op basseert? Dank!
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
De puntalg kiemt waarschijnlijk niet meer, giftig is niet juist. Er is geen referentie voor, behalve dan dat het bij dergelijke PO4 gehaltes gewoon niet meer aanwezig is.