voeding

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ik gebruik nu de voedingspoeder van Gilles. Maar nu zag ik dat ook APO en ik dacht topflora het ook hebben. Moet daar dezelfde dosering van in of kun je daarvan minder doseren?? Op advies geef ik nu 10 ml/100l om tekorten te voorkomen. Ik zag dat de stoffen tussen de soorten voeding iets verschillen maar weet niet welke het belangrijkste zijn en of de andere genoemde beter/slechter zijn en of je minder kan doseren. Graag jullie reactie. Alvast dank, John:D:D
 

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
die van APO is volgens mij bijna, zo niet exact dezelfde formule. Qua kleur en compositie lijkt hij anders erg veel op de formule die ik heb. Mogelijk gebruiken ze andere sporenelementen... Je bedoelt denk ik floratop, maar daar weet ik niet van wat ze wel/niet hebben...
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Hoi Gilles, Ja die bedoel ik dus. Ja ik zag via google opeens ook andere die het verkopen dus dacht wellicht heb je minder nodig he. je moet toch geen dief van je eigen portemonnee zijn?? Ik zag de samenstelling, alleen zegt mij dat als scheikunde analfabeet niet erg veel. vandaar mn vraag hier ter orrientatie. Bedankt voor je reactie. groet John
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
Heren,

Graag jullie advies:
Heb een bak van 250 liter en geef nu 1 x per week
(stock gemaakt volgens de EI)

60 ml Kno3 en
10 ml Kh2po4

waar ik dus mee op 30/3 kom te zitten. Als er niets verbruikt is. 60/6

sporen 30 ml (Fe van 0,90)
Fe 10 ml (0,20 Fe)

totaal van Fe = 1.10 mg/l per Week

Is dit voldoende?

Zo nee hoeveel ml moet ik er onder of boven gaan zitten.

omdat in het volledige rapport terug is te vinden dat dit nogal veel is. maar als ik het bereken aan de hand van co2 en aantal watt per liter. klopt het...
Moet ik nu de helft nemen zodat het uiterste maximale op 30/3 uit kom of mag ik pieken op 60/6??
????
 
Last edited by a moderator:

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Beetje te hoog. je kunt rustig 30% minder doseren. Minder zou ik niet doen. je kunt er niet van uit gaan dat er geen verbruik is. Die "piek" zul je dus nooit bereiken.
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
Heren,

Bedankt. na 1 week beginnen plantjes een (klein) beetje te wennen aan de 10 uur licht ipv de 14 uur. Heb nu een beetje last van draadalg maar dat komt volgens mij door veranderen van licht.
Zie zelfs al nieuwe uitschieters bij de slechte plantjes. Heel erg bedank.

Heb daarom ook die 12,95 $ overgemaakt om officieel lid te zijn voor een jaartje.

gr,



Dutchy, jij in het bijzonder bedankt. Hoop dat je me nog veel kunt leren.
 
Last edited by a moderator:

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
@dutchy.

Sinds ik begonnen ben met EI, bemest ik op zaterdag na waterwissel en na 2 uur sporen en Fe. Omdat anders de voedingsstoffen niet opneembaar worden voor planten.

Nu heb ik op zondag. 2 uurtjes na het sporen en Fe bemesten een witte waas in de bak. Net witte mist. Niet geel door te veel Fe. Beste te beschrijven als de kleur van doorzichtige siliconen kit van de gamma.

Al eens mee gemaakt?
 
Last edited by a moderator:

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Doe de NO3, sporen en Fe na de waterwissel. De PO4 doe je de volgende dag. Dan heb je er geen last van. Komt doordat de Fe met de PO4 reageert.
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
oke, zie dat ik type vaud heb gemaakt. geen 2 uur maar 24 uur na waterwissel sporen en Fe, Heb met mn telefoon gereageerd. Zit nu weer op mn mac.

Reageren Fe en No3 ook niet op elkaar. Zo dat de No3 niet meer opneembaar is.
 

Yo-han

Guru Class Expert
Feb 6, 2011
285
0
16
Netherlands
Nope, Fe en PO4 reageren met elkaar en vormen een stof FePO4 wat niet oplosbaar is in water en dus neerslaat op de bodem (maar eerst nog een tijdje door de bak zweeft als hele fijne stofdeeltjes). Dit gebeurt niet bij Fe en NO3. Het neerslaan van FePO4 gebeurt echter direct en is een beetje geelbruinig van kleur. Niet Gammasiliconewit:p Klinkt meer als bacterie 'bloom' (weet even het Nederlandse woord niet). Heb je de filter toevallig ook (te) schoon gemaakt? Anders gewoon een kwestie van wachten, deze bacterien binden vanzelf in je filter/bodem (of wat dan ook), hou alleen wel ff dagelijks je nitrietgehalte in de gaten. Of je vissen en mocht er 1 het niet goed doen, gelijk testen op nitriet, no2!
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
Hmmm weer wat geleerd. Echter het is echt siliconen witte waas. Filter heb ik na de witte waas pas schoon gemaakt. En heb 2 filters en maak ze om de week schoon. Maargoed ik ga volgende week zondag kijken of ik het weer krijg als ik de po4 na24 uur geef.