Seachem Onyx zand

Pilaarbijter

New Member
May 20, 2011
23
0
1
Belgium
Hallo iedereen,

Heeft er iemand een idee waar ik het onyx zand zou kunnen kopen? Winkels in België zouden handig zijn, zo niet Europese online winkels zijn ook goed.
Ik kan er alleen maar vinden van over de zee (US)

Groeten
Ruben

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Erg kalkrijk spul (bestaat voor 20% uit Ca) Daar zal de GH en KH nog aardig van stijgen denk ik... Geen idee waar je het hier kan kopen trouwens.

Tug

Lifetime Charter Member
Lifetime Member
Jan 5, 2009
1,150
9
38
Washington, DC
Translation

Heeft er iemand een idee waar ik het onyx zand zou kunnen kopen? Winkels in België zouden handig zijn, zo niet Europese online winkels zijn ook goed.
Ik kan er alleen maar vinden van over de zee (US)
≈​
Does anyone have an idea where I could buy the onyx sand? Shops in Belgium Could be useful, if not European online stores are also good. I can only find on the sea (U.S.)

Erg kalkrijk spul (bestaat voor 20% uit Ca) Daar zal de GH en KH nog aardig van stijgen denk ik... Geen idee waar je het hier kan kopen trouwens.
≈​
Very limey stuff (consisting of 20% Ca) GH and KH will kind of increase I think ... No idea where you can buy it here anyway.

Last edited by a moderator:

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Hi Tug,

No translation to English is required on the Dutch forum. Or are you trying to learn? ;)

Geen vertaling naar Engels is noodzakelijk op het Nederlandse forum. Of probeer je het te leren? ;)

Pilaarbijter

New Member
May 20, 2011
23
0
1
Belgium
Ik weet het maar het is niet voor de bak waar ik je al zoveel vragen heb gesteld :p
Heb deze week een nano gekocht van 25l. Ik wil hem op non ço2 zetten en was toms topic erover aan het lezen. Daarin raadt hy aan om onyx zand te gebruiken.
Ik heb nu de proflora substraat van jbl afgedekt met gewoon zwart grind. Nog enige suggesties? Het zou een bakje zyn om mn beta in thuis te brengen.

Groeten
Ruben

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Als er genoeg voeding in de waterkolom aanwezig is, wordt de voedingsbodem minder aangesproken waardoor hij langer meegaat. Zit er bij mij al 2 jaar in. Aktiveren wordt moeilijk, maar je kan bijvoorbeeld ijsblokjes met verschillende produkten onder het grind duwen.

Pilaarbijter

New Member
May 20, 2011
23
0
1
Belgium
Ok, bedankt voor de info.

Oja heb nu een milwaukee ph meter gekocht. Zal binnenkort dan wel een update geven in het andere topic.

Groeten
ruben

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Blindelings blijven doseren zonder waterwissels zal uiteindelijk problemen geven als je in het toxische gebied terecht komt. Maar om het op die manier te doen, zou gewoon dom zijn. Indien er geen waterwissels plaatsvinden, zullen de doseringen zeer laag tot soms nihil zijn, naar gelang het vissenbestand en voeren. Ik heb ook een kleiner bakje zonder CO2, waar vrijwel nooit waterwissels worden gedaan. Dosering van voeding is een geringe hoeveelheid 1 keer per 2 weken. Bak draait goed, geen alg en geen uitval van vissen. NO3/PO4 stijgt nooit verder dan 25/2 en 0,5 Fe.

Ik doe dan nog steeds EI, omdat ik, na een basishoeveelheid te hebben vastgesteld, regelmatig voeding toevoeg in een hoeveelheid waarmee er geen tekorten ontstaan. Ook al is het weinig.

Pilaarbijter

New Member
May 20, 2011
23
0
1
Belgium
Dus jij voegt geen No3/po4 expliciet toe, maar gebruikt enkel voeder om aan EI te doen?

Overigens, 1 keer voederen in 2 weken, is dat gezond voor de vissen?

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Een geringe overmaat aan visvoer kan soms al genoeg NO3/PO4 leveren. Blijft natuurlijk wel het toevoegen van sporenelementen.

Ik bedoelde 1x per twee weken wat sporenelementen toevoegen, niet 1x per twee weken vissen voeren :)