po4

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ik heb een vraagje (wellicht vinden sommige het een domme vraag maar ja).
ik heb een 60 cm met standaard de 18W verlichting en veel drijfgroen. Dus betrekkelijk weinig licht voor de planten waardoor ze niet hard groeien. Maar de keerzijde is dat er ook geen alg in voorkomt. En dat is soms ook een kunst vind ik.
Nu vraag ik me af waarom de ene bak bij een Po4 van bv 1 wel groene puntalg geeft en de andere bak niet terwijl daar de Po4 ook 1 is.
Ik hoor wel eens dat beneden de 2 niet goed is maar waarom krijg in beide gevallen met een Po4 van 1 in de een wel puntalg en in de andere bak niet. er zal wel een simpele verklaring voor zijn die ik even niet doorzie nu dus vandaar mijn vraag.
In de 60cm bak zitten cpo kreeften en die hebben graag erg gedimt licht dus daar is deze bak ideaal voor.

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Ik denk licht

jessicapilon;87656 said:
Ik heb een vraagje (wellicht vinden sommige het een domme vraag maar ja).
ik heb een 60 cm met standaard de 18W verlichting en veel drijfgroen. Dus betrekkelijk weinig licht voor de planten waardoor ze niet hard groeien. Maar de keerzijde is dat er ook geen alg in voorkomt. En dat is soms ook een kunst vind ik.
Nu vraag ik me af waarom de ene bak bij een Po4 van bv 1 wel groene puntalg geeft en de andere bak niet terwijl daar de Po4 ook 1 is.
Ik hoor wel eens dat beneden de 2 niet goed is maar waarom krijg in beide gevallen met een Po4 van 1 in de een wel puntalg en in de andere bak niet. er zal wel een simpele verklaring voor zijn die ik even niet doorzie nu dus vandaar mijn vraag.
In de 60cm bak zitten cpo kreeften en die hebben graag erg gedimt licht dus daar is deze bak ideaal voor.

Ik ben ook zeer benieuwd hierna. Maar als ik alles wat ik tot nu toe heb geleerd sinds mei, en wat ik heb gelezen, dan is er volgens mij maar 1 verklaring. En dat is volgens mij het licht.

Ik heb een Rio240 en die hebben standaard 2 tl balken. Toen ik in mei opstarte ging het prima ook met lage no3 en po4 waardes. Toen ik de 2de rij tl's bijplaatste toen begon alles in sneller tempo te gaan. Planten gingen als gek groeien maar als extra dus ook de puntalg. Sinds van de week heb ik dutchy's advies opgevolgd en po4 naar 4 gezet (no3 natuurlijk op 40) en kijk daar de puntalg is weg en de dustalg bijna. Ik zou het dus bijna vreemd vinden dat het niet aan de lichthoeveelheid zou liggen.

We wachten met spanning op de antwoorden van de experts.

Mvg André

PS domme vragen bestaan niet. Niet vragen is dommer :)

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Lage lichthoeveelheden hebben altijd minder algengroei tot gevolg. De alg heeft het moeilijker dus zal met een geringere waarde PO4 te bestrijden zijn. Je moet echter niet vergeten dat CO2 een grote rol speelt. Met minder licht is, als je stuurt op dezelfde waardes, de kans op een CO2 tekort minder, dus minder kans op alg.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ok dus wanneer er meer licht boven zou zitten zou de groene alg beter groeien en zou er meer po4 nodig zijn. Dus net als met penseelalg dus eigenlijk. Bij meer licht groeit de alg beter en is er meer co2 nodig als bestrijding zeg maar. Bij veel licht groeien niet alleen de planten harder maar ook de algen en dan moet je meer co2/po4 inzetten ter bestrijding. Ok duidelijk denk ik he. bedankt voor de uitleg.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Andre, Fijn dat ik niet de enige ben met deze vraag. Pffffff. Tja licht kun je zien als de motor he die de boel aanzwengeld, maar ook de minder leuke elementen zoals alg.