plantenbak van toontjuh

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
dus :

een uur en 10 min voor mijn licht aangaat schakeld mijn ph controller in om mijn ingestelde waarde te bereiken voor mijn licht aangaat

en een uur voor mijn licht uitgaat schakeld hij uit om ervoor te zorgen dat ik snacht geen co2 overschot krijg

en overdag houd mn controller mn bak stabiel
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik had toen ik mijn ph controller net had gekocht ook snachts gewoon de controller aanstaan maar mij werd toen geadviseerd om hem snacht uit te zetten ivm de oplopende co2 waarde
dit heb ik sindsdien ook zo gedaan :) ik geloof dat dutchy mij dat geadviseerd heeft zou dit nog even terug kunnen zoeken
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Ja oké zal werken dan.

Maar je kan dus nooit je ph lager instellen dan je vissen kunnen hebben. En ik denk dat er iets veranderd is in je aquarium dat de continue test beïnvloed.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
dit schreef dutchy mij over het snachts afschakelen van de co2 :

Ik heb ook de Dennerle Evolution maar die schakel ik gewoon 's nachts helemaal uit met een timer. Er is dan niets wat CO2 nodig heeft. De schommeling in pH die door de CO2 wordt veroorzaakt is niet hetzelfde als dat deze door zuren wordt veroorzaakt. Een snelle pH verlaging door zuren zal de vis niet overleven, maar met CO2 is het geen probleem. Bovendien zul je moeten zorgen dat er 's nachts veel O2 in het water zit, omdat je anders alsnog je vissen doodmaakt, door de lage O2 / hoge CO2 verhouding. Bovendien verbruiken je planten 's nachts ook O2. Als de O2 onder 3 mgl valt + 40 mgl CO2 = dode vissen. Bij mij staat er dus een pomp net onder het oppervlak met 3000 lpu te draaien om O2 te verzorgen, dag en nacht door veel beweging van het wateroppervlak.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
dat is waar ja het laatste wat ik veranderd heb is de ph sensor khad mn co2 destijds 20mg/l lager staan hoef ik nu niet te proberen ...

het vreemde vind ik dat als ik hem eik of in de calibratie vloeistof nameet deze wel de goede waardes aangeeft dus je zou zeggen dat hij gewoon goed moet zijn .

ik heb er 2 van deze stromingspompen in zitten http://www.aquarium-winkel.com/tetra-circulatie-opvoerpomp-wp-1000-p-2102.html

1 aan de achterzijde van mijn bak voor de waterrimpel en een aan de voorzijde om mijn co2 naar de linkerkant te transporteren deze heb ik nu dus hoger gezet om een flinke rimpel te krijgen aan het wateroppervlak


misschien dat het ook nog zo zou kunnen zijn dat de co2 niet goed genoeg naar de linkerkant getransporteerd word waarna mijn sensor en continu test minder co2 gehalte aangeven dan dat er werkelijk in zit ...
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Oke weer wat geleerd. Ik voeg wel in de nacht CO2 toe maar dode vis heb ik nog nooit gehad. In de nacht slaat de CO2 ook maar een paar keer aan. Veel minder frequent dan overdag. Is logisch planten produceren geen O2 dus CO2 verbruik is minder. En je krijgt extra CO2 door uitstoot door vis en plant
 
Last edited by a moderator:

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
toontjuh;92889 said:
dat is waar ja het laatste wat ik veranderd heb is de ph sensor khad mn co2 destijds 20mg/l lager staan hoef ik nu niet te proberen ...

het vreemde vind ik dat als ik hem eik of in de calibratie vloeistof nameet deze wel de goede waardes aangeeft dus je zou zeggen dat hij gewoon goed moet zijn .

ik heb er 2 van deze stromingspompen in zitten http://www.aquarium-winkel.com/tetra-circulatie-opvoerpomp-wp-1000-p-2102.html

1 aan de achterzijde van mijn bak voor de waterrimpel en een aan de voorzijde om mijn co2 naar de linkerkant te transporteren deze heb ik nu dus hoger gezet om een flinke rimpel te krijgen aan het wateroppervlak




misschien dat het ook nog zo zou kunnen zijn dat de co2 niet goed genoeg naar de linkerkant getransporteerd word waarna mijn sensor en continu test minder co2 gehalte aangeven dan dat er werkelijk in zit ...

Stond je CO2 lager of je ph? De vloeistof heb je daar iets anders. Bv nieuwe verpakking? Kan zijn dat de vloeistof al niet goed is. Die kans lijkt me klein maar kan wel. En wat ook nog kan is dat jij de CO2 nu zo snel de bak in knalt. Dat de pomp de CO2 wel verplaatst maar niet snel genoeg en je bij de kant waar de CO2 de bak ingaat al op bv 50mg/l zit terwijl bij de sensor nog geen 40 zit bij het meten van de ph. Dit is wel ver gezocht denk ik, maar zou toch kunnen?
 
Last edited by a moderator:

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
k heb nu als test mijn 2 doseerpompen aan de voorkant van mijn aquarium langs elkaar gezet.

mocht nu mijn co2 continu test morgen wel heel lichtgroen worden dan werd mn co2 dus niet voldoende verdeeld waardoor mijn co2 test en controller een lagere waarde aangaf dan dat er daadwerkelijk in mn bak zat dus dan zou het een co2 transport probleem zijn waardoor de graccilis is gaan kroezen en op mijn achterwand penseelalg is gaan groeien

ik laat mijn bevindingen hierover nog weten

mochten jullie er anders over denken hoor ik dat natuurlijk graag :)
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
Stond je CO2 lager of je ph? De vloeistof heb je daar iets anders. Bv nieuwe verpakking? Kan zijn dat de vloeistof al niet goed is. Die kans lijkt me klein maar kan wel. En wat ook nog kan is dat jij de CO2 nu zo snel de bak in knalt. Dat de pomp de CO2 wel verplaatst maar niet snel genoeg en je bij de kant waar de CO2 de bak ingaat al op bv 50mg/l zit terwijl bij de sensor nog geen 40 zit bij het meten van de ph. Dit is wel ver gezocht denk ik, maar zou toch kunnen?

mijn ph stond lager dan dat ik hem nu heb staan dus mijn co2 gehalte was toen hoger

de vloeistof is een gehele nieuwe verpakking incl continutest

t lijkt mij het meest voordehand liggend dat ik mijn co2 niet snel genoeg naar links transporteer daar liggen we denk ik wel op een lijn ;)

ik laat je morgen de verdere stand van zaken nog wel even weten heb nu de 2 stromingspompen bij elkaar gezet en deze blazen nu de co2 allebei naar links

in ieder geval bedankt voor het meedenken :)
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
jij ook truste :) en alles komt goed en ook dit is weer een leer voor de volgende keer ;)
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
toontjuh;92896 said:
mijn ph stond lager dan dat ik hem nu heb staan dus mijn co2 gehalte was toen hoger

de vloeistof is een gehele nieuwe verpakking incl continutest

Kijk

Mijn oude ph elektrode gaf ook een lagere ph aan. Ik kan nu niet meer naar de ph sturen want dan krijgen mijn vissen het moeilijk. Maar mijn co2 in het water is ondanks dat de nieuwe ph elektrode een hogere ph aangeeft toch echt hetzelfde.

Enige constante wat er nog in jouw bak zit zijn je vissen. En geloof me die kunnen niet van de 1 op de andere dag minder co2 verdragen. Je zit te vast aan je PH. Loslaten die oude ph en de nieuwe juiste instelling zoeken zodat co2 levels goed zijn en je vissen nog vrolijk.

Zelfs de continue test is nieuw (wel hetzelfde merk?).

bij welke ph kregen je vissen het moeilijk? Daar ga je gewoon wat bovenzitten en wacht gewoon af wat je nieuwe ph is en hoe dan de kleur van de vloeistof gaat worden.

succes
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik heb gewoon dezelfde test gekocht ja (dennerle ) deze werd mij in het begin al aanbevolen

ik heb nu het volgende gedaan :

ik heb de stroming naar links toe vergroot nu blaast niet een maar 2 stromingspompen mijn water naar de linkerkant

rimpel op het water is nu normaal

mijn co2 ga ik vanuit hier weer goed zetten gelet op de vissen en de continutest

het resultaat heeft natuurlijk even tijd nodig maar ik laat nog weten wat de vooruitgangen zijn dit zou over enkele dagen toch wel zichtbaar moeten zijn
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
word door een kaamlaag het zuurstofgehalte van het water minder ? heb een dunne kaamlaag op mijn water en als dit de zuurstof opname tegen houd zou dit ook een mede oorzaak kunnen zijn voor mijn probleem

ik heb iig een ofa skimmer besteld bij zojac ik las hier veel positieve berichten over en ik ben dan meteen van mn kaamlaag af :)
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
De hele gasuitwisseling wordt minder. je houdt vast wat er in zit. Ik heb al een keer gehad dat al mijn vissen boven in de bak zaten omdat de skimmer het niet meer deed, dus de CO2 wilde er niet uit en de O2 er niet in.

Niet goed voor planten en vissen. Planten hebben 's nachts O2 nodig.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
oke denk dat hier voor een groot deel mijn probleem dan ook mee te maken heeft ben benieuwd hoe het is als ik mijn skimmer geinstalereerd heb :)
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
het lijkt erop dat de extra stroming naar de linkerkant van mn bak effect heeft de test is iets lichter als de kleur van 40/mg dus dat is prima

ook mijn nomaphila stricta ziet er stukken beter uit mede dankzij de octocinclus vissen geheel algvrij en lekker frisgroen

nu even wachten op hoe de gracilles zich verder gaat ontwikkelen

de ofa skimmer hoop ik deze week binnen te krijgen :)