plantenbak van toontjuh

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
Nee zelfs meer heb mn stromings pomp iets hoger gezet zodat ik meer rimpeling op het water had
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
k zou graag mijn co2 nog iets willen verhogen maar dan krijgen mijn boesemanies het moeilijk is t ook mogelijk om mijn oppervlakte water meer rimpeling te geven zodat ik he mop die manier iets kan verhogen ?
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Dat is mogelijk, kwestie van uitproberen. Anders moet je de CO2 vraag van de planten verminderen door.....minder licht.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
goedeavond

ik heb vandaag mijn verlichting teruggebracht naar 60% omdat ik nog een klein beetje bruinalg blijf houden op de nieuwe groei van de nomaphila stricta mijn wattage is nu 0,31/liter

ik heb toch nog een vraag over mn co2 :

is het niet zo dat als ik mijn lichtintensiteit minder zet de ph omhoog gezet moet worden maar dat mn test nog wel lichtgroen blijft aangeven ?

mn ph is nu 6,75 met n kh van 5 maar hebt idee dat ik voor mn nieuwe ph sensor veel meer co2 kon toevoegen als ik nu kan

ik snap wel dat de ph hoger word naarmate de intensiteit van het licht minder word maar dan zou de continu test toch gewoon lichtgroen moeten blijven ?

maar mn continutest is op het einde van de dag iets meer als 40mg/l terwijl dit altijd veel meer was

op mijn achterwand begint ook flink penseelalg op te groeien dus een teken van co2 of te weinig stroming

graag hoor ik of er misschien iets mis is met mn co2 gehalte
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
mn planten zelf zijn wel alg vrij alleen mn ammania gracilis is aan het kroezen en mn hygrofhila difformis wil t ook niet echt doen wat deze gaat rosefolia staat nu in een donkere hoek in afwachting wat ze gaat doen met weinig licht
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Intensteit van het licht heeft geen invloed op de pH, alleen CO2, KH en zuren hebben dat. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je test goed aangeeft, de waarde op de display is maar een relatief getal, en hoeft niet met de werkelijkheid overeen te komen.

Als je test 40 mg/l aangeeft, zou dat voldoende moeten zijn, maar ook die is afhankelijk van interpretatie en lichtval.

Daarom zeg ik altijd dat CO2 goed doen het moeilijkste is. Je planten vertellen je echter precies wat ze nodig hebben. Kroezen van gracilis is een CO2 issue, meestal wisselende gehaltes. Difformis groeit bijna in het donker nog goed ;)

De grens is altijd wat de vissen aankunnen.

Het feit dat je nu met de verlichting op 60% zit, wil niet zeggen dat je dat terug kunt rekenen naar Watts. Dimmers zijn qua % niet lineair aan het aantal Watts. Daar zit nogal wat verschil in.

Penseelalg is altijd een nabrander. Je krijgt dus alg door een probleem wat je twee weken geleden had. Ook als dat probleem nu al weg is (of misschien is het er nog)
 
Last edited by a moderator:

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
mijn co2 heeft afgelopen weken wel rond de 40 mg/l gezeten de test is nooit echt donkergroen geweest

ben wel aan het winkelen geweest met mn co2 gehalte (vissen waren adem aan het happen ) dus daar ligt het probleem dan waarschijnlijk

ik heb nu de verlichting naar 60% gezet en mn ph iets lager gezet en zal het water iets meer rimpeling gaan geven en dan weer afwachten hoe het uitpakt
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Ik heb ook pas een nieuwe ph elektrode. Deze meet ook een beetje afwijkend van de vorige. Je moet dus even opnieuw gaan afstellen en proberen. Dat je met de nieuwe een hoger ph meet is dus niet automatisch ook minder co2 in de bak.
Ik ga altijd uit van mijn vissen en mijn continue test.

Maar wat ik nu niet begrijp waarom verlaag je de PH en verhoog je de rimpel in het water.

als het nu goed gaat met je vissen kan je toch gewoon je ph verlagen en goed kijken wat voor een effect dat heeft op de vissen. Als ze verstoord gedrag vertonen stuur je de co2 bij naar iets minder. Totdat het goed gaat met de vissen.

volgens mij verander je te veel in een te korte tijd en daardoor kan je de veranderingen niet gecontrolleerd bekijken.

gr André

oh ja otocinclussen tegen bruinalg. Dat zijn nog eens hulptroepen :)
 
Last edited by a moderator:

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
hey andre

ik heb zelf nu ook wat hulptroepen ingeschakeld ;) heb er een 20 tal in mijn bak zwemmen

mijn problee mis het volgende
met mijn oude ph meter en mijn verlichting op 100 procent was mijn co2 continu test groen gelig vissen hadden nergens last van

nu heb ik mijn verlichtings intensiteit minder gezet (weer terug naar 70% gezet )maar nu kon veel minder co2 toevoegen als voorheen (wat wel begrijpelijk is ) minder licht = minder co2

alleen nu met de nieuwe electrode zit ik om en nabij het groen (40mg/l en voorheen dus hoger en als ik meer toevoeg krijgen mijn boesemanis het moeilijk

maar gister is me opgevallen dat ik penseel alg krijg en mijn gracillis is aan het kroesen dus dit betekend een co2 tekort dus moet ik meer toevoegen maar ik zit al aan mn max dus dit zou betekenen teveel co2 in mn bak terwijl mn planten wat anders vertellen

voorheen kon ik mijn continutest naar het geel laten gaan zonder dat de vissen problemen hadden en nu hij op 70 % staat ineens niet meer

misschien dat het aan de vissoort ligt ?

vandaag was mn test iets lichter als het groen van 40mg/l dus dat zou goed moeten zijn maar heb nu wel n flinke rimpel op het water staan

dit alles is nadat ik mijn nieuwe ph sensor geinstaleerd heb begonnen maar als ik deze nameet met de eik vloeistof dan zijn de waardes wel gewoon goed

beetje raar

hier mijn waardes

mn kh is 5 (kraanwater+osmose 50/50

mijn ph is op moment ingesteld op 6,35

ik heb het moment dat de co2 fles aanspringt al terug gebracht 1 uur en 10 min (was 1,5 uur )

idd heb ik de laatste paar weken flink aan het rommelen geweest met mijn co2 omdat mn boesemanies steeds maar weer aan het wateroppervlak hingen

ik heb mijn continutest aan de andere kant hangen dan waar de co2 de bak in komt hier is de co2 waarde het laagst

graag hoor ik jullie ideeen hierover vind het maar raar allemaal
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
die regelt mijn co2 invoer ja moet wel zeggen dat ik mijn aantal bellen per minuut vrij hoog heb staan (ongeveer 6 per seconde ) maar dat zou volgens mij niks moeten uitmaken voor de bak
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
kheb mn co2 toevoer aan de rechtse kant van mn bak zitten

mijn ph controller en continu test heb ik aan de linkse kant zitten (1,5 meter bak ) hier is de co2 dus het laagst ik stuw mn co2 doormiddel van een stromingspomp naar links toe
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
En bij het bereiken van de ph slaat dan de toevoer uit? Ik snap namelijk niet wat je bedoeld met de Co. Toevoer staat nu op 1.10 uur en dat was 1,5 uur
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
mijn co2 toevoer slaat dan af idd ik heb zojuist even gekeken en er lekken geen belletjes (staat nu uit maar dat is hetzelfde als dat de toevoer gestopt word )

sorry voor de onduidelijkheid zal wat duidelijkere uitleg proberen te geven

ik had mn co2 zo staan dat hij 1,5 uur voor het licht aangaat aanspringt

dit heb ik terug gebracht naar 1 uur en 10 min om ervoor te zorgen dat de co2 wat minder is
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Een controller werkt toch 24/7

Hij houdt ph en dus ook CO2 constant. Overdag maar ook in de nacht.

Ik ben helemaal de kluts kwijt nu omdat ik niet snap waarom in de nacht je CO2 handmatig is afgeschakeld.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
savonds een uur voor het licht uitgaat schakeld mijn co2 toevoer mbv een tijdklok uit omdat anders snachts de co2 waarde te hoog op kan lopen omdat de planten dan ook co2 uitstoten
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Ja maar er is een rimpel op je water dus er moet CO2 uit de bak worden verdreven. Dit compenseerde de productie van CO2 door vis en plant.