plantenbak van toontjuh

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Groene alg kan je krijgen doordat je zoveel licht hebt dat je niet voldoende CO2 kan toevoegen. Gaatjes in bladeren is meestal een Kalium tekort.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
Ok ik heb nu mn verlichting zo staan:

12.00 tot 13.00 naar 100%
En van
21.00 tot 22.00 naar 0 %

Dus maar 8 uur volle lichtsterkte is dit dan nog te veel ?

Co2 staat in lichtgroen maar ben er achter gekomen dat bij het aangaan van het licht de co2 nog niet het ingestelde nivo heeft gehaald misschien ligt het probleem hier ? Heb het nu een half uur eerder aangezet dus 1,5 voor dat mn lampen aan gaan begint mn co2

Misschien 2 weekjes afkijken nog of het daar aan lag ?
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
Tevens heb ik plukjes baardalg op mn bodem groeien welke makkelijk af te zuigen dit is co2 gerelateerd zoals ik geleerd heb maar deze staan eigelijk vol in de uitstroom van mijn filter die de co2 toevoegt dus dit zou in mijn ogen niet de co2 kunnen zijn maar wat dan wel


T stoort me niet echt maar als het wegbleef zou wel fijner zijn :)
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Het gaat om de intensiteit, niet om de duur. Bij mij staat de verlichting 11 uur aan, maar ik heb geen groene alg. het is inderdaad beter als de CO2 al de gewenste instelling heeft als het licht aangaat.

De penseelalg op de bodem kan veroorzaakt worden door de hoge stroming, heb hier zelf soms ook last van. Probeer de stroming een beetje te breken zodat hij niet te hoog wordt op 1 plek, door een Y stuk te gebruiken o.i.d.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
of nu de co2 daadwerkelijk zn gehalte heeft bereikt als het licht aangaat kan ik zaterdag of zondag even controleren het is iig beter als dat het was

die y stukjes das wel n goeje daar ga ik mee aan de slag t stoort me niet echt maar de stroming word zo ook nog meer verdeeld over de bak wat wel weer goed is

ik heb op het moment nog 2 reflectoren op mn lampen zitten wat is nu het verstandigst ?

1- deze eraf halen of het geheel zo laten draaien en kijken wat de alg gaat doen ? nieuwe groei is alg vrij en zeer mooi gezond blad

2- meteen de 2 reflectoren eraf halen

ikzelf denk dat ik het zo het beste kan laten gaan eventjes heb immers mn co2 al eerder gezet en dan de nieuwe groei in de gaten blijven houden
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Je kunt die andere twee reflectoren er gerust af halen. Ik gebruik er helemaal geen, maar heb toch nog 3x zo veel licht als wat een plant minimaal nodig heeft. Wij als mensen onderschatten al snel hoeveel licht er werkelijk is. Zeker met T5, dat is behoorlijk intense verlichting.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ok dan haal ik de reflectoren er af

het is ook nog eens dat de ene zegt dat je veel licht moet hebben terwijl de ander zegt van niet je krijgt er heel veel verschillende informatie over dat is soms best lastig :)
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Ik meet licht met een PAR meter, die aangeeft hoeveel licht er beschikbaar is voor fotosynthese, dus hoeveel licht de plant "ziet".

Daar kan geen theorie tegenop.

Als je dan verder goed naar je planten kijkt, dan pas je het een geringe hoeveelheid aan afhankelijk van wat de planten vragen. Maar dat zijn kleine beetjes. 1 reflector op de voorste buis verhoogt het licht al 25% over de helft van de bak. Met alle reflectors, op 4 buizen, verdubbel ik zelfs de lichtsterkte. Onze mensenogen zijn echter niet zo gevoelig om kleine lichtvermeerderingen te zien, vaak zien we het verschil niet eens. Bij een plant die het niet goed doet vanwege lichttekort maakt 10 tot 15% meer al veel verschil.

Twee T8 buizen op 45 cm hoogte zonder reflectors geven al genoeg licht om planten te laten groeien. Dus kan je dan nagaan wat jij hebt, met 4x T5? Minimaal het dubbele.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ok duidelijk verhaal maar bijvoorbeeld mijn rosefolia en andere lichtbehoevende planten daar word van gezegt dat ze veel licht nodig hebben is dit dan lariekoek ?

op het moment heb ik 3 tl balken aanstaan geen 4 ;) maar zoals ik uit je verhaal begrijp heb ik meer dan voldoende licht boven mijn bak en hoef ik ook zeker niet bang te zijn dat dit te weinig word met mijn verlichting

maar hoe het dan zit met licht behoevende planten daar ben ik wel benieuwd naar

groetjes
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Sommige planten hebben inderdaad wat meer licht nodig dan andere. De rosaefolia heeft helemaal niet veel licht nodig en doet het beter op schaduwplekken. Glossostigma gaat strekken bij weinig licht. Het verschilt van plant tot plant. Een Ludwigia peruensis groeit helemaal niet met weinig licht.

Wat dus de juiste manier is, is om laag te beginnen en dan langzaam te verhogen totdat alles goed groeit. Soms kan een korte reflector precies boven een plant die meer licht nodig heeft voldoende zijn. Die lichtere plek in de bak zien wij niet eens, de plant wel.

Een plant die genoeg CO2 krijgt, heeft veel minder licht nodig om goed te groeien. Aquarianen die de plant dus beperkt CO2 geven, moeten veel verlichting gebruiken om goede groei te krijgen. Dit wordt ook beschreven in een artikel over CO2 en licht van de plantenkweker Tropica.

http://www.tropica.com/en/tropica-abc/basic-knowledge/co2-and-light.aspx
 
Last edited by a moderator:

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
kijk dat is goede info !!

ik heb het dan in princiepe andersom gedaan niet van weinig licht naar meer maar van veel naar weinig

thks voor de info :)
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik heb op het moment best wel veel puntalgjes op mn raam en blad van lobelia cardinalis dus mn fosfaat waarde is laag

ik ga vanaf morgen 5 ml fosfaat per week meer toevoegen dus dan dan word het geen 30/3 wat ik toevoeg 30/4 om te kijken of het dan weg blijft
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik merk nu duidelijk aan de planten en groei dat ze de extra fosfaat en plantenvoeding echt waarderen ze worden nog mooier groen en de puntalg is ze goed als niet terug gekomen ( paar kleine plekjes nog ) tevens heeft hier de lichtvermindering aan bij gedragen.

de rosefolia mag nog wel wat mooier worden maar we hebben geduld :)

ik heb een paar nieuwe plantjes gekocht en tevens een y buisje om de stroming aan de rechterkant nog wat te verbeteren kan hier geen plant neerzetten zonder dat deze omver geblazen word en heb beetje last van penseelalg op de bodem dus deze gaat als het goed is ook stuk minder worden :)

ik wil het zo maken dat ik daar een plant neer kan gaan zetten zonder dat deze omver geblazen word door de uitstroom van mijn filter daar ga ik het y buisje voor gebruiken [attachment=1347:name]

ik maak het buisje aan de bocht van de uitstroom met hier 2 pijpjes aan zodat de plant als het ware tussen en langs de buisjes van de uitstroom staat en deze zo weer wegwerkt

verder gaat het nog steeds prima alleen nog beetje fine tunen

t-stuk-45-pvc-gf-pinl-nl.jpg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Je kan de stroming natuurlijk tegen de voorruit laten blazen waardoor er wel een sterke, maar verspreide stroming naar beneden ontstaat.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
dat zou kunnen maar dan kan ik daar nog geen plant neerzetten zonder dat deze mee gesleurd word door de stroming daarom wil ik mede door een tip van jou dit gaan makenmet het y buisje

moet natuurlijk even kijken hoe het water de beste stroming geeft zonder dat de plant die erbij staat meegesleurd gaat worden maar dat is een kwestie van proberen

groetjes
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik heb mijn verlichting vanaf gister weer iets minder gezet oa mijn rosefolia wil maar niet opknappen (bladeren krullen snel en komt groene alg op )

ook heb ik mijn ph sensor vervangen wat me opvalt is dat ik veel minder co2 kan toevoegen dan voorheen terwijl allebei de sensoren goed geeikt waren

voorheen zat ik rond de 6,12 zonder problemen en nu zit ik op 6,25 en de vissen happen nog steeds naar lucht dus ben het langzaam aan het verhogen vind het wel raar maar het zal wel aan de sensor gelegen hebben ofzo k houd iig mn continu test voordurend in de gaten maar deze is net wat lichter als 40 mg/l op het moment dus gaat nog wat lichter kleuren gedurende de dag

mijn nieuwe planten heb ik er ook in staan ik heb de limnophila aquatica genomen deze staat rechts bij mijn uitstroom als hij dadelijk te hoog is ben ik van plan om mn co2 uitstroom wat te verhogen zodat deze er geen hinder van heeft

ik heb ook nog een limnophila aromatica genomen omdat ik dit gewoon echt n hele mooie plant vind ik zou als de planten zich aan hebben gepast deze nog kunnen ruilen van plaats maar dat kijk ik tegen die tijd wel

verder doet mijn bak het eigelijk wel goed alleen mijn rosefolia ben ik niet tevreden over en de punten van de nomaphila stricta zijn ook nog niet helemaal goed maar dit is co2 gerelateerd en daarom heb ik de intensiteit van het licht iets aangepast

hij stond :
12 tot 13.00 naar 100%
en van
21:00 tot 22.00 weer naar 0 %

hij doet er nu smiddags 1 uur langer over om naar 100% te gaan dus van 12.00 tot 14.00 naar 100%

eventuele tips zijn altijd welkom
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
De duur van het licht is tamelijk onbelangrijk, het gaat veel meer om de intensiteit, dus het aantal Watts. Mogelijk zou de rosaefolia het beter doen met minder licht, dus bijvoorbeeld op een plek aan de zijkant van de bak, of met minder Watts.

1 uurtje meer of minder op 100% is een onbelangrijke verandering, wellicht is 100% sowieso te veel en moet je niet verder gaan dan 70%, maar dat kan je dan wel meer uren zo laten.

Soms kan de KH van het kraanwater verschillen. Hier bij mij loopt het van KH5 tot KH7. Dus als je met KH5 op het randje van het toelaatbare CO2 gehalte zit, kan je indien de KH van het kraanwater toeneemt naar KH7 een probleem krijgen. Ik hou daarom het verversingswater strak op 5 door bij te mengen met osmosewater.

Aan de andere kant, als de KH zakt, voeg je weer te weinig toe bij gelijkblijvende pH. Dat kan wel oplopen tot 20 mg/l.
 
Last edited by a moderator:

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik zal de verlichtings intensiteit een verminderen naar 70% eens kijken wat dat brengt

ik gebruik al een hele poos osmose water mijn kh is nog iedere keer 5kh geweest als ik het water teste

zojuist even gemeten en nu is hij ook 5 zal dan wle aan mijn nieuwe sensor liggen heb tevens gehoord dat je deze meerdere malen moet eiken tot hij goed is ingewerkt

ga iig mn verlichtings intesiteit naar 70 % zetten en dan mijn verlichtings schema weer op het oude houden

dus uur opbouw van licht en een uur afbouwen van licht
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik heb mijn verlichting nu op 70% staan en laat dit nu zo ook staan ik vind het echter wel heel vreemd dat ik eerst mijn co2 tot lichtgroen kon laten gaan zonder dat mn boesemani,s lucht gingen happen nu heb ik mijn co2 net iets lichter als 40 mg/l staan maar ik moet steeds de ph waarde hoger zetten omdat mijn vissen het zo moeilijk krijgen en heb hem nu bijna 20 hoger gezet

van 6,13 naar 6,33 met een kh van 5

dit zou ik waarschijnlijk nog wat hoger moeten zetten maar mn continutest is nog steeds net iets lichter als groen (40mg/l)
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
t zou eventueel ook nog aan de nieuwe sensor kunnen liggen ik heb me laten vertellen dat deze eerst een aantal keer geijkt moest worden voordat hij nauwkeurig werkte