plantenbak van toontjuh

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
hier even een update van mn bak het gaat eigelijk allemaal goed heb mn bellenteller iets langzamer gezet zodat de co2 smorgens niet zo hard oploopt hij gaat nu ook wat eerder aan zodat hij wel de ingestelde waarde bereikt wanneer mn lampen aan gaan .

verder is de skimmer binnen gekomen en geinstaleerd verder heb ik nog een aantel rode planten besteld en inmiddels in mn bak staan om te kijken welke goed willen groeien in mn bak het gaat om de volgende soorten :

Cabomba piauhyensis
Rotala wallichii/ long leaf
Prosperpinaca palustris
Alternanthera cardinalis
Ludwigia palustris red

verder heb ik me voorgenomen om 1 a 2 planten groepen bij te knippen per week wanneer dit nodig is om zo mn water stabieler te houden

al met al gaat het dus goed in mn bak :)

ik had ook een beetje last van bruin alg ik heb hierom mn verlichtings duur met n uur verlengt en octocinclus vissen aan mn bak toegevoegt dat zijn nog eens opruimers!!

[attachment=1398:name]

[attachment=1399:name]

[attachment=1400:name]

Ghjg.jpg


Hj.jpg


Uuuu.jpg
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Ben benieuwd hoe je planten aanslaan. Rode cabomba schijnt nogal lastig te zijn heb ik ooit gelezen.

Succes André
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
dutchy;93428 said:
Ziet er goed uit. Als de rode cabomba niet aanslaat kun je ook rode Myriophyllum nemen. Dat spul groeit als kool.


Klopt en bubbelt ook heel mooi. Nadeel vond ik dan wel weer het groeien als kool. En ik had het in het begin bij de opstart van de Rio. Ik had toen draadalg en dat ging er ook goed tussenzitten. Maar als je bak draadalg vrij is is het zeker weten een prachtig plantje
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
de rode cabomba is al bijna opgegeten door mn vissen :( maar de rest van mn nieuwe planten doen het prima :)

k heb gezien dat ze aan meer planten hebben gezeten oa aromatica en stricta ik ben daarom meer gaan voeren ik verdenk mn octocinclussen ervan
deze ben ik ook meer groenvoer gaan geven (tabletjes groen voer )

dit is denk ik ook de rede waarom mijn hygrophila difformis niet aanslaat deze is ook bijna weg :(

dus ik hoop dat met het meer voeren dat de vissen niet meer aan mn planten zitten
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
thanks voor de reply


de dennisonis heb ik er ook al een keer op betrapt ja toen ik meer ging voeren was het wel over dus ik moet gewoon meer voeren had wel eens dagen
dat ik niet voerde :)

ik heb de overige hygrophila difformis in mijn 60 cm bakje gezet zodat hij daar kan bij komen en kan aangroeien :)

weet hier iemand toevallig waar ik de hygrophila balsamica kan krijgen ? zou deze nog graag willen hebben :)
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
zo hier weer een update van mn bakkie

planten doen het goed op een paar na die ik maar niet aan het groeien krijg ... daarom heb ik mn co2 wat verhoogt waarschijnlijk zal het geheel nu nog wat beter gaan groeien

ik heb mn stroming ook iets minder hard gezet omdat mn planten schuin werden geblazen nu bewegen alle bladeren nog steeds alleen veel minder hard dan voorheen

mn ludwiga palustris doet het zeer goed en mn aromatica doet het ook goed ik heb zelfs mn lobelia cardinalis terug gesnoeit omdat deze ruim 25 a 30 cm hoog was

dus op een paar planten na gaat het hier nog steeds goed :)
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Sommige planten hebben specifieke omstandigheden nodig, vaak is dit een lage KH. Als je dat niet hebt, kun je doen wat je wilt maar (goed) groeien doen ze niet.
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
volgens mij gebruikt Toon al osmose water. Ik weet natuurlijk niet zijn waterwaardes. Misschien beter die even neer te zetten. En om welke planten het gaat. Dan kan je een gerichter antwoord krijgen.

gr André
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik gebruik idd al osmose water ik meng het 50/50 dan kom ik op een kh uit van 5

ik voeg per week toe :

72 ml kaliumnitraat
20 ml kalium fosfaat ( heb dit wat verhoogt omdat ik puntalgjes bleef houden op mn ruit )
84 ml complete plantenvoeding

misschien dat ik beter de plantenvoeding over de week kan verspreiden ?

planten die het niet goed zijn:

de hygrophila difformis (makkelijke plant maar hij slaat maar niet aan )

de althernantera cardinalis doet het ook niet super een stengel ervan begint nu wel goed te groeien ( uitgroei )

de Prosperpinaca palustris heb ik een stengeltje van over welke niet echt door wil groeien (heb hem nu in de uitstroom van mn co2 pomp gezet zodat hij als het ware recht in de stroming staat

de Rotala wallichii/ long leaf begon in het begin goed met groeien maar lijkt nu stil te staan ( staat op een wat donkerdere plek in mn aquarium )

enige actie die ik tot nu toe genomen heb is mn ph wat verlaagt en de stroming wat minder hard gezet omdat mn planten helemaal schuin gingen hangen door de stroming in de bak
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik lees net op het ander forum dat teveel kalium het opnemen van andere voedingstoffen bellemert hieronder de tekst :

Ik zie het gevaar er echt niet van in.
Je hebt echt veel minder kalium nodig dan je denkt.
De meeste bakken die kno3 geven hebben te veel kalium.
Daardoor wordt de opname van calcium, magnesium en boor sterk belemmerd.

En de symptomen van deze tekorten lijken soms sterk op de symptomen bij een kalium gebrek.
Dan gaan de mensen nog extra kalium bij geven en zo de boel nog slechter maken..

kan dit misschien de rede zijn? omdat ik n redelijke hoeveelheid kno3 en kh2po4 toevoeg
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Met die toevoegingen kan je weinig. Hoe geconcentreerd is alles?
Je moet je waardes weten.

hygrophila difformis heb ik hier ook en die groeit enorm snel
Prosperpinaca palustris heb ik ook. Deze groeide altijd goed tot ik een co2 probleem creeërde. toen was het even kritisch. Maar nu alweer weken dat deze weer lekker aanslaat.
Alternanthera ja dat is een rotplant. Ik had hem goed tot ik hem verplaatste en snoeide. Toen was het ook even gebeurd. Nu lijkt het weer beter te gaan en groeit ie goed. Maar ook deze groeistop kon co2 afhankelijk zijn geweest.
Rotala heb ik gehad maar die werd door mijn siamese algeneters heerlijk opgegeten. Dus die heeft het niet gehaald.

Al deze planten groeien dus bij mij op kraanwater. En volgens wat ik gelezen heb is de rotala de enige die zachter water prefereert. Maar ook groeit deze in wat harder water

ik geef csm+b in plaats van de complete plantenvoeding.
Ik voeg toe kno3 25 mg/l, kh2po4 4mg/l en mijn Fe stuur ik aan tussen 0,5 en 1 door een toevoeging van 20ml csm+b. Deze voeg ik nooit tegelijk toe met het fosfaat en ook doe ik de toevoeging in 2 keer in plaats van in 1 keer.
Ik heb 4 tl's 54watt waarvan 2 dennerle amazon day met een kelvin van 6000 en 2 jbl color die niet in kelvin zijn uit te drukken omdat de lampen "paars" licht geven. Deze branden van 10 uur in de ochtend tot 20 uur in de avond. En ik gebruik geen reflectoren en dimmers.
Co2 voeg ik toe via een ph gecontrolleerd systeem. Ik heb deze nu zo ingesteld dat toen mijn vissen heel rustig bleven hangen (dat was bij een ph 6.35) ik het 1 stap terug heb gedaan. Dus nu stuur ik aan op ph 6,40. De controller slaat aan bij 6.45 en af bij 6.35. Vissen zijn actiever en dennerle continue test geeft zeer licht groen dus 40mg/l co2. Ik merk dat sinds ik de externe reactor gebruik mijn planten meer assimileren. Althans is dit nu heel erg zichtbaar.

Alg heb ik alleen wat op de anubias. Dit is wel al veel en veel minder dan voorheen. Dus dat zal wel goed komen. En op mijn voorruit krijg ik van dat stofalg. Maar dat veeg je heel makkelijk weg en verder zit het nergens. De groene puntalg heb ik heel af en toe eens een paar puntjes. Maar dat is niet noemenswaardig.

Ik ben nu zeer tevreden en mijn plantjes ook.

Over dat kalium verhaal daar weet ik dan weer niets van. Heb net volgens mij wel dat artikel gevonden waar je het over hebt. Ga dat zeker even doornemen. Hoop dat je plantjes toch alsnog snel weer gaan aanslaan

gr André


toontjuh;101719 said:
ik gebruik idd al osmose water ik meng het 50/50 dan kom ik op een kh uit van 5

ik voeg per week toe :

72 ml kaliumnitraat
20 ml kalium fosfaat ( heb dit wat verhoogt omdat ik puntalgjes bleef houden op mn ruit )
84 ml complete plantenvoeding

misschien dat ik beter de plantenvoeding over de week kan verspreiden ?

planten die het niet goed zijn:

de hygrophila difformis (makkelijke plant maar hij slaat maar niet aan )

de althernantera cardinalis doet het ook niet super een stengel ervan begint nu wel goed te groeien ( uitgroei )

de Prosperpinaca palustris heb ik een stengeltje van over welke niet echt door wil groeien (heb hem nu in de uitstroom van mn co2 pomp gezet zodat hij als het ware recht in de stroming staat

de Rotala wallichii/ long leaf begon in het begin goed met groeien maar lijkt nu stil te staan ( staat op een wat donkerdere plek in mn aquarium )

enige actie die ik tot nu toe genomen heb is mn ph wat verlaagt en de stroming wat minder hard gezet omdat mn planten helemaal schuin gingen hangen door de stroming in de bak
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
mn waardes kan ik niet meten omdat ik er geen test voor heb

de consentratie van de toevoegingen is :

30mg/l kaliumnitraat en 4 a 5 mg/l kaliumfosfaat

stock oplossing is als volgt :

50 gr kh2po4/500ml water
100 gr kno3/500ml water
1 zakje complete plantenvoeding/500 ml water



dus eigelijk zoals op de begin pagina van de ei methode staat

verlichting is het volgende :

2 x 54 watt 6500
1 x 54 watt geloof de 840 of 830 kleur

deze heb ik gedimd tot 70 % = 0,37 watt per liter

ze gaan aan van 11.00 tot 12.00
en uit van 21.00 tot 22.00

zonder reflectoren

mijn ph staat ingesteld op 6,38 met een hysterse van 0,05

heb een klein beetje baardalg op mn ludwiga en wat meer op mn althernanthera en op mn achterwand daarom heb ik mijn ph iets verlaagt dus even afwachten hoe het uit gaat pakken

heb je een bepaalde rede dat je csm+b gebruikt ipv complete plantenvoeding deze lijkt mij het makkelijkst omdat hier alles al in zit :)
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Er is niet zo veel verschil tussen deze twee. Alleen zit er in de complete ook nog K+, maar dat voeg je ook al toe met de nitraat en fosfaattoevoeging.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
oke ja t enige wat ik me kan bedenken is dat ik of nog te weinig co2 geef of de kalium overdoseer waardoor de planten bepaalde andere voedingsstoffen minder goed op kunnen nemen
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Dit is dus ook de reden waarom ik dat gebruik. Maar ik heb vorig jaar toen ik met ei begon ook de complete gebruikt en daar gingen de planten ook als een speer mee. Dus ik denk niet dat het een overdosering van kalium is. Ik denk ook dat je het moet zoeken in de hoek van co2.

Ik zou je wel aanraden no3, po4 en een fe test te kopen. Ik meet niet vaak. Maar soms wil ik toch wel weten of het allemaal voldoende is of misschien teveel zodat ik met minder doseren ook nog prima uitkom.

dutchy;101760 said:
Er is niet zo veel verschil tussen deze twee. Alleen zit er in de complete ook nog K+, maar dat voeg je ook al toe met de nitraat en fosfaattoevoeging.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
een po4 test en no3 test heb ik wel alleen ijzer nog niet ik dacht dat je de tests voor de andere waardes bedoelde daarom zei ik dat ik die niet had :p

alleen ben zo goed als zeker dat ik daar geen tekort heb

heb mn ph al een beetje verlaagt zal dit stapsgewijs en als het nodig is nog verder naar beneden brengen alleen heeft even tijd nodig wil ik de veranderingen zien maar we hebben de tijd he :)

alleen als ik smorgens in mn bak kijk als mn ph zn waarde bereikt heeft zie ik wel dat de vissen boven zwemmen maar als het licht aan is zwemmen ze wel vrolijk rond misschien op te lossen door meer oppervlakte stroming ? ( heb al wel redelijk wat waterrimpels aan het oppervlak )

zal iig zondag mn no3 en fosfaat eens meten

wat zijn jou ervaringen met het dagelijks doseren van je plantenvoeding tegenover het in een keer doseren ?