This site is supported by the advertisements on it, please disable your AdBlocker so we can continue to provide you with the quality content you expect.
  1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. We are after as many aquarium plant images that we can get, doing so will assist us in completing the aquarium plant database.

https://barrreport.com/threads/aquatic-plant-images-wanted.14374/
    Dismiss Notice

plantenbak van toontjuh

Discussion in 'Dutch' started by toontjuh, Nov 4, 2012.

1. toontjuh

toontjuh Guru Class Expert

Local Time:
    8:44 PM
    ik heb even een algemeen topic gemaakt van mijn plantenbak waar ik mijn problemen en vooruitganegn inzet zodat iedereen het geheel kan volgen en er zijn voordeel mee kan doen allereerst een foto zoals hij er nu bijstaat:

View attachment 3799

laatste veranderingen zijn

verlichting uur minder gezet en 3 reflectoren van de lampen afgehaalt en mijn ludwiga peruensis uit mijn bak gehaald en hier een alternanthera rosefolia voor in de plaats gezet

omdat de peruensis maar niet mooi werd en ik de alternanthera rosefolia niet kon laten staan bij de aquarium winkel en dit een mooie vervanging vond .

ik heb de verlichting nu alsvolgt staan :

12.00 tot 13.00 gaat hij naar 70 %

dit blijft zo tot hij vanaf 21.00 tot 22.00 weer langzaam uitgaat

ik heb dit gedaan omdat sommige planten toch een beetje alg bleven houden en met name de valisneria nana erg last heeft van alg ik geloof dat het baardalg is
    en omdat alle voedingsstoffen voldoende in het water zitten moet het wel aan de verlichting liggen dan wel de veranderingen in de bak maar denk dat ik er zeker goed aan heb gedaan om het wat minder te zetten.

mijn voedingsstoffen

kno3: 72 ml in de week
    kh2po4: 15 mlk in de week '
    planten voeding: 65 ml in de week (vanaf vandaag iets terug gebracht)
    co2 staat op 6,20 in gesteld

mijn bak inhoud is 305 liter

ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd veel heb veranderd in mijn bak en het geheel zich nog moet aanpassen

ik heb het volgende allemaal aangepast/gedaan:

# mn bak verplaatst wegens een nieuwe vloer (is gelukkig allemaal goed gegaan )

# stroming veranderd ipv stromingsbuis op de achterwand de uitstroom links en rechts in de bak gemaakt

# 2 andere verlichtbalken geplaatst kleur 865

# reactor in uit uitgangen vergroot naar 16/22

# nieuwe dennerle co2 regelaar

komende periode ga ik niets meer veranderen zodat het geheel zich kan aanpassen aan de veranderingen

mijn bak word steeds weer mooier alleen moet ik nog van dat beetje alg af maar dat gaat goed komen

jullie tips en meningen en hulp zijn van harte welkom

gr

2. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Hi,

Ziet er leuk uit, maar moet nog een beetje ingroeien. gewoon maar even laten gaan nu en kijken wat het resultaat is over een paar weken.

3. toontjuh

Local Time:
    hij word stukje bij beetje mooier en mooier :)

zal idd de komende tijd de bak zoveel mogelijk proberen met rust te laten en over een tijdje weer is foto posten hoe het er dan uit ziet :)

gr

4. toontjuh

Local Time:
    ik heb mijn bemesting verhoogt naar 40/4 en mijn plantenvoeding geef ik nu 84 ml in de week heb een volle planten bak daarom heb ik het nog iets verhoogd

ik doseer de kno3 en plantenvoeding op zondag na de water wissel en de kh2po4 een dag later

ben benieuwd wat dit gaat op leveren

ook heb ik mijn voorste tl uitgeschakeld en de 3 overige tl balken op 100% gezet en deze branden nu 9 uur per dag middelste 2 met reflector

mn rosefolia begint een beetje met krullen dit betekend dat de co2 te weinig is ?

mijn verlichting is omgerekend 0,54 watt per liter op het moment

groetjes

5. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Ik denk dat met de verlichting die jij hebt, 40/4 per week niet nodig is, maar kwaad kan het ook niet. Als de rosaefolia krult, heb je of onvoldoende CO2 in de bak of de verlichting is ineens veel verhoogd, wat neerkomt op het feit dat de CO2 vraag hoger is geworden maar de plant dat niet gekregen heeft. Ik denk dat 3 lampen met reflectors meer licht opleveren dan 4 lampen zonder, dus is feite heb je de verlichtingsintensiteit verhoogd met minder Watts.

Wel gunstig voor het stroomgebruik :)

6. toontjuh

Local Time:
    ik heb de verlichting sinds vandaag veranderd eigelijk voorin heb ik een colorlamp inzitten en hiervan komt zoizo bijna geen licht heb ik gelezen
    ben eigelijk ook teveel in mn bak bezig denk ik . dan zit hier weer een plantjes los dan daar een blaadje waar beetje alg op zit dan veranderd ik dit weer en dan weer iets anders

zou eigelijk eens een paar weken alleen met de waterwissel dag in mn bak moeten komen :p maar ik vind het moeilijk als een plant los drijft om deze dan niet even terug te zetten waar hij hoort

40/4 niet nodig dus ik was eigelijk benieuwd naar het resultaat maar als jij zegt dat het niet nodig is ga ik weer netjes op 30/3 zitten

is de plantenvoeding wel goed of kan ik deze ook minder zetten ? staat nu op moment 84 ml per week heb dit berekend via aquarium bemesting.nl en dan 2 ml gepakt per 50 l omdat ik veel planten erin heb staan

thks voor je reply

7. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Planten hebben tot 2 weken nodig om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Als je dus te snel verandert zie je de resultaten niet.
    Je kunt rustig 30/3 p.w. aanhouden, een verschil in groei met 40/4 zul je niet zien.

Als er bij mij een plant bovenin drijf zet ik hem er ook weer even in, maar vaak laat ik de bak wel met rust tenzij er noodzaak is of iets me mateloos ergert.

8. toontjuh

Local Time:
    Mijn blyxa japonica komt steeds los verdenk hier ook mijn dennisonis van maar k zal ze morgen eens wat dieper erin duwen en vastzetten met een planten klemmetje heb k nog liggen :)

Ik vind het maar lastig om een goede balans te vinden van co2 en verlichting mijn ph controller staat nu op 6.18 deze laat ik eens zo staan maar als ik dan bij andere mensen lees die hebbe het allemaal veel hoger staan ongeveer 6.4 en dan begin ik weer twijfels te krijgen of hij niet te hoog staat bij mij ....

Toch best lastig om het allemaal goed te doen en vooral goed te houden :)

9. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    CO2 is inderdaad het moeilijkste. Verlichting is daarentegen vrij makkelijk. Je gebruikt de laagtse intensiteit waarbij je planten nog goed groeien. Je kan dus langzamerhand minderen totdat je merkt dat bepaalde planten gaan strekken of kleinere koppen gaan geven. Dan vermeerder je een klein beetje.

Het voordeel darrvan is dat CO2 makkelijker te doen is, daar de vraag van de planten naar CO2 minder is. Maar daarom kan jij jouw situatie niet vergelijken met anderen door een pH vergelijking. Die anderen hebben misschien wel een hogere pH, maar dat kan omdat ze mogelijk minder licht gebruiken.

Zo heb ik weleens gezien dat planten groter werden met minder licht. De planten hadden daar genoeg aan, maar omdat de CO2 vraag minder werd, kwam de vraag beter overeen met het aanbod en de planten deden het daarna beter.

Zo is elke bak anders. Je moet dus leren om goed naar je planten te kijken.

#9 dutchy, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
  10. toontjuh

Local Time:
    ok dat is duidelijk :)

ik wil het liefst zo veel mogelijk licht in mijn bak hebben omdat zo de planten mooier kleuren is het onderstaande dan een goede aanpak ?

-eerst ga ik mijn co2 verhogen tot ik deze dusdanig verhoogt heb dat mijn vissen net geen lucht gaan happen en nog vrolijk rondzwemmen

-als ik dat heb gedaan en mijn plantengroei is nog steeds niet geheel perfect ga ik langzaam met mijn verlichting zakken todat deze goed is

ik heb het gevoel dat ik al wel redelijk dicht in de buurt zit van een perfecte groei alleen moet de juiste waarden nog even zoeken :)

het liefst wil ik ook langer licht in mijn bak zodat ik er langer van kan genieten zou ik dit naar 10 uur per dag kunnen zetten zonder dat ik er problemen mee krijg en hem vanuit daar gaan afstellen met co2 en licht ? of is dit onverstandig ? daar hij nog niet helemaal goed is op het moment .

dus hij staat nu

12.00 tot 13.00 (opstart naar 100%)
    21.00 tot 22.00 (gedimd naar 0 % )

mis eventueel in 2 uur mijn verlichting aan laten gaan en in 2 uur weer laten dimmen

graag hoor ik wat ik hiermee het beste kan doen

wederom bedankt

11. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Vissen laten niet alleen CO2 stress zien door lucht te gaan happen. Er kunnen ook andere verschijnselen zijn zoals, verstoppen, snel ademen verkleuren, niet eten en sloom worden. Je moet er dus erg voorzichtig mee zijn. Je zal de eerste niet zijn die zijn vissen doodmaakt door CO2. Zeer kleine veranderingen dus en er minimaal een paar dagen tussen laten.

De manier waarop je het wil doen is in principe goed, je kunt de verlichting opvoeren naar 10 uur. Kijk goed naar de planten, sommige planten sluiten de bladeren als ze genoeg hebben.

12. toontjuh

Local Time:
    Ok dan begin ik met het heel langzaam verhogen van mijn co2

Mijn verlichting zet ik dan als volgt:

12.00 tot 13.00 naar 100%

22.00 tot 23.00 naar 0%

De verlichting zet ik dan vanaf vandaag omhoog :) en laat je intussen de vooruit gang nog weten

Bedankt voor je hulp

13. toontjuh

Local Time:
    blijkbaar is mijn ph electrode afgelopen zondag niet goed geijkt mn continu test gaf amper 40mg/l aan terwijl mijn ph 6,13 stond dit klopt niet dacht ik haha ph electrode opnieuw geijkt
    en nu is ie wel goed heb m ge dubbelchekt in mijn ph ijkings vloeistof

toch zeer handig zon continu test !!!

en zo zie je maar dat je altijd alert op fouten moet zijn en het nauwlettend in de gaten moet houden :)

14. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Ik kijk zelfs dagelijks even naar de continutest en naar mijn pH display. Zo voorkom je dat problemen lange tijd ongezien blijven.

15. toontjuh

Local Time:
    Klopt idd je weet ongeveer wel welke kleur de continu aangeeft bij een bepaalde ph waarde maar goed dat ik er een in heb gezet anders was ik er dus niet achter gekomen :)

16. toontjuh

Local Time:
    na gister een paar planten verzet te hebben ben ik nu wel tevreden over de plaats en bladvorm en kleuren van de planten ook de stroming lijk ik nu goed op orde te hebben alleen mn co2 ben ik klein beetje aan het minderen omdat de vissen adem aan het happen waren

lijkt in mijn ogen dat ik nu de juiste balans heb gevonden alleen nog even de linker kant in de gaten houden of mijn amania gracilis het nu ook beter gaat doen anders gaat deze een ander plekje krijgen in mijn bak en zet ik daar een aromatatica neer deze vind ik ook prachtig

hieronder even een foto blijf het toch jammer vinden va ndat co2 tekort wat ik 2 dagen heb gehad mn rosefolia zag er zo mooi uit maar goed van iedere fout leer je en hij is weer mooi bij aan het trekkken :)

nu ben ik heel benieuwd hoe mn bak er over een week of 4 uit ziet :p[attachment=1333:name]

20121129_131824.jpg

17. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Ziet er gezond uit :)

18. toontjuh

Local Time:
    Dank je :) zonder jou hulp was het nooit gelukt om zon mooie bak te krijgen

Mijn dank is groot :)

19. toontjuh

Local Time:
    Ik zie nu bij mijn klimop en rosefolia groene alg verschijnen is dit gerelateerd aan de stroming dat de co2 toch niet helemaal bij de plant kan komen ?

Of is het misschien een plantenvoedings tekort ?

20. toontjuh

Local Time:
    Bij de klimop gaat het om de al wat oudere groei ook zie ik wat gaatjes in oude bladeren en bij de rosefolia om de nieuwe groei op bladzijde 2 van dit forum las ik datht aan de sporen elementen kon liggen deze voeg ik nu 84 ml in de week toe (op zondag in 1 keer )

Loading...

Share This Page