Nomaphila stricta en ludwiga puntjes van blad beginnen te krullen

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik heb in korte tijd redelijk veel veranderd in mijn bak en zie ook dat hij steeds meer vooruit gaat vrijwel geen algen mooie plantengroei..

begint er nu ook steeds frisser en mooier uit te zien dankzij dit forum en aquaforum :) maar toch een kleine vraag

mijn Nomaphila stricta en ludwiga peruensis daarvan beginnen de bladeren een beetje op te krullen is dit co2 gerelateerd ?

kan het ook aan de soort verlichting liggen? dat ik er op dit moment veel rood licht boven heb hangen ? morgen komen er 2 6500 lampen in te hangen mits ze heel aankomen .

je ziet op de foto dat het uiteinde van de plant beetje opkruld en daar zit een klein beetje alg op graag zou ik weten waaraan dit ligt ik zou zelf zeggen co2 omdat de rest in ruime hoeveelheid erin zit maar de co2 staat ook al vrij hoog kh 5 en co2 op 6,14 dus misschien dat het toch de verlichting is ? maar dit komt ook op 0,5 watt

4 x 54 watt op 70% gedimd .

hieronder de fotos voor de duidelijkheid

misschien kijken of ik de co2 nog wat hoger kan zetten ? de vissen zwemmen nog steeds vrolijk rond iig
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
[attachment=1244:name]

de ludwiga peruensis

20121017_220246.jpg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Vaak is dit soort problemen CO2 gerelateerd. Helaas is op een gegeven moment het verhogen van CO2 geen optie meer. Waar dit punt precies is, is moeilijk te zeggen. Vaak wordt dit bepaald door de vissen of ongewervelden die we hebben. Als dat punt bereikt is, is het nodig de intensiteit van de verlichting te verminderen, om zo de vraag naar CO2 te verminderen.

Dat is dan de enige goede weg. Daarna is het zeker twee weken afwachten zodat je planten zich aan kunnen passen aan de nieuwe condities.

Dat geldt ook voor het wisselen van licht. Niet beide buizen tegelijk vervangen, maar een weekje er tussen laten.

Planten kunnen wel anders reageren met een ander lichtspectrum, dus wie weet......
 
Last edited by a moderator:

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ok ik probeer de co2 nog een beetje te verhogen. dit zou wel moeten kunnen want mijn vissen zwemmen nog vrolijk rond en dan morgen de nieuwe tl erin en de andere tl plaats ik er volgende week dan in en dan wacht ik even af wat het gaat doen ben met name benieuwd naar de sessiflora hoe deze gaat groeien met het nieuwe licht :)

k houd zoizo in mijn achterhoofd dat het co2 gerelateerd is dus de eventuele oplossing heb ik dan al :) meer co2 of minder licht

zou ik mijn nieuwe lampen moeten laten inbranden alvorens ik deze kan gaan dimmen ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet meer nodig was .

groetjes anthony