Nitraatgehalte

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ik volg al dik een jaar de EI in de rio125. Normaal voegde ik wekeliks 20/2 toe, maar zag bij de meting voor het verversen dat er vaak nog wel 25/2,5 inzat (eens in de paar weken test ik voor alle zekerheid).
Dus ik dacht dan voeg ik iets minder toe en heb dus al enkele weken 15/1,5 toegevoegd. Vandaag ging ik voor het verversen weer eens meten en had een Po4 van rond de 1,0 maar een nitraat van bijna 50. dat is erg hoog terwijl ik juist minder ben gaan doseren. Hoe zou dit kunnen gebeuren??
Ik doe of heb niets anders in de bak. Wel 3 vissen minder dan voorheen en naast de interne juwel filter draait er een ex600 mee om in te draaien. de interne heb ik eerst even laten zitten en deze gaat er speodig uit.
Maar hoe kan de nitraat rond de 50mg zitten terwijl ik juist minder ben gaan doseren?? En kan dat gehalte kwaad??
Graag jullie reactie.

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Hoe zuiver is je meting? Zelfs als er geen verbruik is, kan het gehalte niet hoger worden dan twee keer wat je toevoegt. Tenzij je overvoert. Wellicht kun je beter een nieuwe test doen.

Je kunt ook zelf een oplossing maken met een emmer water en zoveel NO3 toevoegen dat je zeker weet dat het gehalte 50 mg/l is. Dan doe je een test uit die emmer en een test uit de bak. Die vergelijk je dan.

Zeker omdat de metingen over de laatste weken andere resultaten geven zou ik de test niet vertrouwen.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Tka ik heb hem gedaan met Colombo en met sera. Ik vind het ook vreemd temeer omdat er niets is veranderd iun de bak of anders is gedaan. Ik zal voor de volgende verversing weer meten dus. Bedankt alvast tot zover.