laag po4

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
ik heb een 60 cm bak met cpo s erin en geef alleen wat plantenvoeding en co2. de ph/kh is 7.1/7 Dus een niet al te hoog co2 gehalte van rond de 17mg.

Nu constateerde ik na hele lange tijd op de anubia een HEEL KLEIN beetje puntalg. Ik vraag me af of ik nu wekelijks kan meten en wat po4 kan toevoegen tot 2,0 zonder dat er algen ontstaan tgv tekorten. Het is toch niet zo dat door de po4 wat te verhogen de planten harder gaan groeien en er dan wellicht andere tekorten gaan ontstaan???? Of denk ik nu verkeerd.
Wie kan zeggen of ik zonder problemen wat po4 kan toevoegen of wat ik het beste kandoen. Ik kan de toevoegingen niet te hoog maken gelet op de bewoners in de bak. er zit maar 18W boven dus de planten groeien heel erg traag (ook door veel drijfgroen).
Als ik bv meer co2 ga/moet geven dan is dat tehoog voor de cpo s denk ik.

Graag jullie reactie.

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
De groei van planten is niet anders met een PO4 van 1 of 2. De puntalg wel. Je moet dus een keuze maken. Of je voegt elke dag een beetje toe. Zo blijft de waarde stabiel en loopt het niet terug omdat er een week tussen zit.

Heb je bewijzen dat de bewoners in je bak niet tegen een PO4 van twee of drie kunnen? Zo nee, waar ben je dan bang voor? Wat je hebt gelezen? Hoe is dat getest? Zelfde met de CO2.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ha ha bewijzen nee ik niet maar voorzover ik van de garnalen fora heb kun je beter niet te hoog gaan. Maar ja zelf niet ondervonden dus he. En ja je hebt gelijk er wordt veel onzin gekletst. Maar ja hopenlijk begrijp je dat ik ze liever niet blootstel aan dat risico. de po4 is nu 0,25 en dat is erg laag he. Ik probeer het eerst op te lossen met een po4 van 2,0 denk ik en dan meten wat het verbruik is paar keer in de week.

In principe heb je dus gelijk maar ja ik ben liever niet degene die het gaat uitproberen snap je. Maar je hebt vast gelijk net als destyds met vissenbak.

Maar door meer po4 gaan de planten dus niet meer verbruiken begrijp ik en dat dacht ik dus al. Klopt het dat dat alleen gebeurt bij meer licht en/ of meer co2???
En dus niet tgv meer fosfaat, nitraat of plantenvoeding??

Best vervelend dat je dat eigenlijk eerst zelf moet proberen of ze een bepaalde dosis aankunnen, maar ja dan loop je enig risico he.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ok dat heb ik nooit begrepen op die manier. ik dacht dat als je overgaat tot het toevoegen van co2 dat ze dan ook harder groeien. Maar dat is dus niet zo en dat gebeurt alleen met meer licht. De co2 gebruiken is dus puur om tekorten te voorkomen in je bak net als de toevoeging van nitraat/fosfaat/plantenvoeding.

Nou dat heb ik dus nooit begrepen of zo niet gezien. daarom kan dus een low tech bak zonder toevoegingen bij weinig licht best goed draaien zinder algen alleen groeien de planten dan waarschijnlijk erg traag.

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
je hebt gelijk, ook door toevoeging van CO2 gaan de planten harder groeien, maar zonder licht geen fotosynthese en dus ook geen groei.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Aha ik snap hem denk ik. Als je co 2 toevoegt zonder dat er sprake was van een co2 tekort zoals bv bij penseealg dan groeien ze niet harder omdat ze meer licht erbij nodig hebben.
Was er wel een aanwijsbaar tekort (bv penseelalg) en je voegt co2 toe dan gaan ze wel harder groeien tgv de co2 toevoeging. Met dien verstande dat de andere voedingsstoffen ook voorradig zijn in voldoende mate want anders kun je weer andere algen krijgen. Wanneer er dus pensee;a;g was/is dan is er of te weinig co2 of eigenlijk teveel licht waardoor de vraag toeneemt naar co2.

Dus ja zowel licht als co2 doet groeien maar bij co2 toediening moet voldoende licht aanwezig zijn om ze harder te laten groeien. Wellicht mis ik nu een paar in en outs maar dit is denk ik het verhaal in grote lijnen,

Yo-han

Guru Class Expert
Feb 6, 2011
285
0
16
Netherlands
Klopt maar niet alleen CO2 en licht. Ook alle andere voedingsstoffen, PO4, NO3, sporenelementen, maar ook dingen als temperatuur. Dit is 'Liebigs wet van het minimum', vaak uitgebeeld als een regenton. De stof waarvan het minst aanwezig is bepaald de groeisnelheid (vroeger vaak PO4) voeg je deze nu toe dan is vaak een andere stof het minst aanwezig (bijvoorbeeld na het toevoegen van PO4 is CO2 het minst aanwezig) je zult er zo voor moeten zorgen dat alles voldoende aanwezig is totdat licht hetgene is dat de groei remt. Minder licht zorgt namelijk niet voor algen, elk van de andere stoffen te weinig aanwezig en je krijgt algen. Hier is EI op gebasseerd. Je voegt alle voedingsstoffen in overmaat toe, zodat deze in ieder geval niet de groei remmen (lees: voor algen zorgen) nu hoef je alleen nog je CO2 voldoende omhoog te brengen (daarom is het eerste advies van Tom en andere dus ook altijd om eerst je CO2 te controleren). Mocht je de CO2 niet hoog genoeg kunnen krijgen, dan licht verlagen zodat er minder licht is dan CO2 zeg maar... De volgende link legt het ook even heel simpel uit:

http://www.aquaclopedie.nl/informatie/liebig.html

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Johan, Wellicht heb ik het mis maar ik denk dat herman dat ook zegt/bedoeld. Als je te weinig van een stof hebt, bv po4, dan heb je een tekort en zullen de planten slecht groeien en kun je alg krijgen. Maar wanneer er dus net zoals jij al zegt voldoende is gaat de groei goed. Maar door teveel fosfaat opzich gaan de planten niet sneller groeien. Alleen als alles voldoende aanwezig is en je dan co2 toevoegd gaan ze sneller groeien als er daarvoor voldoende licht voorhanden is. Met niet voldoende licht gaan ze nog niet harder groeien ondanks de co2.

Zoals ik het lees bedoelen jullie beide hetzelfde alleen met andere woorden. Wellicht lees ik het verkeerd en dan hoor ik het graag. Bedankt voor jullie reactie nog.

Yo-han

Guru Class Expert
Feb 6, 2011
285
0
16
Netherlands
Klopt, was ook niet als antwoord tegen dutchy bedoeld maar meer om het nog eens toe te lichten en dat het niet alleen voor CO2 en PO4 geldt;)

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Johan Nee dat het niet tegen Herman was bedoeld begreep ik al wel. Mooi dat je op 1 lijn zit en dat het mij in zoverre duidelijk is dus. Bedankt voor je post.