invloed van turf

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ik weet inmiddels dat het gebruik van ph verlager weinig effect heeft omdat je tijdelijk de co2 ophoogd maar doordat je niet continu nieuwe verlager toevoegd vervliegt de co2 en stijgt de ph weer.
Maar nu vraag ik me af hoe dat zit met het gebruik van een stuk turfplaat in je filter. Dan is er wel steeds een afgifte van zuur en blijft de ph dus laag. (behalve vanaf het moment dat de platen vervangen moeten worden natuurlijk). Maar stel dat de turfplaten de ph van 7.8 naar 6.5 hebben verlaagd, kan ik dan om de co2 gehalte te bepalen wel die tabel ervoor gebruiken wat dus niet kan als je een verlager gebruikt?? Dat het bij een verlager niet werkt die tabel is me duidelijk, want de co2 die extra is aangemaakt vervliegt snel en doet de ph weer stijgen. Maar bij het gebruik van turfplaten blijft de ph toch voor vrij lange tijd enigszins vrij constant en ik vraag me af of we de tabel om de co2 gehalte af te lezen wel in deze periode kunnen gebruiken????? Ik denk van wel maar ben dus niet zeker. Graag een reactie. Groetjes John
ps Ipv turfplaten heeft een ph verlagende bodem ook hetzelfde effect denk ik en daar is de vraag dan eigenlijk ook bij van toepassing.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
ALs door turf de pH zo veel zakt, kun je de pH/KH tabel niet meer gebruiken. De turf verlaagt de pH door afgifte van zuren, en niet door CO2. Om op het rechte spoor te blijven, moet je in dat geval een continutest gebruiken. Je zult dan zien dan die helemaal blauw blijft met alleen de turf. Daarom kun je met turf en CO2 d.m.v. een continutest toch het goede CO2 gehalte bereiken, al zal je pH dan ruim onder de zes zakken.

Je kunt beter een keuze maken: Je voegt geen CO2 toe en gebruikt turf, of je gebruikt geen turf en gebruikt CO2. De turfplaat zal het waarschijnlijk langer uithouden, maar elk systeem heeft zijn onderhoud nodig, of het nu turf is of CO2. PH verlagingen door turf zul je goed constant moeten houden als je de fauna gezond wilt houden.

Er is geen vis die turf nodig heeft. Het is de pH graad die ze nodig hebben, niet de zuren op zich, maar vergeet niet dat als joiw vissen geen wildvang zijn, ze waarschijnlijk zijn grootgebracht op kraanwater.
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ok. Dus je kunt de tabel uitsluitend gebruiken als de ph verlaagd wordt door co2 begrijp ik nu. Ik dacht dat je bij bv een ph verlager de tabel niet kon gebruiken omdat de verlaging tijdelijk is, maar het kan dus niet omdat zowel de ph verlager als de turf geen co2 zijn. vandaar dat ik ook eens ergens las dat je alleen de ph met co2 kan verlagen.
Ik wil de ph rond de 6.5 hebben omdat er cr inzitten en die hebben liever een wat zuurder water. Vooral bevorderd dat het paringsgedrag las ik. Daarom wil ik de ph dus onder de 7 hebben en met de akadama lukt dat amper tot net. Maar na 2 maanden werkt de akadama al minder en dreigt nu boven de ph7 uit te komen en vandaar dat ik het bakje met turf wat wil verlagen. Er zit daar ook geen co2 in hoor. En ja ook dat werkt weer eens uit maar ik meet digitaal 2x p/w dus zie snel dat de turf ook minder wordt en vernieuw het dan wel weer. Ik gebruik het alleen even om de ph weer onder de 7 te krijgen en minimaal op 6.8 en liefst iets lager nog. de kh is in dat bakje 1 a 2. Bedankt voor je antwoord en ik begrijp nu dus dat de tabel alleen te gebruiken is als je co2 toevoegd om de ph te verlagen, maar niet met turf of andere verlagers. groetjes John
ps hoe kan het dat de continutest wel werkt ondanks dat bv de turf de ph heel laag krijgt???
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Omdat je de pH verlaging niet kan relateren aan CO2. De continutest werkt alleen via waterdamp De pH verlagende zuren beinvloeden de meting dus niet omdat die niet meegaan met de waterdamp
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
co2

ik heb ook wel een probleem om mijn ph onder de 7 te houden door co2.mijn bak is 120x50x50 cm en ik heb een bioloog onder de bak staan.er branden 2 lampen 830 en 840, 9 uur per dag, ik heb een co2 instalatie van denerle met computer gestuurd.maar de flipper gebruik ik niet meer om dat het toch niet gaat, ik heb de co2 leiding aan gesloten aan mijn pomp die in het filter ligt, ik dacht zo als de co2 bellen in de rotor gaan van de pomp worden ze meteen stuk geslagen en kunnen ze goed oplosen, en van daar worden ze in mijn spray bar gepompt zo dat ze daar ook nog kunnen oplossen, en het is een spray bar over de hele lengte van mijn bak.ik heb ook een continu ph regeling hangen in mijn bak van denerle met die vloeistof er in die kleurt, maar de kleur blijft blauw geen groen of geel.heeft iemand daar een verklaring voor.ik weet het niet meer wat te doen ik heb al van alles gedaan aan mijn filter ook dat ik geen zuurstof bellen heb, het water loopt er zeer zacht door en toch heb ik nog te weinig co2. en ik tel 70 bellen in de bellenteller.de kh is 2 en gh is 6.

gr Etienne.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
ik heb zelf zon 5 bellen per seconde dus hij mag idd veel hoger je dennerle ph controller zet hem toch stop als de gewenste ph is bereikt
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
co2

maar is dat niet te veel 300 bellen per minuut, ik denk dat ik daar niet aan geraak.ik moet mijn druk regelen aan de drukmeter, dat is ook een meter van denerle de Evolution quantum.de ééne meter meet de hoeveelheid in de fles en de andere zie je hoe veel co2 dat u geeft.want mijn pijltje dat de druk aan weist zit al bijna in het rood.of doen ik iets verkeerd.

gr Etienne.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
mijn druk is rond de 1 bar als het goed is kan je gewoon instellen hoe snel de bellen stromen en hoe hoog de druk is waarmee dit gebeurt dat zijn 2 knoppen

dus je zou de druk naar 1 a 1,5 terug moeten brengen en dan de bellen afstellen op 4 a 5 bellen per seconde je dennerle ph controller zorgt ervoor dat de ph niet onder een bepaalde waarde zakt het is niet erg als je veel bellen hebt maar je moet wel zorgen dat ze goed worden opgelost en je ph controller doet de rest

eventueel is het makkelijk als je een foto van je co2 systeem plaatst dan kan je beter worden geholpen als het je niet lukt

succes
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
Co2

Maar bij mij staad dat er niet op met bar,dat zijn gewoon streepjes.ik heb de bellen nog eens geteld en het zijn nu 70 bellen.maar als ik meer wil geven dan zit ik al in het rood en of dat mag dat weet ik niet hoor rood is wel al gevaarlijk he.

gr Etienne.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
rood kan niet goed zijn dus daar zou ik mee opletten wat is het merk van je drukregelaar ? waarschijnlijk is het 1ste streepje gewoon 1 bar ik zou hem hier iig op zetten en dan proberen het aantal bellen wat hoger te krijgen zodat je co2 zakt

het rode iig vermijden
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
mijn denerle continu test blijft gewoon blauw, bij een kh van 2 en mijn ph is 6.4.ik begrijp niet goed hoe dat komt.als ik de sonde in eik vloeistof zet wijst hij de goed waarden aan, zo dus ik denk dat er aan mijn ph sonde niets aan is dat die perfect werkt.

gr Etienne.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Als jij ph verlagende substanties in de bak hebt, zoals hout of ADA aquasoil, zijn deze de oorzaak. je kunt dan de pH waarde niet relateren aan het CO2 gehalte. Dat is nog steeds nul. De continutest heeft geen last van deze problemen, door het werkingsprincipe. Hij meet de pH uit verdampt water, waarin geen pH verlagende stoffen kunnen zitten.

De continutest heeft dus gelijk v.w.b. het CO2 gehalte.
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
maar dat houd is al jaren oud, zou dat nog stoffen afgeven, en ik ververs regelmatig water.ik begrijp niet goed dat de blauwe kleurstof niet groen word in die continu test.en mijn water is niet bruin alleen schoon helder wit.

gr Etienne.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
je moet je bellen meer zetten en naar de continu test kijken als deze lichtgroen is (iets lichter als 40 ) zit je zeker goed of je nu hout erin hebt zitten of niet je moet zorgen dat er meer co2 in de bak komt dmv meer bellen en dus meer co2
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
het probleem is ik kan bijna niet verder met de druk van de co2.zo dus ik kan niet veel meer geven anders staan mijn meter in het rood en of dat mag weet ik niet juist maar ik zet hem zelf liever niet in het rood.of zou die vloeistof van die continu test niet goed meer zijn.ik heb hem wel onlangs vernieuwt, en hoe het komt dat die nog blauw is weet ik niet.

gr Etienne.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Het aanal bellen heeft niks met druk te maken. Je hebt op je meters een drukregelaar en een apart regelventiel, zo'n zwarte knop. Daarmee draai je het aantal bellen omhoog. Misschien is het handig als je eens een foto plaatst van dat geheel.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
Foto maakt idd veel duidelijk zo kan er precies gezegt worden welke knop je moet hebben

De druk moet je op 1 laten staan en dan idd met zon zwart knopje het aantal bellen regelen

Zal een foto van mijn co2 regelaar laten zien met uitleg