Hulp gevraagd bemesting 45 liter bakje zonder Co2

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
Hallo mensen,

Ik zal me eerst even heel kort voorstellen
Ik ben Piotr, ik lees al een tijdje posts op dit forum maar heb nu zelf wat vragen want na een pauze is bij mij het aquariumvirus weer op volle gang gekomen,
Ik heb meteen een nieuw aquarium gekocht en gevuld.
Een klein gedeelte van de planten en het stuk hout heb ik uit mijn oude bak gehaald waar ik al maanden niks meer aan deed, de rest van de planten is nieuw.

Het virus is zo snel toegeslagen dat ik geen plannen heb gemaakt voor de toekomst qua bemesting en waterverversen...dom dom.

Ik heb wel een idee van welke kant ik op wil:

Geen co2, weinig licht, (daarmee automatisch) weinig snoeiwerk, 1 x in de week bemesten, niet te veel meten, waterverversen ben ik nog niet uit

Ik heb poeders van Gilles in huis voor de macros en wou profito gebruiken voor de sporen.

Hier wat gegevens

Afmetingen: 50 x 30 x 30 - 45 Liter - 11.8 gallon

Licht: 1 x 11 watt pl - 9 uur per dag

Filter: Eheim 2213

Bodem: zand

Flora: Vooral microsorium en bolbitis op een stuk hout. Daarnaast nog sterrenkruid(Heteranthera zosterifolia),cambomba, Sagittaria subulata en wat mos op stenen.

Fauna: 6 x Caridina Multidentata, 2 x Boraras Maculatas.


Het stuk begint lang te worden dus ik ga over naar de uiteindelijke vragen.

Hoeveel No3 Po4 en profito raden jullie aan toe te voegen en hoe vaak?

Wel waterwissel of geen waterwissel?


View attachment 4359View attachment 4358View attachment 4357


Groet Piotr
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Hi,

Je bak ziet er goed uit.

Met profito kan je gewoon doseren volgens de gebruiksaanwijzing.

Eigenlijk hoef je in jouw bak geen nitraat en fosfaat toe te voegen, dit doe je met visvoer al en de planten hebben in dit geval maar zeer weinig nodig. Je hoeft dan ook geen water te verversen, hooguit 1x per maand 25%.

je voegt dan alleen wat toe als de stoffen te laag worden. Nitraat minder dan 5 en fosfaat minder dan 0,5. Indien nodig kun je dan een grammetje droge poeder toevoegen.
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
dutchy;113364 said:
Hi,

Je bak ziet er goed uit.

Met profito kan je gewoon doseren volgens de gebruiksaanwijzing.

Eigenlijk hoef je in jouw bak geen nitraat en fosfaat toe te voegen, dit doe je met visvoer al en de planten hebben in dit geval maar zeer weinig nodig. Je hoeft dan ook geen water te verversen, hooguit 1x per maand 25%.

je voegt dan alleen wat toe als de stoffen te laag worden. Nitraat minder dan 5 en fosfaat minder dan 0,5. Indien nodig kun je dan een grammetje droge poeder toevoegen.


Bedankt voor je antwoord, Profito zal ik gewoon 1 keer per week blijven toevoegen, 1 keer in de maand een kleine waterwissel klinkt ook goed.

De nitraat en fosfaat ga ik even meten, ik weet dat er in mijn kraanwater weinig van beide zit en voeg via voeren denk ik erg weinig toe omdat ik nu maar 2 kleine visjes in de bak heb..

Ik kan natuurlijk altijd iets extra voeren, alles wat de visjes missen komt toch bij de garnalen terecht.


Groet Piotr
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Ik zou de verlichting op 8 uur zetten.

Het heeft voor jou niet zo veel zin om de poeders eerst op te lossen in water, omdat je maar zeer weinig zult gebruiken.

Als je een paar keer hebt gemeten weet je precies hoe het zit, daarna is meten ook niet meer nodig, hooguit 1x per maand ee controlemeting zodat je een beetje kunt bijsturen of meer verversen indien de waardes te hoog worden naar je zin.
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
dutchy;113375 said:
Ik zou de verlichting op 8 uur zetten.

Het heeft voor jou niet zo veel zin om de poeders eerst op te lossen in water, omdat je maar zeer weinig zult gebruiken.

Als je een paar keer hebt gemeten weet je precies hoe het zit, daarna is meten ook niet meer nodig, hooguit 1x per maand ee controlemeting zodat je een beetje kunt bijsturen of meer verversen indien de waardes te hoog worden naar je zin.


Ok, dan maak ik geen stockoplossing. Ik kan altijd nog wegen hoeveel poeder ik er in doe en vanuit daar rekenen hoeveel dat verhoogt in mijn bak.
Hoe weet ik anders wat er ongeveer opgenomen word in (bijv) een maand.

Nog een vraagje: het is in mijn huis altijd warm en er verdampt daardoor veel water, darnaast lust de kat nog wel eens een slok aquariumwater.
Tussen de maandelijkse waterwissels door water bijvullen ontkom ik dus niet aan.

Ik heb een osmose apparaat, heb ik daar in dit verhaal nog iets aan of kan ik gewoon bijvullen met kraanwater?
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Osmosewater heeft alleen zin als de KH en/of GH zo hoog zou zijn dat bepaalde planten of wildvangvissen er moeite mee hebben. Dat is dus even een kwestie van onderzoek.
Bij een KH
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
dutchy;113383 said:
Osmosewater heeft alleen zin als de KH en/of GH zo hoog zou zijn dat bepaalde planten of wildvangvissen er moeite mee hebben. Dat is dus even een kwestie van onderzoek.
Bij een KH
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Kan wat mij betreft gewoon in dit topic hier. We zijn hier wat makkelijker als op nederlandse fora.

Als je de pH wilt verlagen zijn daar verschillende methodes voor.

1. pH verlagers in allerlei vormen. nadeel hiervan is dat je het goed op peil moet houden anders zijn de nadelen van pH schommelingen groter dan een continu te hoge pH.

2. CO2 installatie. Voordeel = continu dezelfde pH maar daardoor ook snellere plantengroei en meer kosten.
 
Last edited by a moderator:

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
dutchy;113390 said:
Kan wat mij betreft gewoon in dit topic hier. We zijn hier wat makkelijker als op nederlandse fora.

Als je de pH wilt verlagen zijn daar verschillende methodes voor.

1. pH verlagers in allerlei vormen. nadeel hiervan is dat je het goed op peil moet houden anders zijn de nadelen van pH schommelingen groter dan een continu te hoge pH.

2. CO2 installatie. Voordeel = continu dezelfde pH maar daardoor ook snellere plantengroei en meer kosten.



1: Ph verlagers in allerlei vormen...heb hier aan gedacht stuit dan precies op wat jij zegt, eerder instabiel als ik het 1 keer vergeet of verkeerd doseer etc. denk dat ze dan nog beter af zijn in een hogere constante ph. verwacht ook wel dat de waarden redelijk constant zullen zijn omdat ik maar 1 keer per maand 25% wissel.

2: CO2 is voor nu geen optie omdat ik het makkelijk wil houden, zo min mogelijk meten afstellen, opletten.

Ik open toch even een topic om te vragen of er meer mensen zijn die ervaring hebben met deze soorten vis op een wat hogere ph.
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
Hulp gevraagd bemesting 45 liter bakje zonder Co2

Hoi,

Ik heb voor mijn toekomstige 60cm bak keuze uit 2 2ehands armaturen.

Beide zijn 60 cm lang en kunnen of op pootjes op de rand of hangend boven de bak.

nr 1 heeft 2 x 15 watt t8 lampen

nr 2 heeft 3 x 14 watt t5 lampen die alle 3 apart in en uit te schakelen zijn


Ik snap dat ik voor en low tech zonder co2 sowieso beter voor nr 1 kan gaan maar ik wil later misschien weer beginnen met co2.


Is het een mogelijkheid om voor een non co2 bak lamp nr 2 te kopen en deze te gebruiken met de middelste lamp uitgeschakeld of is dit alsnog te veel licht? (2X14 WATT T5)

Zou lamp nummer 1 voldoende licht geven voor moeilijkere (lagere) planten icm co2?



Groet Piotr
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
2x 14 Watt T5 is niet te veel maar dan moet je geen reflectors gebruiken. maar totaal 42 Watt met reflectors op een 60 cm bak is overkill.

Je kan met elke verlichting CO2 toepassen. Planten die groeien met CO2 kunnen zelfs met minder licht omdat ze minder hun best hoeven doen om CO2 te krijgen. Er kan dus meer energie worden gebruikt om te groeien.

De T8 verlichting is meer dan voldoende, zonder CO2 zonder reflectors en met CO2 + reflectors.
 

Yo-han

Guru Class Expert
Feb 6, 2011
285
0
16
Netherlands
Met 2x 15w en een witgespoten binnenkant van mijn kap kon ik prima UG laten groeien in een 60cm. Tenzij je iets heel gemis wilt laten groeien zou ik voor nr1 gaan en zelfs dan is CO2 misschien wel nodig om algenproblemen te voorkomen.
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
dutchy;113443 said:
2x 14 Watt T5 is niet te veel maar dan moet je geen reflectors gebruiken. maar totaal 42 Watt met reflectors op een 60 cm bak is overkill.

De T8 verlichting is meer dan voldoende said:
Zoals ik het nu begrijp: 2x 14 watt t5 zonder reflectors is wel mogelijk maar het is veiliger/verstandiger om voor 2 x 15 watt t8 te gaan.


Is er ruw te schatten hoeveel meer licht een t5 buis geeft tov t8 buis?


Waarom zou ik nog twijfelen als de t8 armatuur voldoende licht geeft...? Ik vind de t5 armatuur veel mooier.
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
Ik heb voor de t8 armatuur gekozen, iets minder mooi maar qua lichtopbrengst waarschijnlijk verstandiger en de helft van de prijs van het t5 armatuur.

Bedankt voor jullie hulp :D
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
Hulp gevraagd bemesting 45 liter bakje zonder Co2

Mijn ruiten worden langzaam aan steeds viezer aan de binnenkant, ook zie ik een soort hele kleine witte haartjes, dit heb ik nooit eerder gehad of gezien.

weet iemand wat dit kan zijn?

DSC_0699.jpg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Wat is hetgeen dat je ruiten steeds viezer maakt?

De "witte haartjes" heb ik bij mij ook gezien, maar ik heb geen idee wat het is.

Wat voor sporenelementen gebruik je? Profito?
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
dutchy;113529 said:
Wat is hetgeen dat je ruiten steeds viezer maakt?

Dat is inderdaad de vraag.

dutchy;113529 said:
Wat voor sporenelementen gebruik je? Profito?

ja, het flesje is ook al best oud en bijna op, ik ga maar eens verse bestellen.
 

Piotr

Prolific Poster
Apr 22, 2013
35
0
6
Ok, dan veeg ik het gewoon weg bij de waterwissel volgende week.
Ik heb er niet echt last van maar wou graag weten of het niet een voorteken van iets minder leuks was.

Als het veel erger word of verdwijnt post ik het wel weer hier, altijd handig.


Groet Piotr

ps Ik heb nog een vraag in de wachtrij staan en er zullen er vast meer volgen, is het beter om een topic te maken over mijn aquarium en alles daar te vragen?