hulp bij opstart plantenbak

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Ik lees hier vaak mee en wat me opvalt is dat er eerder nooit problemen waren. Waarom doe je dan gewoon niet dat wat je eerder deed? Kijk naar wat er veranderd is en herstel dat gewoon naar hoe dat eerder was. Dus eigenlijk back to basic.

Ik hoop wel dat als je nu opstart dat het goed gaat komen. Want deze elende dat gun je niemand.

gr André en veel succes met herstarten.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Het verschil is de pH verlagende bodem. Daardoor is de pH controller eigenlijk niet meer te gebruiken, omdat de pH niet stabiel is. Daardoor ontstaan er tekorten en dus alg.

Een ongeregelde CO2 installatie die afgesteld staat op een vast aantal bellen en die niet beinvloedt wordt door de pH doet het dan beter.

Waarom er maar weinig CO2 bij jouw wordt toegevoegd komt door de kaamlaag bij een gebrek aan oppervlaktebeweging. De CO2 wordt opgesloten. Wil overigens nog steeds niet zeggen dat er genoeg CO2 aanwezig is.
 
Last edited by a moderator:

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Probleempje met ph controller, opeens een ph van 14, goed dat ik het gezien had.

Kerel van de winkel stelde reiningingsprodukt voor, vandaag geprobeert maar niets, 4 maand oude ph sonde kapoet?

Moet morgen terug naar de winkel, zien wat sera zegt.

Grst
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
View attachment 4127

Huidige situatie...

ImageUploadedByTapatalk1358797898.457296.jpg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Onvoldoende plantenmassa om een gezond systeem te hebben. Neem niet al te gevoelige planten die specifieke eisen stellen.
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
alg

Dutch ik heb een vraagje, door de beweging van het water heb ik er wel penseel alg bij gekregen.niet te veel maar ik zie dat toch niet graag, en het is alleen op het kiehoud.maar zou de co2 daar geen grote rol in spelen.volgens de lange termijn test van denerle zou ik 30 A 35 mg co2 hebben.ik werk wel met een spray bar en dat gaat goed er is over al beweging maar ik krijg natuurlijk die alg.zou ik iets moeten veranderen.

groetjes.

Etienne.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Probeer een beetje te experimenteren met wat minder waterbeweging, speciaal in de buurt van het kienhout. Soms is dat net genoeg om het te voorkomen
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
kijk, dat is goed nieuws. Doe je nu nog iets heel anders of is het puur het vervangen van het grind dat het verschil maakt?
Ben je nu niet blij dat je toch bent doorgegaan? Als je alles had verkocht had je nu niet meer hiervan kunnen genieten. Ik snap wel dat de frustratie groot moet zijn als je zo'n probleem bakkie hebt.

Succes, ziet er mooi uit al :)

gr André

ps volgende keer de foto's maken als het donker is. Dan heb je die weerspiegeling er niet in dat ziet er mooier uit :)
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Ja, de zon schijnt nog, dit is het resultaat van ongeveer alles wat zogezegd verkeerd is.
Effe opnoemen, van dag 1 , enkel grind, geen voedingsbodem, makkelijke planten , 2 pakken fosfaatvreter, geen toevoeging buiten 1 keer per week profito.

Dit is het resultaat van 6 plantjes en dan heb ik het Belgisch groen er al uitgehaald. Cryptos waren 2 potjes, intussen heel de voorgrond er al mee vermeerdert, 1 keer 10% waterwissel om de 2 weken.

Alles draait top.
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Nicoz;107106 said:
Ja, de zon schijnt nog, dit is het resultaat van ongeveer alles wat zogezegd verkeerd is.
Effe opnoemen, van dag 1 , enkel grind, geen voedingsbodem, makkelijke planten , 2 pakken fosfaatvreter, geen toevoeging buiten 1 keer per week profito.

Dit is het resultaat van 6 plantjes en dan heb ik het Belgisch groen er al uitgehaald. Cryptos waren 2 potjes, intussen heel de voorgrond er al mee vermeerdert, 1 keer 10% waterwissel om de 2 weken.

Alles draait top.

kijk en als dat werkt is het toch prima. :)

succes en veel plezier
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Door de fosfaatverwijderaar rem je de plantengroei en hebben ze maar weinig voeding nodig. Je verbertgt dus in feite een ander tekort. Want als het aan de PO4 zou liggen, waarom heb ik en ele anderen dan geen probleem met hoge PO4.

Als het zo werkt is het natuurlijk prima, maar het is een dunne balans, een soort koorddansen. Bij de minste geringste verandering val je er van af.

Voedingsbodem is nooit nodig, maar je hebt in elk geval weer wat geleerd toch? Dat is ook belangrijk.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Wil heel zeker geen discussie met je starten, daar is mijn kennis niet uitgebreid genoeg voor.

Merk nu gewoon op dat het heel goed gaat, ik heb bijna een jaar lang gesmodderd met de bak en heb nu sinds deze opzet totaal geen problemen meer. geen opstartalg, niets
Ligt het aan de toevoegingen, de bodem of aan iets anders , ik weet het niet maar de planten groeien goed, belgisch groen heb ik eruit gegooid omdat ik dit wekelijks moest halveren.
Er is trouwens geen enkel plantje bijgekocht sinds de opstart, durf het nauwelijks zeggen maar ik heb nog nooit een zo goed draaiende plantenbak gehad.
Hoe het met veeleisende planten zou gaan weet ik niet, ga ik voorlopig ook niet proberen, geniet nu effe van de stilte.

Klein minpuntje misschien is dat er weer slakjes zijn, moet ik in de gaten houden.

Groeten
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Nee, discussie is niet nodig, ik probeer ja alleen te laten zien wat er gebeurt. Als het goed gaat is dat natuurlijk prima. De ADA bodem die je er in had maakte het alleen maar moeilijker met die pH verlagingen. Dat ben je nu kwijt.

Gebruik je nu CO2?
 
Last edited by a moderator:

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Jaja , die gebruik ik nog , kh van 4 en ph van 6,7.

Ga van het weekend wat rotala en iets tegen de slakken halen, zal nu en dan nog eens een fotoupdate posten.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Om het verschil maar aan te geven, mijn bak heeft pH 6,5 met een KH van 6. Het gaat om wat de planten nodig hebben, dat bepalen de planten zelf, niet degene die voor het glas zit ;)
ok, een fotoupdate is altijd leuk om te zien.
 

Etienne

Junior Poster
Nov 7, 2012
22
0
1
75
vlaanderen (belgie)
Baard alg

dutchy;103540 said:
Probeer een beetje te experimenteren met wat minder waterbeweging, speciaal in de buurt van het kienhout. Soms is dat net genoeg om het te voorkomen


ik heb nog altijd last van baard alg op het kien houd, zou er dan nog een andere reden kunnen zijn dan het water beweging.ik zou er graag van af geraken van die alg.

gr Etienne.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
De andere factor is CO2. Dat kan te maken hebben met onvoldoende CO2 of wisselende CO2 gehaltes door onvoldoende capaciteit van de CO2 installatie.

Ik heb zelf echter het meeste succes gehad met te zorgen dat er geen directe waterstroming tegen het kienhout staat.