hulp bij opstart plantenbak

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Als ik naar de foto's kijk valt mij het volgende op:

1. Ik zie geen beweging van het wateroppervlak
2. Je hebt geen skimmer, vandaar al die luchtbellen op het oppervlak.
3. Dat je ruit zo dicht zit, is een CO2 issue maar ook een kwestie van beter schoonhouden. Ruit schoonmaken, dan water verversen.

De draadalg is in dit geval al zo ver gevorderd, dat het bijna nodig wordt om een anti-algenmiddel te gebruiken. Soms gaat het zo snel dat je het niet met gewone maatregelen de baas kunt. Dan moet je iets rigoreuzers overwegen. Ook H2O2 dagelijks met 5 mg/l toevoegen kan je helpen van je alg af te komen.

Maak eens een foto van de Dennerle test in de avond en plaats die hier.

Doe een glas vol met aquariumwater, laat het 24 uur staan en meet daarna de pH met je pH sensor. Laat wel de sensor even stabiliseren voordat je de pH afleest. Laat me even weten hoeveel dat is.

Geef me ook de pH van de bak zoals hij nu is, en hoeveel licht en reflectors je nu gebruikt.

Zitten er nitraat of fosfaatverwijderaars in het filter of gebruik je UV? Dan daarmee stoppen.
 
Last edited by a moderator:

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Hey dutchy, bedankt voor je reply, er klopt echt iets niet en ben radeloos.

1 idd geen waterbeweging, de classic (co2) is naar beneden gericht, de 2075 heb ik ook naar beneden gericht toen de draadalg opkwam.
2 idd geen skimmer, nooit gehad
3 ruit was 100 % zuiver, dit is het resultaat na 6 dagen.

foto van continuetester.
[attachment=1385:name]

Glas water staat aan de kant.

Er branden 3 tl's, 1 heeft een reflector, waterkolom inclusief bodem is 55 cm.

Rotala is in lengte verdubbelt op een week.
Ik hou mij aan jouw voedingsschema.

Dit heb ik nooit meegemaakt



ojaa, geen uv , enkel een sicaatvreter in de filter, voor de rest zit er de standaard vulling van een eheim 2075 in de filter.

Het is wel sinds dat ik deze filter heb dat de miserie begonnen is, maarja heb toen verschillende dingen verandert.

1 eheim 2075 bijgeplaatst.
2 ada aquasoil gebruikt
3 nieuwe ph electrode (geijkt)


Ph zit momenteel op 5.6

foto.jpg
 
Last edited by a moderator:

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Misschien een stomme vraag maar ...

Hoe doen mensen het trouwens die geen co2 hebben als het een co2 probleem is?
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
jesus en ik dacht dat ik een probleem had met mijn beetje dustalg wat op mijn ramen zat :)

Is jouw lichtkap van binnen wit? Want als ik die co2 test zie en die alg dan zou ik zeggen heb je heel veel licht. Maar dan ook echt heel veel.
 
Last edited by a moderator:

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Nicoz;92917 said:
Misschien een stomme vraag maar ...

Hoe doen mensen het trouwens die geen co2 hebben als het een co2 probleem is?

Dan moet je het regelen met lichtintensiteit en lichtduur. Vaak resulteert dat in weinig licht en niet meer dan 8 uur.

1. Haal die ene reflector er af.
2. Koop een skimmer, kijk naar OFA skimmer of van Dennerle. Zijn niet duur overigens.
3. Zorg dat er oppervlaktebeweging komt.
4. Maak alle ruiten schoon en doe een grote waterwissel.

Verder wacht ik even tot je de pH uit het glas weet.

Ik verwacht dat jouw probleem door de pH verlagende bodem komt. Daarom is de CO2 bijna niet te regelen met een pH controller. Maar goed, we zullen wel zien.
 
Last edited by a moderator:

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Heb ook aan de bodem gedacht, er word ook zelden Co2 toegevoegd.

Een proef kan zijn om de oude bodem terug te steken, al moet ik kikken als ik die nog heb, maar dan gaan we de opstartalg weer krijgen zeker.

Mvg
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Dag Dutchy,

heb de ph gemeten : 6.5

Heb ook nagekeken als ik nog wat van de oude bodem had: noppes.

Wat gegoogled naar ada aquasoil, blijkt dat velen klungelen met ph waardes bij dit substraat.

ideeen?
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Gebaseerd op de meting van het glas water zou je ideale CO2 gehalte op 5,4 liggen. Het probleem daarmee is dat de pH zo laag is dat sommige planten er slecht door groeien en ook de nitrificerende bacterien niet goed werken omdat het water te zuur is.

je kunt de hele bodem er uit halen en met gewoon grind aan de gang gaan, of je moet twee keer per week grote waterwissels gaan doen van 80% voor een paar maanden om al die pH verlagende stoffen weg te werken. en je gebruikt de pH controller niet meer, maar stelt de CO2 met de hand af zodat hij altijd dezelfde hoeveelheid geeft onafhankelijk van de pH in de bak. Je kijkt dan alleen naar de continutest. De CO2 moet dan wel 's nachts uit.

't is een keuze.
 

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
p.s. de JBL Topclean II is van wat betere kwaliteit dat dan Dennerle ding, die heb ik ook gehad maar de tandjes braken snel af en er kan niet heel veel water doorheen. Hier wat video's van de 'skimmer'.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Vind ik zo erg niet, dutchy

Ik ben wat een het tellen geweest het toch een laatste keer te proberen.

De bak is overwoekert met groen en blauw alg, niets is herikbaar.

Ik ga opsommen wat ik heb en wat ik dacht bij te kopen.

Bak 135*55*50
T5 5*54watt met reflectoren
pomp 2217 met reactor aquamedic 1000
pomp 2075
200 watt verwarming
co ph gestuurd met fles 25 kg
1 eheim spraybar (grijs transparant)
1 self made spraybar over hele lengte.
ada aquasoil


bij te kopen/veranderen

2 licht of 1 zwaardere stromingspomp (hydor)
ander bodem, één die de ph niet verlaagt (jbl manado ?)
en plantjes ...

ook de slangen wil ik vernieuwen.

dacht ook de filterinhoud te wisselen met keramische pijpjes en van 0 te beginnen (3weken indraaien)

Tips?
Mvg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Die twee filters moet voldoende zijn qua stroming, maar je kan er eventueel 1 bijzetten voor oppervlaktebeweging. Ik heb geen ervaring met JBL manado. Ik heb gewoon grind van HS met een voedingsbodem er onder, maar die zit er al jaren in.

Zou wel een skimmer aanschaffen.

Maar dan wel goed opstarten, niet gelijk vissen er in, dat scheelt met de algen. In het begin ook maar weinig PO4 toeveogen, niet meer dan 0,25 mg/l per week, dan heb je wat minder last van bruine opstartalg.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Die voedingsbodem mengt zich toch met de afdeklaag als je snoeit en herplant, geeft altijd zo een boeltje, dit is veel minder met die aquasoil.
Buiten het ph fenomeen was is eigenlojk heel tevreden over dat substraat
Stroming kom ik denk ik tekort, co reactor neemt veel weg en het is een vrij grote bak.

Denk toch weer rap een 200 euro kwijt te zijn, is allemaal geen probleem als ik zeker wist dat het dan wel lukt.

Grrrr
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Uiteindelijk verdwijnt dat "pH fenomeen" wel. Met meer water verversen gaat het sneller. Als het eenmaal gestabiliseerd is heb je er geen problemen meer mee.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Je laat me twijfelen, ph zit momenteel op 5.4 en de controller slaat amper aan. Zou er een stof van de bodem vrijkomen dat de continuetest manipuleert?
Het kan misschien zijn dat ik denk dat er voldoende co2 is. De planten assimileren ook veel minder als vroeger (oude bodem en ph 6.8).

Ik weet het niet, ben nu de bak zuiver aan het maken, alle planten worden weggegooid.
De vissen gaan voorlopig in mijn kleine bak, ik wil indien ik de oude bodem hou deze afplakken en een kuur starten tegen de blauwalg resten in de bak, een weekje in de volledige donker ofzo.

Moet stilaan een beslissing maken.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Nee,de continutest heeft altijd gelijk. De aanvangsproblemen met deze bodem is een reden waarom ik er nooit aan begonnen ben.

Trouwens, Ik zag 5x 54 Watt licht? Weet je dat je dan meer Watts boven je bak hebt dat ik met mijn 1.80 bak? Meer als drie heb je er echt niet nodig.
 
Last edited by a moderator:

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
aanvangsproblemen?

Kijk, als jij denkt dat ik beter af ben zonder die bodem dan denk ik eraan nogmaals te proberen.

Als ik met die bodem en die ultra ph waardes verder moet dan denk ik dat ik weinig slaagkansen heb. Ik ben inmiddels van de zomer bezig met smodderen, wekelijkse grote kuisbeurten en 50 % waterwissels, dit had ik ervoren niet.
Moest ik 100 % weten dat het de bodem is die mij het leven zuur maakt, was er geen probleem, nieuw erin scapen, plantjes en hoppa , ph 6.8 zoals tervoren.
Maar ben bang weer te investeren, 150 euro is niets in een aquazaak, moet ik je niet vertellen, en dan weer al die moeite om dan binnen een maand te stoppen met de zaak.

Zucht
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Tja, het valt soms niet mee, maar het is jouw keuze. En alg is iets wat altijd op de loer ligt. Meestal zijn we daar zelf de oorzaak van, doordat we iets fout doen. En zo'n fout is snel gemaakt. Bij mij ging er een tijd geleden een CO2 slang los. Gevolg, te weinig CO2. Twee weken later een bak vol alg. Daarna weer twee maanden bezig zijn om het er weer uit te krijgen.

Of de kraanwaterleverancier levert water met ineens een KH 5 i.p.v. 7. Gevolg is onvoldoende CO2 en alg.

Dat zal altijd blijven.

Je kunt ook denken aan een bak zonder CO2. Veel makkelijker en veel goedkoper. En kan evengoed mooi zijn. kijk maar eens in het topic "Dutchy's 30G non-CO2" in het aquascaping gedeelte. Kun je ook de bodem laten zitten. Geen CO2 meer, bijna niets doseren, geen stromingspompen, weinig water wisselen. Je kunt niet alle planten gebruiken, maar dat is ook niet perse nodig om een mooie scape te maken.

Denk er eens over. Je kunt altijd de CO2 weer aanzetten.