hulp bij opstart plantenbak

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Hallo, ik ben nieuw hier en stel me graag even voor, mijn naam is nico en heb sinds enkele jaren een zoetwaterbak, nl een rio400

Na talloze tegenslagen(algen) met deze bak heb ik deze vorige zomer verkocht. De bak was 2dehands aangekocht en had krassen, strips die loskwmen enz.
Nu heb ik sinds een 2 tal maand een nieuwe bak waar ik weer met algen zit. De bak staat te koop maar heb mij voorgenomen om nog éénmaal te proberen en hoop hier hulp te krijgen.

De bak is net leeggemaakt en heb de nog goede planten in een emmer gedaan, er rest alleen nog een met blauwalg aangetastte grind dat ook nog eens krioelt van slakken.

Er rest mij dus één woor : HULP

Mvg
Nico
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Hi Nico,

ik kan je helpen vanaf einde volgende week, rond de 6e. Ondertussen kun je er eens over nadenken wat je doel is. Ik bedoel daarmee of je een plantenbak wilt die weinig onderhoud nodig heeft of juist het tegengestelde, een high tech plantenbak, waarvoor veel werk nodig is en ook meer geld, of iets er tussenin.
Ook kun je eens nadenken wat voor aquascape je wilt, het makkelijkste is op internet te zoeken naar iets wat je mooi vindt en wat overeenkomt met je doel.

Ondertussen kun je je bak leeg maken. Planten overleven wel een weekje in een emmer.

We spreken elkaar weer eind volgende week.
 
Last edited by a moderator:

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
welkom

Nico, Welkom hier dus. Ik hoop dat je tzt weer een mooie bak met planten zult hebben. Ik denk dat dat met de hulp van Dutchy vast en zeker goed zal komen. Dus veel succes. Groetjes John;);)
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Vermits ik nog niets gehoord heb van Herman ga ik mijn hier mijn situatie schetsen, als iemand tips heeft, ze zijn steeds welkom.

Ik heb een bak van 135op50op55, verlicht met 5 t5 tl's met reflectoren, voorzien van ph gestuurde CO2 en gefilterd door een eheim classic 2217, deze laatste is zeer krap weet ik, zeker omdat de Co. Reactor er ook achter zit.

Mijn pogingen om een nature aquarium te starten zijn telkens afgelopen op een alg fiasco, laatste was de blauwalg.

Ik heb de bak vorige week leeggemaakt, alle planten weggegooid, de bodem zorgvuldig uitgespoeld en laten opdrogen,is deze nu terug bruikbaar of zou vervangen veiliger zijn.

Kortom wil de pomp wel vernieuwen en de rest van de investeringen doen maar de tegenslagen doen mijn twijfelen om wel verder te gaan met deze hobby.

Mvg.
Nico
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Hi Nico,

Zoals ik al eerder met je heb besproken kan ik je wel helpen, maar op een voorwaarde. Niet eigenwijs zijn ;) Anders zal het jou niet helpen en ik besteed veel tijd voor niks. Dat is voor ons beiden niet goed.

Tevens moet je gemotiveerd zijn om verder te gaan. Als je dat niet bent, doe het dan ook niet. Hoewel ik je help, is er geen garantie voor 100% succes. Zelfs dan kan er nog weleens alg groeien, hoewel de kans een stuk minder zal zijn. Alg ligt altijd op de loer en groeit als we maar even lui worden, fouten maken of denken dat het wel goed is.

Allereerst zie ik in je opsomming al een aantal problemen, die je deels zelf ook al weet. Nu moet je er ook iets mee doen.

1. Te veel licht. Ga terug naar 4 tl's en haal de reflectors er af. Ik gebruik dezelfde hoeveelheid Watts voor een bak van 180x60x65, en dan ook nog zonder reflectors. Toch kan ik elke plant laten groeien die ik wil. Niet meer dan 10 uur het lcht aan.
Er moet een balans gemaakt worden tussen licht en CO2. Veel licht = veel vraag naar CO2. Als dat niet lukt = alg. Waarmee we op het volgende probleem komen:

2. CO2: Een 2217 met ook nog een reactor levert veel te weinig vermogen om de bak van voldoende CO2 en stroming te voorzien. Stroming heb je nodig om het water met de CO2 door de hele bak te krijgen. Als ik jouw bak had, zou ik er een groot filter op zetten, minimaal een 2075, en een aparte pomp voor de CO2 van ook ca. 1500 lpu. Koop ook een Dennerle CO2 continutest.

Een nature scape maken is niet eenvoudig. Het is een aparte stijl die je met veel lezen en uitproberen eigen kan maken. Toch is het belangrijkst het leren om planten goed te laten groeien. Want elke scape ziet er niet uit als hij vol met alg zit.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Verlichting is inderdaad hoog, bak draait nu op 3tl's met reflector, 4 gaat ook maar moet bekabeling aangepast worden

Pomp is inderdaad een issue , net effe gegoogeld, alles bijeen toch enkele honderden euro's, niet iets waar ik op stond te wachten maar dan toch nodig.
Volstaat de lege 2217 niet voor de CO2 ipv de extra pomp of om het simpeler te maken misschien een 2078 met de 2217, zijn maar voorstellen.
De tweede pomp zal de CO2 toch ook mee laten circuleren of zie ik dat verkeerd.

Alvast bedankt voor de reply, met deze tips ben ik wat.

Mvg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Ga het dan eerst eens proberen met 3 tl's zonder reflectors. Als het nodig is gaan ze er gewoon weer op. 4 buizen heb je in proncipe niet nodig, maar ik noemde 4 omdat dat vaak standaard is op dergelijke bakken.

Het minimum is de 2217 en een ander sterk filter waar de CO2 reactor op zit. De 2217 gebruik je dan voor oppervlaktebeweging en de andere voor de CO2, die uitstroom richt je dan wat naar beneden.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Als je dan een een bedrag zou plakken op het hele scenario inclusief pomp, bodem (als ik mijn niet meer kan gebruiken), voedingsbodem (als dat nodig is), planten, plantmesstof, etc , dingen die ik nodig ga hebben, in welke richting zou dat dan gaan?

Heb net je bak bekeken op aquatic gardeners, ziet er wel top uit. En tweemaal 2078 :eek: plus een vortech. Aai das bijna een zeebak.

Mvg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Ik zou je bodem weer gebruiken als hij goed uitgewassen is. Voedingsbodem is niet perse nodig. Plantenmeststof is een paar tientjes.
Je kunt eens naar een JBL 1500 filter kijken. Is goedkoper dan een Eheim. 135 Euro bij aquarium-planten.com.

Met planten moet je eerst gaan kijken hoe je het wilt inrichten. Je kunt eens kijken bij tropica.com, die hebben wat leuke inrichtingsschema's op hun site staan. Misschien 100 Euro aan planten?

Stroming is altijd minder dan je denkt. Bij mij zit er dus zo'n 3000 lpu NETTO stroming in maar je ziet de planten maar net bewegen.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Bodem is intussen uitgespoeld en gedroogd, heb de bak 4 dagen zonder CO2 gelaten na een grondige Kuisbeurt en de alg puilt weer uit.
Pomp is echt zijn laatste adem aan het geven, vernieuwing is nodig maar heropstarten kost een flinke duit, filter, planten, testkits, meststoffen etc.
Ga er nog wat over slapen

Mvg

Nico
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Heb net wat gekeken op het internet voor een pomp, de 2075 heeft qua debiet niet zo echt veel meer dan mijn 2217 en misschien te licht, de 2078 met mediaset kost dan weer dadelijk een pak meer en zijn meerwaarde misschien niet waard.
Wat me wel opviel is dat vele mensen klagen over de prof 3 , met name de aansluitingsadapter, ervaring iemand?
De 2217 heeft bij mij zijn degelijkheid wel bewezen.

Mijn bak is 350 liter.

Mvg
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Ben net naar aquazaak geweest, heb een 2075 gekocht, deze was in aanbieding. Heb ook een nieuwe ph sonde gekocht voor de co2 gekocht, de kabel van de oude was beschadigd.

De 2217 is zuiver gemaakt en gaat nu zonder watten, uv lamp en straalbuismotor draaien, hierdoor is het debiet zeker verdubbeld.

En nu,

Bodem is een mengeling van jbl en een voedingsbodem van hs, deze lag onderin maar is nu dus gemengd met de gewone bodem.
Deze is uitgewassen.

Heb van Ada aquasoil ook een blijkbaar goede bodem gezien, de new amazonia, wel wat prijzig maar zou een grote meerwaarde zijn in een bak, uw mening?
De seiryu stone is ook mooi, beiden hebben ze in het garnalenhuis in venlo.

De blauwalg is nu terug aan het komen, hier en daar zie je plekjes op de planten.

Bak draait momenteel op 1 tl, geen bodem en geen CO2, ik voeg geen meststof toe, planten zijn aan het versnotteren, bruine alg op stenen en bodemplaat, tziet niet uit.

Vissen gaan terug naar aquazaak en er komen 50 diamantneon met een deel japonica garnalen in.

Bedoeling is een iwugami, nature aquarium, vooraan en zijkanten bodembedekker, midden stenen en rotala rotundafolia, sobere opstelling, geen achterwand, enkel matterende folie.

Continuetester moet ik op internet bestellen, hadden enkel van sera en ik weet nog dat jij een ander merk prefereerde.

Nu kan ik ofwel oud water en bodem herbruiken of de nieuwe bodem aanschaffen en met nieuw water beginnen, wat is best.

Wil het goed doen deze keer, aan de techniek zal het niet meer kunnen liggen.

Mvg
Nico
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Ik zou alles maar vervangen en geen ADA bodem kopen. Heb je niet nodig als je geen planten hebt die een zure bodem nodig hebben. Alleen grind is genoeg. Natuurlijk kun je het wel aanschaffen als je het zelf beter vindt, maar het geeft een stuk minder rommel zonder. Bij mij ligt het er wel in, maar achterin ligt er wel 20 cm grind op, dus eigenlijk zinloos.

Seiryu stones zijn mooi en goed te gebruiken, hoewel ze de GH en KH licht verhogen. Zoek een plaatje wat je mooi vindt en probeer dat te kopieeren. Iwagumi is gebaseerd op een grote steen, twee of drie iets kleinere en meerdere nog kleinere. De grote steen maakt het focal point in de bak.

Sluit de rector rechtstreeks aan op het filter, zonder bypass. Heeft de reactor ook 16/22 slangaansluitingen?
 
Last edited by a moderator:

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Ja heeft deze aansluiting ook
Ben net bezig met de techniek.

heb een installatie set van eheim , straalbuis hiervan ga ik de 2217 op aansluiten, dit is voor oppervlaktebeweging.
Deze is geeft na reinigen en verwijderen oude straalbuis en reaktor een pak meer water.

Voor de 2075 heb ik het aanzuiggedeelte al, diffusor ga ik dadelijk voor kijken, ze raden me geen straalbuis aan maar een rechte straal eventueel met kniegewricht.
Deze ga ik gebruiken voor de co2.

Bodem ga ik hergebruiken, wil ze toch vol laten groeien.
Stenen heb ik van basalt.
Vind het zinloos om 300 km te rijden enkel voor de stenen.
Wil het nature aspect eerst eens proberen voor ik dure decoratie ga aanschaffen.
Moet vandaag nog plantjes bestellen, wil ik ze donderdag hebben.
Heb je suggesties.

Dachte aan Hemianthus callitrichoides, blyxa japonica, Rotala rotundifolia, Eleocharis ,Staurogyne

repens.

Wil deze richting uit gaan maar dan rond de rotsen een bos (berg) rotala.

http://www.tropica.com/en/layouts/layout-26-(54-l)/description.aspx

Is deze lijst geschikt of zijn er moeilijke bij die ik beter vervang enja door welke.

Vb ik zie dat jij glossostigma hebt, is dit makkelijker?

Graag zo snel mogelijk reply, wil vandaag nog naar winkel.

Mvg
Nico
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Blyxa en stauro is een goede combinatie. Glosso is ok, maar geeft veel onderhoud, evenals HC. R. rotundifolia is een goede plant voor scaping.

Voor de CO2 moet je geen spraybar gebruiken, maar een enkele opening die niet erg dicht onder het wateroppervlak zit. Je kunt die ook een beetje naar beneden richten. Probeer een externe reactor te kopen, geen diffusor.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Vandaag weer naar aquazaak geweest.

Een dennerle CO2 test aangeschaft zoals jij aanbeveelde.
Een testkoffer van sera gekocht, de oude was 5 jaar oud .

De CO2 komt op de 2075 met een aqua medic reactor, de straalbuis komt op d 2217 voor oppervlaktebeweging.

De oude bodem gaat er morgen terug in zonder voedingsbodem, de 2217 laat ik onuitgewassen, de 2075 word erbij geplaatst.

Vissebestand word 25 kardinalen, maanvussen gaan eruit.

Dan mijn vraag, hoe opstarten, bedoel hiermee licht, co2, meststof, welke hiervan, etc

Mvg

Nico
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Vanaf de dag dat er water in de bak de filters aan. Vanaf de dag dat er planten in gaan vol licht (10 uur, 3 buizen zonder reflectors), CO2 en voeding. De eerste weken twee keer per week 50% water wisselen. Probeer al het plantenwerk in één keer te doen. Dan een paar weken wachten voordat de vissen komen.

Start met 10 mg/l NO3, 1 mg/l PO4 en sporenelementen, dat doseer je na elke waterwissel. Wanneer je naar 1x per week waterwisselen gaat, doseer je 20 mg/l NO3, 2 mg/l PO4 per week.
 

Nicoz

Guru Class Expert
Jun 27, 2012
108
0
16
Ok ga de bak straks vullen, zonder voedingsbodem veronderstel ik, planten krijg ik donderdag of vrijdag.

Als de 2217 niet uitgewassen word kunnen de bidden er dan niet dadelijk in, zijn enkel 25 kardinalen.
Deze zitten nu in een kleine bak waar de 2217 op draait.
ook heb ik een 100 liter water van de oude bak.

Doseer jij nitraat en fosfaat in poedervorm of vb van easy lief

Heb gisteren mij wat verdiept in IE, en wil dit proberen, maar eerst moet ik aan alle voedingsstoffen geraken.


Mvg

Nico