hout bewerken

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
In mijn Dubai 100 die zo n 7 weken draait is, door de vcaviaarbodem, de kh dik 10 en de ph 6.7. Dus opzich voldoende co2 en ook stroming. Alle planten zijn algenvrij gelukkig en dat wil ik zo houden.
Nu heb ik in die bak 2 van die donkerbruine stukken wortelhout(moorhout) staan en op beide komen toch enkele plukjes penseealg.
Is het normaal dat dit hout (wat overigens vrij zacht is vind ik) hier last van krijgt op een termijn van 7 weken en moet ik bang voor overslaan naar de planten zijn??
Of kan ik het er beter uitdoen en bv harder mopanihout in kopen of het hout behandelen met die blanke lak die ze gebruken voor een achterwand??
Ik wil mn planten grag schoon houden en heb het hout eerst net penseelalg vrij gemaakt met een schuursponsje. er zat niet veel op maar toch wel enkele plukjes zag ik. En ik wil niet weer last van die rotalg op de planten krijgen.

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Jij denkt dat er genoeg CO2 is, de aanwezigheid van penseelalg bewijst dat het niet zo is. Als het tekort nog iets erger wordt, krijgen de planten het ook. Met ander hout gebruiken haal je de oorzaak niet weg.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ok wat je zegt dat klopt. Ik heb volgens de tabel ik dacht rond de 50mg co2. Waardoor kan het dan lager zijn dan de tabel aangeeft??
Alleen die 2 wortelstukken zitten er in die je destyds op de foto zag en toen je mij adviseerd hoe ik die moest plaatsen. Stroming is er ook voldoende want de bladeren wiegen mooi heen en weer.
Waardoor is het dan lager dan de tabel aangeeft

Is het niet normaal dat er na 7 weken wel een paar plukje spenseelalg op dode voorwerpen kunnen zitten????? Het is niet zo dat het hout vol zit of dikke alg. Het zijn een paar hele kleine plukje sdie ik pas zie eigenlijk met een leesbril op. Is dat reden tot paniek?? Zal ik morgen vor de zekerheid een JBL langetermijntest halen??
Maar blijft anders de vraag waarom de tabel meer aangeeft dan erinzit??

Last edited by a moderator:

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Het kan lager zijn omdat jouw KH en pH metingen niet nauwkeurig genoeg zijn. Boveniden zorgt het hout dat de pH lager wordt door zuren. Laten we even stellen dat je meetonnauwkeurigheid 0,1 pH is, en dat het hout ook nog de pH 0,1 laat zakken. Dat scheelt dan 20 mgl. Dus jij denkt dan wel dat het 50 is, maar dan is het maar 30. Of misschien nog minder.

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ok je hebt wees eens gelijk moet ik toegeven. En als ik er een continutest van JBL in ga hangen, kan ik wel van die kleuren op aan de de bijbehorende co2 waarden??? Ik meet de ph overigens digitaal met 2 cijfers achter de komma maar ja wie zegt dat die echt goed zijn he. Is dan een continutest van JBL goed of niet??

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
De pest is dat ze die hier in de stad niet verkopen jammer genoeg. Ik las net bij de JBL site dacht ik dat de test ook rekening houdt met natuurlijke zuren zoals humuszuur.
Om met zo n test de co2 waar te nemen hoef je toch niet zelf de kh te meten of moet dat daarnaast ook nog?? De kleur moet je toch gewoon vergelijken met die op de stikker die er bij zit en dan lees je het toch heel simpel af??

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Hier een foto van de strips en de kleur van de test. Mij lijkt dat de kleur gelijk is aan de 50mg toch?? De jbl test heeft geen geel zoals bij Dennerle wel het geval is.
436272_0_82_16_9_12.jpg

Dit lijkt wel goed toch of is het wellicht teveel 50mg??

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ja lijkt me ook ok want het heeft zo n beetje de kleur van 50 mg dus. Maar er is geen enkele vis die er last van schijnt te hebben. Ze zwemmen allemaal vrolijk zoals altyd rond. Wel heb ik voor de zekerheid bij de kleuren op de waarde de ph van 6.6 naar 6.7 gedaan door ietsje minder co2 te geven. Als ik nu met de pen ook meet is de ph 6.7. Dit heb ik meer gedaan uit oogpunt van de vissen. Maar de kleur op de indicator is amper veranderd dus zal zeker nog tussen de 40 en 50mg inzitten. Nou met deze co2 waarde en voldoende stroming hoop ik nu eindelijk eens geen penseelalg te krijgen in de bak.