hoge kh tgv caviaar bodem

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Herman (en andere forimbezoekers),
Tgv een caviaarbodem heb ik een kh van 11 ipv 7. Nu kwam ik achter de veroorzaker door een zoutzuurtest. Nu draait de bak 5,5 week met een buitenfilter. Nu vrag ik me af of het verstandig is om de bodem nu al te vervangen ivm de bacterieopbouw. Zitten er na 5,5 week al voldoende baccies in de filter om de bodem te kunnen vervangen of kan ik beter nog een paar weken wachten om de bacteriecultuur in de filter groter te laten worden??

Graag je/jullie mening en advies. Ik ga er weer de voor mij gebruikelijke quartsbodem indoen zoals in alle bakken. groet John
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ok dus er zitten voldoende bacterieen in de buitenfilter om bij het aanbrengen van een nieuwe bodem problemen op te vangen dus. Ik heb in de record 800 destyds een oudere bodem vervangen en dat gaat wel lukken. de filter komt dan even in de andere 80 cm bak.

Ik wil bij het weer inbrengen graag weten onder welke hoek ik de gaatjes van de uitstroombuis moet plaatsen. Moet dat bijna gelijk aan het oppervlek zijn of op ongeveer 4 of 5 uur (als je van de zijkant kijkt dus). Wel moet het voldoende stroming geven he ivm circulatie van de co2. Op dit moment stan de gaatjes ongeveer gericht op de onderste centimeter van de voorruit, dus vrij ver naar beneden gericht. Graag reactie
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Is per bak verschillend, afhankelijk van maat en kracht van de uitstroming. Probeer gewoon te zorgen dat de plantenbladeren wat bewegen. Hoe je dat bereikt, is minder interssant.

Als die uitstroom ook CO2 bevat, zou ik het minstens 45 gr. naar beneden laten stromen omdat anders de CO2 te snel het oppervlak bereikt.
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
De co2 komt erin via een JBL diffusor en niet via de uitstroombuis. Ik heb hem zo staan dat de blaadjes enigszins licht bewegen zoals je omschrijft. Dat moet dus wel goed zijn. Bedankt voor je reactie.