Even voorstellen

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Fe nog steeds nul? Dat kan eigenlijk niet. Vertel me nog eens hoeveel je doseert en wat voor sporen je gebruikt?

NH4 krijg je wel alg van.
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
25 ml plantevoeding van gilles (met Mg) (net verhoogd naar 35 ivm Mg)
10 ml Fe van gilles (ivm plantenvoeding verhoging niet gedoseerd)



24 uur na verversen UV voor 12 uurtjes aan

en ik belucht 14 uur per dag als lampen uit zijn


Fe was 100% 0,0



NH4 door voeren?

Po4 en No3 verdwijnen ook zeer snel Fe is de stof die steeds het minst aanwezig is.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Laat de UV eens helemaal uit en elke dag meten. Ga desnoods naar dagelijks doseren.

NH4 piek waarschijnlijk door nog niet goed ingedraaide bak.
 
Last edited by a moderator:

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
oke


mn filters draaien al bijna half jaar, non stop???

Waar komt NH4 vandaan vissepis toch???

Mag toch hopen dat die NH4 niet elke x blijft terug komen.



Geduld, Geduld, Geduld. Had alleen met goed ingedraaide filters ff geen opstart pirikkelen meer verwacht...:(
 
Last edited by a moderator:

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
Hoi wouter, amonium (NH4) kan een beetje uit de bodem komen, maar als je filters al een half jaar draaien kan dat eigenlijk niet meer. D.w.z. dit gebeurd meestal bij een nieuw opgestartte bak na ongeveer 3 a 4 weken mits je geheel nieuw water gebruikt...
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
denk dat waterwissel en lichte filter spoel beurd + iets teveel voer funest is geweest.

nu een NH4 van 0,2 dus valt weer mee.

10 mg/l magnesium extra en bacteriën er in. ga nu na de waterwissel bacteriën toevoegen.

we zullen zien



Kom op de beurs nieuwe plantenvoeding, po4 en no3 bij je halen. gr
 
Last edited by a moderator:

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
Zooooo, net terug gekomen na een maand niet bij mn bak te zijn geweest..... En wat denk je!!!!!!!
Bijna NIETS aan de hand. op wat groene algjes op stenen en ruiten na. En een hele berg snoei werk

Na het testen eigenlijk maar 1 waarde niet in orde (NH4) en de rest was super (met dank aan veel slimmere vriendin dan ik)

Zal zodra de resterende algjes van de stenen af zijn weer een een foto posten.

Moet wel eerlijk zeggen dat die flutans (geloof ik) bij mij op de achtergrond het niet heel best doen. Opzoek naar een vervanger dan maar.
Gr Wouter
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
Zoals beloofd (met iphone dus niet al te best. mn spiegelreflex ligt nog op mn werk.)

Wel wat last van alg. maar moet eerlijk zeggen dat het beter er uit ziet dan steriele stenen. weet alleen niet of dat kan/mag volgens regels?

verder gaan mijn otto's langzaam de pijp uit. en weet ook niet waarom?
Heb wat last van schaduwplekken en op de plaatsen waar de stroming minder is moet ik toch om de 2 weken blauwalg verwijderen.

wat ik ook niet snap is dat mijn plantjes op de achtergrond niet groeien. terwijl de rest echt super groeid!!!
voeg nu extra Fe toe omdat ik mn uv aan heb staan. omdat ik liever Fe toevoeg dan ruiten poets.

tips en tools wederom zeer welkom.

gr Wouter

[attachment=1236:name]

IMG_0079.jpg
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Jij bepaalt hoeveel aangroei er op de stenen komt. Gelukkig zijn niet overal regels voor. Bovendien is het onvermijdelijk de stenen schoon te houden.

Met otto's moet je mazzel hebben, soms gaan ze achter elkaar dood, een andere keer leven ze jaren. Is geen aanwijsbare reden voor.

Blauwalg? Zit er wel genoeg NO3 in?
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
oke, weer wat geleerd. De algen geven namelijk een heel natuurlijk beeld.

No3 genoeg (volgens mijn niet betrouwbare JBL test set). doseer nu weer 30/4 en de blauwalg zit tussen mijn bodem en mijn glas in. Op plekken waar het dicht begroeid is.

Ik denk zelf dat ik niet genoeg stroming heb. Krijg nieuw filter omdat mn filter wat ik nu heb bellen blaast. Hoop dan weer vol stroming terug te hebben.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Je moet even bekijken in hoeverre de alg op de stenen nog estetisch is. Een steen vol met penseelalg is niet aan te bevelen, maar een steen die langzaam bruin wordt door wat aanslag, is heel normaal.
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
Heb uv aangezet (test). Doseer dubbel Fe en test het 2 keer per week

Sinds 2 weken mn reflectoren er weer op gezet. planten blazen weer bellen en groeien met de dag. Maaaar wel die algjes.

Kijken of ik mn aquarium kan managen met meer licht.
 

wouter

Guru Class Expert
Jul 12, 2012
104
0
16
The Netherlands
Wil niet eigenwijs zijn maar wel pro actief in het vergaren van ervaring.

Tot jij STOP zegt experimenteer ik binnen de lijntjes die mijn boeren verstand aangeven. hahaha

Weer bedank

gr
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Meer licht = snellere plantengroei, maar niet perse gezondere plantengroei. Maar probeer het gerust, ook van missers leer je. Maar geef niet mij of EI de schuld als je alg krijgt ;)

En misschien gaat het gewoon wel goed, zo lang je maar zorgt dat er genoeg CO2 is.