draadalg

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
In mn aqua 60 met killi s zijn nooit problemen echter heb ik op de voorgrond een matje met javamos. Daar zag ik vanmorgen opeens van die groene draadalg aan zitten. Verder zit het nergens nog gelukkig. Nu las ik op Aquascaping over de oorzaken. te weinig co2 of po4 of kno3 of om woelen vd bodem.tja een hele lijst maar ik vold de EI daar dus tekort kan haast niet en co2 zit op zo n 40 mg/l.Kun jij wellicht verklaren waarom er op dit javamos draadalg zat. ik heb het nu heel kort afgeknipt (was wel 6 cm hoog en nu nog 1 cm). Ik zie er niks meer zitten en hoop dat het weg blijft en verder zie ik het ook nergens. maar hoe kan dat nu opeens opduiken ???? Ik heb dat nog nooit gehad namelijk. Zo n watterig stuk met draadalg. Er lag wel enige tijd eenmosbal tegen aan en ik weet niet of dat de oorzaak kan zijn. kun jij hier iets zinnigs over zeggen?? Alvast bedankt
 
Last edited by a moderator:

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Draadalg wordt ook vaak meegenomen als je planten koopt, vooral mossen zijn nogal eens besmet. Daar het veel op een plant lijkt, is het makkelijk voor de alg om te gaan groeien en moeilijk om weg te krijgen.
Soms hoeft eer dus niet perse een tekort te zijn maar is het gewoon een kwestie van besmetting.

Als er geen draadalg is maar wel sporen kan het makkelijk ontkiemen door een combinatie van onvoldoende CO2 en veel licht. Ik kan in mijn bak prima draadalg opwekken door 1 buis meer er boven te zetten. Standaard heb ik er vier, dus van vier naar vijf, 25% meer licht, is in mijn geval al genoeg. Toch is de ootzaak dan CO2, want als ik genoeg CO2 kon toevoegen, zou er geen draadalg zijn. Het probleem is dat de vissen dat niet aankunnen.

PO4 en NO3 tekorten hebben er niet echt mee te maken, ook al heb je voldoende van deze stoffen in de bak kun je nog steeds draadalg krijgen.
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Tja nu is het voor mij een raadsel want de herkomst van de mos weet ik niet meer. Ik dacht uit 1 van mn andere bakken maar weet het niet zeker. verder zit het nergens op dus. En de ph is daar zo n 6.8 en de kh 7 dus voldoende co2, uitgaande van goede stroming. Wel frapant dat het verder nergens zit dus ik denk dan ook dat er sporen zijn ontkiemt (wellicht daar toch iets minder co2 door minder stroming). En ja het is een killibak dus werk liever niet met nog meer stroming want dat vinden ze minder fijn dacht ik. Ik kan dus nu het beste de mos in de gaten houden denk ik. Als je verder nog tips hebt dan hoor ik het heel graag. Bedankt voor je reactie.
En ach het is voor mij een compleet nieuwe alg dus toch weer wat geleerd vandaag he.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Tips? Zo lang je nog alleen uitgaat van de pH/KH tabel om te bepalen of je voldoende CO2 hebt vind ik het niet vreemd dat je draadalg krijgt.....

Bij mij in de bak is de pH 6,4 en de KH 5. Kijk maar eens na in de tabel.;)
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Zo zo dat is bijna 60 mg volgens de tabel. Nee ik ga niet alleen vd tabel uit. Ik weet dat er meer speelt zoals bv de stgroming die eventueel dode plekken kan veroorzaken met te weinig co2. Dat stond ook in mn laatste post toch?? Alleen kan ik niet bemerken dat er te weinig stroming is op dit moment. En niet te vergeten licht, maar ik geef 8 uur9 uur licht met 22n ik dacht 18W pl. dat is niet al teveel toch?? Dus ik kijk ook wel naar andere omstandigheden dan alleen de tabel herman. maar persoonlijk zie ik daar geen foute dingen. Maar met mijn beperkte ervaring van 1 jaar zie je snel iets over het hoofd he. Maar de tabel is maar een theoretisch gebeuren en er zijn meer factoren van toepassing ja en de genoemde zijn mij dus bekend.
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Lijkt er toch op dat je het al aardig begrijpt:) In kleine bakken is het natuurlijk niet zo moeilijk een goede stroming te hebben, vaak is alleen het filter voldoende.
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ha ha herman bedankt voor het compliment (is wel jou verdienste denk ik). We doen ons best he en er valt nog veel te leren, en ja af en toe vergeet je dingen of haal je het door elkaar he. Zo leer je het meeste denk ik maar. Met vallen en opstaan, maar ontzettend leuk hoor deze hobby.
Maar goed ik denk dus dat er wellicht bij het mos tgv de stroming wat te weinig co2 komt en dat wil ik eerst in de gaten houden of de alg ook terugkomt en dan dat eerst aanpakken.
Maar stilletjes hoop ik dat het wegblijft. Afwachten dus de komende weken. Overigens heb jij geen last met de vissen met zo n hoog co2 gehalte????
Ik dacht dat rond de 40 mg al hoog is maar dat overtref jij behoorlijk dus .
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Mijn vissen doen het prima en mijn planten ook ;) Maar bij mij zit er hout in de bak. Wat doet dat? het verlaagt de pH. Dus het berekende CO2 gehalte is niet het werkelijke gehalte, ik zal eerder rond de 40 ppm zitten. Met veel oppervlaktebeweging, dus ook een hoog O2 gehalte, geen vis die er last van heeft.
 

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ik zat net op de site van Rode Rio en daar stond hetvolgende. Veel stroming of een plant in de stroming zetten is slecht want dan krijgen de algen die erop zitten juist lekker veel voeding langs. En als 2e las ik dat je tussen de middag niet de verlichting even uit moet doen omdat de plantengroei dan stopt maar de algengroei niet.
Maar ook ivm de co2 en de voeding heb je toch een goede stroming nodig???? Nu kan denk ik al wel nagaan dat de eerste stelling onzin is maar de tweede over het licht weet ik dus niet. Zijn beide stellingen onzin of...............????? Omdat ik beide wel toepas eigenlijk wil ik wel graag weten of het verstandig is om op de huidige wijze verder te gaan gelet op wat ik gelezen heb (maar ja je leest zoveel onzin he).
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Stilstaand water is slecht voor planten omdat de zg. boundary layer, de laag net boven de plant, niet meer beweegt en dus zeer lokale, vooral CO2, tekorten kan geven. Daar goede plantengroei algengroei tegengaat, is het belangrijk je te focussen op plantengroei, niet op het bestrijden van algen.

Ook alg heeft licht nodig om te groeien. Geen licht = geen groei. Het enige zinvolle van een lichtpauze is dat je op die manier niet 's avonds tegen een donkere bak aan kijkt. Meer niet.
 
Last edited by a moderator:

jessicapilon

Prolific Poster
Apr 15, 2012
73
0
6
groningen
Ja ok dus het co2 verhaal zoals ik had verwacht klopt dus. En ja de pauze las ik in vanwege de avonduren. Dat klopt helemaal. Gelukkig kan de pauze geen kwaad, zodat ik ook s avonds nog van de bak kan genieten. Bedankt voor de reactie.