Dennerle Evolution deluxe

Obbezz

Prolific Poster
Dec 16, 2010
83
0
6
iemand ervaring met het volgende ?

Ik kwam gisteravond thuis en mijn dennerle continutest geeft een blauwe kleur aan.
Ik check de ph en kh waarde, deze geven de volgende waarde aan: ph 6,4 en kh 4

Direct heb ik mn elektrode geijkt. Op zich geen rare metingen.. toen in het aquarium gezet.
Hierna dropt de ph naar 3,5 en loopt vervolgens langzaam omhoog naar ca. ph 6,0 (ik ben gewend dat de meting na
het droppen van de elektrode in het aquarium de ph direct correct wordt weergegeven)

Ik heb mn continutest vervangen en vanochtend gecheckt (redelijk donkergroen/blauwig)

ik ben bang dat de aangegeven waarde van 6,0 behoorlijk afwijkt!

Iemand hier ervaring mee?

Grtz Obbezz
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Hi,

Ik denk toch dat de ijking verlopen was. Heb je soms medicijnen gebruikt waar kleurstoffen in zitten? Zoals voor witte stip o.i.d? Daar kan de elektrode van verlopen, maar na nieuwe ijking werkt het dan weer.

Je kunt het vandaag gewoon even checken door de elektrode even in de pH 4 en 7 ijkvloeistoffen te zetten en te zien wat hij aangeeft, zonder de ijking uit te voeren. Als dat goed is, zal de actuele meting ook wel kloppen. Klopt het nog steeds niet, dan is misschien de elektrode defect o.i.d.

Het kan een paar minuten duren voordat de elektrode na ijking de goede waarde aangeeft, dat doet hij dus niet direct. Ook met ijken moet hij even een minuutje in de vloeistof staan voordat je de ijking doorvoert.
 

Obbezz

Prolific Poster
Dec 16, 2010
83
0
6
Bedankt voor je reply! Ik heb geen medicijnen gebruikt o.i.d. wel is de elektrode nieuw (vorige week voor het eerst in gebruik genomen)
Ik ga vanavond als ik thuis ben de controller even checken dmv deze in de cal. vloeistof te zetten!

Hopelijk is het vanavond opgelost! Kzit niet te w8ten op een kroesende stellatus!

Grtz Obbezz
 

Obbezz

Prolific Poster
Dec 16, 2010
83
0
6
Gisteravond heb ik het e.e.a. gecheckt. Wanneer de elektrode in de calibreer vloeistof word gezet is er niks aan de hand en geeft deze goede waarde aan. Wanneer deze in het aquarium gezet word zakt de ph naar 5,6 (aangezien de continutest blauw is en mn vissen vrolijk rond zwemmen klopt dit dus niet) wanneer ik de kop van de elektrode uit het water haal dan schiet de ph waarde omhoog tot over de 7.

Na overleg met APO zal dit waarschijnlijk te maken hebben met een defecte kop van de elektrode.. aangezien ze weinig tot geen problemen met deze elektrode hebben sturen ze me een van het zelfde merk vandaag nog op!

Hopelijk is het probleem hiermee opgelost.

Grtz Obbezz