This site is supported by the advertisements on it, please disable your AdBlocker so we can continue to provide you with the quality content you expect.
  1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. We are after as many aquarium plant images that we can get, doing so will assist us in completing the aquarium plant database.

https://barrreport.com/threads/aquatic-plant-images-wanted.14374/
    Dismiss Notice

Blauwalg

Discussion in 'Dutch' started by jessicapilon, Dec 19, 2012.

1. jessicapilon

jessicapilon Prolific Poster

Local Time:
    8:30 PM
    Sinds enkele weken heeft mn vader lichte blauwalg. eerst op het grind bij de voorruit en nu hoog in de toppen van 2 planten. Ik weet dat je dit kunt krygen door weinig No3 of vervuiling of slechte doorstroming. Nu zit de no3 bij hem tussen de 15 en 25mg. De stroming is zeker goed. Alleen heeft hy achterin het grind veeeel hoger dan voorin en kan het vuil dus naar de voorruit komen. Echter is daar nu alles goed schoon en het grind daar is uitgekookt.
    Maar hoe komt hij er nu vanaf????? Volgens mij heeft hij het nog tgv wat vervuiling bij de voorruit (nu dus schoon), maar ja de bacterie zit er wel in he. Hoe bestrijdt je deze het beste?????
    Ik vraag me af wat er tgv de vervuiling vrijkomt waardoor de blauwalg ontstaat. Welke stoffen zijn dat dan die tgv vervuiling blauwalg kunnen doen ontstaan??????????
    Gaat de bacterie vanzelf weg of wat te doen??? (gelukkig ken ik deze alg zelf niet, en vandaar mn vraag).
    Groet John
    Ps Verder wil ik alle leden hier fijne dagen wensen en een voorspoedig 2013:):)

2. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Vervuiling kan ontstaan door plantenresten en voerresten in combinatie met een lokaal laag O2 gehalte.

Bestrijding:
    1. Chemisch
    2. Handmatig, met een slang wegzuigen.
    3. 3 dagen verduisteren.

Je moet alleen wel zorgen dat de oorzaak verholpen is, zoals beter schoonmaken en/of minder voeren en meer stroming.

3. jessicapilon

Local Time:
    blauwalg

Ok ik zal dat even doorgeven. Mag ik vragen wat de rol van de o2 daarin is?? Wat als er wel voldoende o2 is dan??

4. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Blauwalg ontwikkelt zich makkelijker op plaatsen waar het O2 gehalte laag is. Hoe weet jij dat het hoog genoeg is? ;)

5. Nicoz

Nicoz Guru Class Expert

Local Time:
    Heb ik ook last van, heb een doosje pilletjes, ken de naam niet zo dadelijk maar zijn capsules die je open moet doen, durft het alleen niet in men bak te doen, bang dat mijn garnalen er niet tegen kunnen.

6. jessicapilon

Local Time:
    Herman, Ha ha nee dat weet ik niet nee. Het was ook maar een vraag he en geen bewering;).
    Maar ik bedoelde dat je schreef dat vervuuiling ontstaat door voer en afval met een laag o2. Hoe zit dat dan?? Wordt door een te laag o2 de troep niet goed afgebroken dan??? Ik weet dat de goede baccies zuurstof nodig hebben maar is een tekort aan o2 dan de reden dat de goede baccies de troep niet afbreken?? (ik ben slecht in scheikundige dingen he!!!!!!!!).

7. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Laag O2 komt vaak door te weinig stroming in de hoeken of dode plekken die niet door de stroming wordt bereikt.

Share This Page