Beginnen met mijn aquarium 80x45x60

Solex

New Member
Jan 9, 2013
17
0
1
48
Huisduinen, Noord Holland
Hallo allemaal,

Wij willen graag een aquarium in de amano of iwugami stijl, maar misschien is de laatste wat te sober.

Als aquarium heb ik inmiddels een 80x45x60 (216L) optiwhite bak besteld in enschede.
Ben druk bezig met het maken van een onderkast.

En verder heb ik nog niets behalve vragen en ideen..:confused:
In het verleden heb ik redelijk wat vissen gehad, maar allemaal malawi, dus van planten heb ik geen verstand.

Wat wij willen is een gezonde bak, veel lage planten en niet te gek veel vis.
Over de scape zijn we nog niet uit, er is nog genoeg te zien op youtube. Een klein eiland lijkt ons wel wat.

EI: Ja, voedingstoffen van www.aquariumbemesting.nl, geen ervaring mee, ben aan het lezen.
Co2: komt er in, welke set en welke reactor/diffusor/atomiser weet ik niet. Profi-CO2-Anlage-bis-ca-500-Liter
Filter: Eheim 2075 (1700ltr/h) lijkt me wel wat, maar èèn is vast niet genoeg ivm de verminderde stroming door een co2 diffuser. Moet dus 2160 liter per uur hebben als capaciteit?
Verwarming: Ik dacht aan een Hydor 200watt inline verwarmer.
Verlichting: We willen graag een open bak, ik dacht aan de Maxspect Razor 160w 8000k. vind de schaduw van leds/hqi gewoon erg mooi. En door de hoogte zijn t5's ook minder geschikt?
Bodembedekking: weet ik nog niet, ADA klinkt goed maar ook erg duur in combinatie met alle potjes en soils.
Watersamenstelling in Huisduinen moet ik nog uitzoeken.

Ik ga weer verder met lezen en schilderen ;)

onderkast_zps19abfc41.jpg
 
Last edited by a moderator:

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
Hoi Solex,

Hier een reactie van 'de man achter Aquariumbemesting.nl' dus ik ben zelf ook lid op fora :)

Qua licht is het je eigen keuze, T5 gaat prima met 60 hoogte. Led / HQI is natuurlijk mooier met HQI duurder in stroom. De kleur 8000k is wel erg 'wit' licht. Daar moet je wel van houden. Ik weet niet of deze leds dimbaar zijn. Tip: bekijk informatie (hier en hier) reviews en natuurlijk youtube video's. Met een open bak heb je ook meer kans op verdamping (afhankelijk van je lichtkeuze) je ruikt je aquarium misschien eerder en je hebt natuurlijk meer strooilicht door reflectie vooral avonds. Ook ben je gelimiteerd in viskeuze (geen springers). Met andere woorden, ik raad het absoluuut niet af maar denk er goed over na. Ik zou zelf een open bak ook erg mooi vinden maar durf het niet aan.

Qua voedingsstoffen zit je met een bak van 216L net aan (of) poeder (of) vloeibaar. De dosering is met vloeibaar een stuk makkelijker, maar je bent op termijn wel duurder uit. Misschien kun je beter investeren in de poeders (doe je jaren mee) en eenmalig een grammen weegschaal, ook te vinden op de site.

Qua bodem zou je ook kunnen overwegen om EBI Gold Waterplant Soil te gebruiken. Maakt je bak absoluut niet mistig en is prijs technisch een stuk goedkoper. Let wel op dat al dit soort bodems in het begin NH4 (ammoniak) afgeven dus grote verversingen zijn in het begin nodig.

Je zou kunnen overwegen om je bak sneller op te laten starten door middel van Evolution Aqua Accelerator en de Evolution Aqua Pure Aquarium balls. In basis zijn dit nuttige bacterien voor je bak, maar je kunt ook de tijd zijn werk laten doen.

Heb je misschien ook al nagedacht over de afvoer? Heb je een skimmer (oppervlakte afzuiger) in de planning staan?

Qua CO2 ben je veel goedkoper uit als je een 10kg fles bij de slijter / groothandel haalt. Deze kosten qua borg 150 euro maar qua vulling maar ongeveer 20-25 euro per keer. Dat is een heel stuk goedkooper dan je flessen laten vullen bij de viswinkel en mocht je ooit stoppen met je hobby dan krijg je de borg gewoon terug. Dan heb je 'alleen' een magneetklep, reactor, terugslagventiel en eventueel een tweedehands CO2 controller van Marktplaats nodig om je PH computer gestuurd te maken.

Hier dus wat eerste tips. Waar kom je vandaan trouwens, er is binnenkort een aquariumbeurs in Oosterhout..
 
Last edited by a moderator:

Solex

New Member
Jan 9, 2013
17
0
1
48
Huisduinen, Noord Holland
Leuk dat je ook actief bent op dit forum!
Ja, de leds zijn dimbaar en programeerbaar, ik heb een aantal filmpjes kunnen zien op youtube, helaas is de 8000k versie nog vrij nieuw en er is nog niet veel over, maar wat ik lees is goed volgens mij.
Het aquarium komt in de keuken te staan, in een hoek. Dat is de enige plek zonder direct daglicht. Dus strooilicht is geen probleem.
De open bak heb ik wel eens bij een kennis gezien, ik vond het erg mooi, bijlzalmen enzo zullen inderdaad niet lukken!

Voeding gaat in poeder vorm, bedankt voor de tip van de weegschaal, de doseerflesjes werken ook goed?
De bodem ben ik ook nog niet uit, Colombo zou ook nog een optie zijn?
Evolution Aqua ben ik niet bekend mee, zal er eens over lezen! Werkt het zelfde als alle extra toevoegingen die ADA/Amano verkoopt?

Een skimmer heb ik niet over na gedacht, bij de malawi bakken zaten altijd overlopen naar het bioloog op. Hou je een skimmer er dan permanent op? of alleen om de kaamlaag er even af te halen.
Waterafvoer kan gewoon met een slang naar buiten tussen de planten of het toilet.
Co2 is hier in Huisduinen (Den Helder) vrij eenvoudig te koop, 2kg dacht ik voor een tientje als je lid bent van de aquariumvereniging. Een grote 10 liter Co2 fles past helaas niet in de onderkast.
Helaas ligt Oosterhout nou niet echt op de route :)

Wat voor filter(s) zouden jullie mij aanraden, Eheim is in de familie altijd goed bevallen. Sommige oude pompen deden het jaren zonder problemen. 216 liter watervolume, dan moeten er 2160 echte l/h door de pomp las ik.

Bedankt!
Lexy
 

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
Solex;93080 said:
Het aquarium komt in de keuken te staan, in een hoek. Dat is de enige plek zonder direct daglicht. Dus strooilicht is geen probleem.
Met strooilicht bedoelde ik het licht van de leds wat weerkaatst op je wateroppervlaktje je keuken in.

Solex;93080 said:
Voeding gaat in poeder vorm, bedankt voor de tip van de weegschaal, de doseerflesjes werken ook goed?
Er komt binnenkort een Estimative Index calculator, die je direct laat zien hoeveel poeder je moet oplossen in een flesje. De flesjes zelf zijn nu nog 'standaard' ronde flesjes met doseerkuipjes dus dat werkt prima.

Solex;93080 said:
De bodem ben ik ook nog niet uit, Colombo zou ook nog een optie zijn?
Colombo is duurder dan EBI gold. Eerste hit in Google €21.95 via webshop, tweede hit €23.95 en direct in de winkel zal het nog duurder zijn.
Voor EBI-Gold betaal je €17.95 voor 5KG. Je hebt overigens 4 zakken (20kg) nodig voor een bodemhoogte van 5cm.
Dus dan heb je 32 euro bespaart. Verzendkosten zijn voor een pakket tot 30kg €5.95.

Solex;93080 said:
Evolution Aqua ben ik niet bekend mee, zal er eens over lezen! Werkt het zelfde als alle extra toevoegingen die ADA/Amano verkoopt?
Volgens mij verkoopt ADA geen bacterieen. Hier een video van de zeewater variant.

Solex;93080 said:
Een skimmer heb ik niet over na gedacht, bij de malawi bakken zaten altijd overlopen naar het bioloog op. Hou je een skimmer er dan permanent op? of alleen om de kaamlaag er even af te halen.
Deze houd je er continu in, zoiets als dit, maar het idee is hetzelfde als een overloop.

Solex;93080 said:
Wat voor filter(s) zouden jullie mij aanraden, Eheim is in de familie altijd goed bevallen. Sommige oude pompen deden het jaren zonder problemen. 216 liter watervolume, dan moeten er 2160 echte l/h door de pomp las ik.
Zelf ben ik overgestapt op een JBL Cristalprofi e1500. Niet alleen vanuit kostenoogpunt maar ook vanuit stroomverbruik. Scheelt toch 15w met een vergelijkbare Eheim pomp. Her en der word het me afgeraden omdat deze luidruchtig zou zijn maar ik heb nog nergens last van.
 

Solex

New Member
Jan 9, 2013
17
0
1
48
Huisduinen, Noord Holland
Ja, ik hoop dat het niet te erg is met het strooilicht! Maar een open bak is toch wat we graag willen.
De calculator zou ik erg prettig vinden, want het duizeld nog steeds flink met alle ppm's :rolleyes:

ADA gebruikt bij zijn substraten bacterieen, in de special sand zakken zit het standaard door het substraat maar je kan het ook los in potjes kopen, het heet Bacter 100.

Goede tip van de JBL pomp, heb vandaag een e901 en e1501 besteld.
Helaas past een dikke co2 cilinder niet in deonderkast, dus ik moet wel een kleinere cilinder.
Wat voor reactor of diffusor gebruiken jullie, ik wil geen glas, dat laat ik gegarandeerd een keer vallen.
Is de reactor iets die bij de koolzuur set zit (paar berichten terug) of toch een atomizer?
Misschien weten jullie een andere set te koop die goed is? Wil wel een hervulbare cilinder en een magneetventiel voor de donkere uren.

fijn weekend!
Lexy
 

Solex

New Member
Jan 9, 2013
17
0
1
48
Huisduinen, Noord Holland
onderkast_zps19abfc41.jpg


Onderkast is gereed, boven plank moet ik nog gaten in boren voor de water slangen maar de locatie voor deze kan ik pas bepalen als ik het aquarium heb staan en weet op welke plaats ik de in en uitlaat wil hebben.
Ik had nog wat LED strips liggen van mijn multicopter, die heb ik maar in de kast gemaakt als verlichting.

Akvatel Co2 set mn301 voor 148 euro ziet er ook niet slecht uit! Moet dan wel los een UpAqua Atomizer bestellen.

Hydor inline verwarming, gebruiken jullie dit soort heaters? of gewoon een glazenbuis in de bak/bioloog?
 

Solex

New Member
Jan 9, 2013
17
0
1
48
Huisduinen, Noord Holland
@Gilles Hoeveel en wat heb ik allemaal nodig voor de EI index op 216 liter?

De bodem en skimmer ben ik nog niet uit, de skimmer ziet er nogal flink uit in een hoek, zou het natuurlijk met mos kunnen verbergen.. nog maar even goed lezen.
Bedankt alvast.


[video=youtube;yuzkbs2QLI8]https://www.youtube.com/watch?v=yuzkbs2QLI8[/video]
 

Solex

New Member
Jan 9, 2013
17
0
1
48
Huisduinen, Noord Holland
Vandaag heb ik de lampen besteld bij www.aquacompleet.nl, een behoorlijke uitgave maar ik hoop wel een mooie!

De onderkast is gereed, gaten voor de slangen zijn geboord en vrijwel alle techniek is klaar.
Nu nog een Co2 set, kom er maar niet uit, je kan al een set voor 154 euro krijgen van Akavatel met 2liter en magneetventiel.
Ik lees er niets over, slecht of goed.. tussen de 160 en 240 euro is er behoorlijk veel te koop op de markt maar een knappe review over de goedkopere sets kan ik niet echt vinden.

http://www.akvatel.com/co2-technik/...is-300-liter/57/co2-duengeanlage-mn301?c=2176
http://www.mcm-systeme.de/Komplette-Profi-CO2-Anlage-bis-ca-500-Liter::8849.html
http://www.aquaplantsonline.nl/aquaplantsonline-liter-p-494.html

zit er eigenlijk een stroomrichting op een upaqua atomiser? staat niets op, lijkt mij niets uit te maken..
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Een atomizer laat eerst de CO2 instromen, daarna gaat het door het membraan. Als je hem fout monteert, wordt de CO2 toegevoegd NA het membraan.

Een atomizer lost CO2 slechter op dan een reactor, dus dat kost je meer CO2, daardoor zijn ook de bellen die de tank in gaan groter, maar dit betekent minder efficiency. Een reactor doet dat beter, maar die heeft meer weerstand op het filter. Alles heeft dus zo plus en min.

Verder ontloopt het elkaar niet veel, buiten de prijs dan.