André's Rio 240 plantenparadijs (althans daar gaan we voor :))

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Zo nu even hier een topic openen.

Dit is dus mijn Rio 240. Foto is van gisteren:

Overzicht Rio 240 by amlammers, on Flickr

In mei ben ik begonnen met de Ei methode en na wat vallen en opstaan stond de bak er eigenlijk van dag 1 best goed bij. Ik heb geen bruine alg gehad. Alleen wat draadalg maar dat had ik ook meegenomen met wat planten uit het vorige aquarium. Na wat hulp van de mensen op Aquaforum en HVA was ik daar snel vanaf.
Daarna begon er een periode van gelummel. Lampen bijgeplaatst. Dustalg kwam. Maar dat was goed te verwijderen. Planten deden het nog prima, behalve stricta en anubias die begonnen alg te vertonen. Veel advies gevraagd. Maar niets hielp echt.

Toen heb ik in oktober een stuk hout geplaatst en was het feest compleet. De bak was na een maand niet meer te herkennen. Bruine alg sloeg genadeloos toe.

Reflectoren had ik ondertussen van de lampen gehaald. En 2 balken uit gelaten om de dust en groene alg te onderdrukken maar dit was dus de trigger voor de bruine alg.

De situatie nu:
4 tl balken branden. 2 amazond day van dennerle en 2 jbl color. Ze branden van 9 tot 14 uur en dan van 17 tot 22 uur.
co2 voeg ik toe met met een jbl ph controller. Ik meet een KH van 8 en een ph geeft het apparaat nu aan van 6.60 (slaat aan bij 6.65 en slaat uit bij 6.55) Nauwkeuriger kan ik dat niet krijgen hystresis is maar af te stellen op 0.05. De continue test is zeer licht groen. Dus ik zit als het goed is op een co2 gehalte van 40mg/l of zelfs hoger
HVA heeft NicoZ hier ooit het advies gegeven van otocinclussen toevoegen. Dat heb ik dus ook maar eens gedaan. En zie daar mijn bruinalg was in 2 a 3 dagen verleden tijd. Het nieuwe blad van de anubias blijft schoon tot nu toe. Ik zie alleen op het wat oudere blad wat groene stipalg maar ik weet niet of dat onder het bruine alg zat wat de oto's hebben verwijderd. Wel had ik de co2 verhoogd. Vissen doen het nog prima dus moet goed zijn.
De uitstroom staat bij mij net onder het wateroppervlak. Ik heb dus geen rimpel in het oppervlak. Maar ik heb wel een skimmer. Toen ik nog een rimpel op het water had ging mijn ph installatie wel heel erg vaak aan. Overdag schat ik zo'n 6 a 7 keer. En in de nacht ook niet echt weinig. Ik denk dat ik nu zo zit op 3 keer overdag en snachts misschien 1 keer. Dus ik neem voor het gemak maar aan dat door de skimmer er ook voldoende zuurstof in de nacht de bak in gaat. Mijn co2 is dus nu langer stabiel. Ik zal naar waarschijnlijkheid dus ook langer doen met de fles. Nu was het nog geen 2 maanden en hij was leeg.

Dat met die onderbreking van de belichting heb ik van een dennerle advies. Tot nu toe gaat dat prima. Ik merk geen rare dingen aan de planten maar daar is natuurlijk ook de tijd veel te kort voor. Is nu zo'n 2 weken. Wat ik wel prettig vind is dat ik nu in de avond ook wat langer kan genieten. Aan het eind van de belichting zie je de planten zich nu ook gaan sluiten. Dan gaat het licht uit :)

Oh ja ik voeg kno3 en kh2po4 in de verhouding 30/3 toe en csm+b zodat ik een meetbaar ijzergehalte tussen 0.50 en 1 heb. Nitraat en fosfaat voeg ik na de 50% waterwissel op zondag toe en csm+b dan op maandag woensdag en vrijdag.

Is het verstandig daar ook magnesium bij te doseren. Want volgens mij heb ik herman al eens ergens zien schrijven dat het niet nodig is omdat het al in
leidingwater voldoende aanwezig is. Ik kan dit alleen niet meer vinden.

Ik hoop dat ik de bak nu goed kan houden want de afgelopen 2 maanden waren best moeilijk. Achteraf heb ik wel veel geleerd weer. Vooral dat ik mezelf niet meer moet overschatten. Ik zit nog in de beginfase en moet nog veel leren.

mvg André

Ik heb trouwens nog 1 vraag. Meestal is een probleem in de bak dat je niet kan voldoen aan de co2 vraag van de planten. Stel je kan niet meer bijsturen met je installatie omdat de vissen dan het loodje gaan leggen. Kan je dan met carbo werken?
 
Last edited by a moderator:

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Hi Andre,

Ziet er goed en gezond uit. De licht uit periode is een goede manier om te zorgen dat 's avonds het licht langer aan kan blijven maar je kunt natuurlijk ook het licht later aandoen. Op zich is het meer een manier voor bakken zonder CO2 om op die manier CO2 te besparen. Maar als het voor jou werkt is dat prima natuurlijk.

Eventueel kun je Mg bijdoseren maar vaak zit het al genoeg in het kraanwater. Bij een KH van 8 zal de GH bij jou rond de 10 liggen. Dan zal er ook geneog Mg aanwezig zijn, maar anders moet je dat even opzoeken bij je kraanwaterleverancier.

Als je zo veel CO2 moet toevoegen dat je vissen in de problemen komen moet je dat bijsturen door minder licht, of door een hoger O2 gehalte, wat je bereikt door meer oppervlaktebeweging. Carbo blijft chemie, beter alleen gebruiken in geval van alg, maar op zich zou het als ondersteuning kunnen werken.

We overschatten onszelf allemaal wel eens. Vooral als we dan denken dat het allemaal wel ok is. Dan worden we lui en gaat het fout. Maar ook daar leren we weer van ;)
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Ik heb nu al minder licht dan in de opstart van Juni. Toen had ik 4 reflectoren er ook nog boven. Op jouw advies heb ik deze verwijderd. Mijn vissen komen nu niet in de problemen hoor. Het gaat prima zo. Ik hou alleen even de groene puntalgvorming in de gaten. Mocht dat weer terug komen dan zal ik mijn belichting gaan aanpassen maar dat is pas over een week of 4 dan kan je zeggen of alles goed draait of niet.

Tot nu toe slaan de planten goed aan. De toppen van de cabomba worden mooi groot en helder groen. Alternanthera doet het ook goed maar die staat ook pas een ruime 2 weken dus even afwachten. Hij krijgt wel mooie rode uitlopers :). Javavaren ziet er prima uit en anubias blad lijkt ook beter te blijven nu. alles wat nieuw is is ook nog steeds algvrij. Ik heb goede hoop

mvg André
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
hey andre

heel vee lsucces met je bakkie maar het gaat je vast en zeker lukken om ook hier een mooie bak van te maken ziet er nu iig al heel netjes uit mocht je puntalg blijven houden ook na vermindering van je licht kan je altijd je fosfaat nog iets hoger zetten

succes!
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
dat met die puntalg dat gaat goed komen. Het is vandaag wissel zondag en bij een inspectie van de bak net moet ik zeggen dat ik maar 3 duidelijke stippen op de ruiten heb kunnen ontdekken. Ongetwijfeld zal er nog ergens wat zitten maar de "velden" met meerdere puntjes vlak bij elkaar verdwijnen. Mijn po4 doseer ik al vrij ruim juist hiertegen. Dus ik denk dat we nu goed gaan.
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
3 puntjes puntalg zou ik me niet druk om maken als dit niet erger word gewoon je dosering aanhouden :)
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Rio en Lido 13 januari 2013

Hier even een foto update van de Rio en ik heb ook nog een foto van mijn Lido 120.


Overzicht Rio240 13-01-2013 by amlammers, on Flickr

De bak doet het tot nog toe uitstekend. Langzaam zie je de Alternanthera ook de kopjes opsteken. :) De bladeren worden dit keer mooi groot en wat belangrijker is, ze bealgen niet. met no3 en po4 zit ik op zo'n 30/3 dat werkt prima.
Puntalg heb ik amper nog. Dustalg houd zich ook in grenzen.

En dan hier de Lido

8376793293_4f57357e50_b.jpg

Overzicht Lido120 13-01-2013 by amlammers, on Flickr

Deze is opgestart 21 december 2012.
Voor de opstart van de bak heb ik de inhoud van mijn nanocube gebruikt. Tot van de week ging alles prima. Nu kreeg ik wat last van draad en baardalg. Ik heb dus ook rap mijn co2 opgeschroefd. Verder zie ik achteruitgang in de crypto. Het oude blad wil niet meer zo. Maar nieuw blad ziet er prima uit. Ik zal van de week hier ook even wat kleibollen bijdoen. De rest van de planten doet het prima. Dus nu maar weer rustig afwachten en kijken wat de co2 verhoging doet.

gr André
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
dutchy;93240 said:
Ziet er allemaal prima uit. Laat nog maar eens iemand zeggen dat hoge voedingswaardes alg veroorzaken. :)

Nee dan zal er waarschijnlijk een te laag co2 gehalte tegenover staan. Tenminste dat lees ik uit deze zin:

Als je meer NO3 en PO4 toevoegt, zul je meer CO2 nodig hebben

die staat in het vertaalde EI topic met de eenvoudige uitleg. Nu weet ik waarschijnlijk ook waar mijn probleem met de groene alg vandaan kwam. Ik ging 40/4 toevoegen maar haalde aardig wat snelgroeiers weg. Toen bleef ik natuurlijk met mijn co2 achter.

Maar wat ik moeilijk kan bevatten is het volgende. Ik heb zo'n continue test in het aquarium van dennerle. Deze geeft nu bv aan dat ik tussen de 40 en 80 mg/l co2 in de bak heb. Hij zit bij de kleur voor geel. Dat zou dan 80 zijn. Ik ga uit van een afwijking dus ga ik voor veilig als ik dan zeg tussen 40 en 80. Dat was bij de 40/4 toevoeging ook zo maar toch kom ik dan tekort aan co2. Hoe hoog moet mijn co2 dan zijn? Is die waarde dan nog haalbaar of is dan de enige oplossing het naar beneden schroeven van de no3 en po4? Want raar maar waar nu met een lager verhouding blijft mijn alternanthera echt heel mooi. Of ligt dat ook aan de soort. Voorheen had ik altijd de roseafolia en nu heb ik de cardinalis. Beiden staan ongeveer in hetzelfde licht zeg maar.
Ik vind het echt best moeilijk om bepaalde dingen te begrijpen.

gr André
 

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
63
The Netherlands
Als de CO2 zo hoog moet staan da je vissen er problemen mee hebben, dan moet je dat compenseren door minder lichtintensiteit te gebruiken. Hierdoor daalt de vraag naar CO2 van de planten. Dat doe je totdat je een balans bereikt in vraag en aanbod. Dat is je ideale situatie.

plantenvoeding heeft hier geen invloed op, zo lang er genoeg aanwezig is. Of dat nou 30 ppm is of 10, dat maakt niet uit, zo lang er maar geen tekorten ontstaan. We houden hogere waardes aan omdat het het risico van tekorten voorkomt, en bijvooreeld puntalg voorkomt. Limitering door plantenvoeding treedt pas op bij waardes onder 5/0,5.
 
Last edited by a moderator:

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
filmpje

Zo hier weer even een update. Heb gisteren een filmpje gemaakt van zowel de Rio als de Lido. Alles gaat prima in de bakken. Lido heeft een beetje wat last van baardalg maar dat komt goed. Co2 had ik verhoogd en de baardalg op de mosbol is al zeker met een derde afgenomen. Ik hou dit zeker nog even in de gaten.

Link naar de video:

http://www.youtube.com/watch?v=dZ_JSUscFaw

Hoop dat jullie het ook leuk vinden
 

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
Hio Andre,

Leuk om te zien dat 'onze' producten zo'n mooi resultaat kunnen opleveren! Een tipje voor de carbo; daar gaat je valisneria van dood, die kunnen namelijk niet tegen de werkzamen stoffen in welke vorm van carbo dan ook.

Groetjes
Gilles
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Gilles;93480 said:
Hio Andre,

Leuk om te zien dat 'onze' producten zo'n mooi resultaat kunnen opleveren! Een tipje voor de carbo; daar gaat je valisneria van dood, die kunnen namelijk niet tegen de werkzamen stoffen in welke vorm van carbo dan ook.

Groetjes
Gilles

Ja dat van de carbo dat weet ik. Maar ik heb ook geen vallisneria in mijn bak. Dat wat erop lijkt is Cyperus helferi. Maar ik gebruik ook geen carbo. Maar ik had ooit ergens gelezen dat als je met co2 niet genoeg behaalt je dat zou kunnen aanvullen met carbo. En je vind op internet heel veel dingen die eigenlijk niet kloppen, dus tegenwoordig vraag ik dat even na.

En natuurlijk kunnen "jullie" produkten zo'n resultaat opleveren. Daar twijfelde jezelf toch niet aan :).

Ik heb wel meteen ook weer een vraag. Ik gebruik nu CSM+B Ik voeg daarvan sinds voor de kerst 60 ml per week toe in mijn rio240 en 30 ml per week in mijn Lido120. Omdat meten van waardes bij EI eigenlijk niet hoeft heb ik dat ook nooit gedaan. Tot gisteren. Ik heb Fe gemeten met mijn test set van sera
Ik zou 10 minuten moeten wachten op de uitslag maar dat was met de 30 seconden een bekeken zaak. Ik had de meest roze kleur in het glas die op de kaart stond. En dat is een fe van 1. Dus nu neem ik aan dat ik daar ver boven zit. Is dat spul werkelijk zoveel meer geconcentreerd dan de plantenvoeding? En ik bedacht me dat ik dus eigenlijk de helft ook wel kan geven. Maar dat durf ik eigenlijk nou niet in 1 keer. Dus misschien met 15 ml bij de rio minderen en 7.5 ml bij de Lido. En na een week weer meten en eventueel weer verlagen? En wat me opvalt is dat nu mijn alternanthera mooi blijft zou dat met de hoge dosis te maken kunnen hebben?

mvg André
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
dutchy;93485 said:
Voor de CSM+B is 10 ml per 100 liter voldoende.

OH, dan zou ik met 25 ml per week aardig goed moeten zitten. En dan zit ik met de 60 inderdaad wel erg hoog :p. Ik heb net toegevoegd 10 ml in de rio en 5 in de Lido. Dat omdat ik in 3 keer de voeding verdeel. Dus woensdag doe ik dan nog een keer hetzelfde en vrijdag alleen in de rio nog 5. Ik meet vrijdag dan wel de waardes om zeker te zijn dat ik nog ijzer meet. En als dat goed is dan hou ik dat in het vervolg aan.

bedankt voor de info.

mijn alternanthera hou ik nu goed in de gaten want ik sta versteld hoe goed die plant het doet. En dat in vol licht. Herman je hebt ooit een foto van een alternanthera van jou geplaatst op aquaforum om iets duidelijk te maken. en die zag er zo mooi uit. Als ik dat dan vergeleek met de bealgde prut in mijn bak zakte me de moed in de schoenen. Maar nu ben ik vol overtuiging dat het gaat lukken :)
 

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
Dat ligt eraan, heb je de CSM+B in zijn geheel opgelost (oftewel 55 gram in 500ml) of voeg jij gewoon 'x' gram toe?
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Gilles;93488 said:
Dat ligt eraan, heb je de CSM+B in zijn geheel opgelost (oftewel 55 gram in 500ml) of voeg jij gewoon 'x' gram toe?

Ik doe gewoon dat hele zakje in 500 ml water zoals het op de gebruiksaanwijzing staat.
 

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
43
Netherlands
Your addition of 55.0 g Plantex CSM+B to your 500.0 mL container, with doses of 60.0 mL to your 200.0 L aquarium adds
Element ppm/degree
B 0.39
Cu 0.03
Fe 2.15
Mg 0.46
Mn 0.62
Mo 0.02
Zn 0.12
dGH 0.11

Vandaar je hoge ijzerniveau's :)

Your addition of 55.0 g Plantex CSM+B to your 500.0 mL container, with doses of 5.0 mL to your 200.0 L aquarium adds
Element ppm/degree
B 0.03
Cu 0.0025
Fe 0.18
Mg 0.04
Mn 0.05
Mo 0.0014
Zn 0.01
dGH 0.01

Dus 5ml voegt al 0.2ppm Fe toe..
 

amlammers

Prolific Poster
Sep 21, 2012
45
0
6
Gilles;93508 said:
Your addition of 55.0 g Plantex CSM+B to your 500.0 mL container, with doses of 60.0 mL to your 200.0 L aquarium adds
Element ppm/degree
B 0.39
Cu 0.03
Fe 2.15
Mg 0.46
Mn 0.62
Mo 0.02
Zn 0.12
dGH 0.11

Vandaar je hoge ijzerniveau's :)

Your addition of 55.0 g Plantex CSM+B to your 500.0 mL container, with doses of 5.0 mL to your 200.0 L aquarium adds
Element ppm/degree
B 0.03
Cu 0.0025
Fe 0.18
Mg 0.04
Mn 0.05
Mo 0.0014
Zn 0.01
dGH 0.01

Dus 5ml voegt al 0.2ppm Fe toe..

Dus bij 15 Ml Zou ik dan al op 0.6 zitten. Heb ik dan ook genoeg van alle andere stoffen. Ik heb me daar nooit in verdiept. Shame om me hahaha
 

toontjuh

Guru Class Expert
Sep 25, 2012
138
0
16
de csm+b is toch dezelfde samenstelling als complete plantenvoeding alleen bij de complete plantenvoeding zit er borium, kalium en magnesium bij dat klopt toch ?

ik voeg nu complete plantenvoeding toe