This site is supported by the advertisements on it, please disable your AdBlocker so we can continue to provide you with the quality content you expect.
  1. We are after as many aquarium plant images that we can get, doing so will assist us in completing the aquarium plant database.

https://barrreport.com/threads/aquatic-plant-images-wanted.14374/
    Dismiss Notice

André's Rio 240 plantenparadijs (althans daar gaan we voor :))

Discussion in 'Dutch' started by amlammers, Jan 4, 2013.

1. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    6:50 AM
    Voeg 1 ml toe op 10 liter water. goed roeren, meten en je weet het.

2. amlammers

amlammers Prolific Poster

Local Time:
    Ik heb 10 liter water gepakt. 1 ml CSM+b erin gedaan. Heel stevig geroerd. Hierna 2x gemeten. Beide keren kwam er 0,5 uit. Dus zou 10 ml genoeg zijn voor 200 liter netto. Als ik dan 15 geef is het toch meer dan genoeg. Of is mijn test bagger? Is de sera fe test

3. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Als de waarde die jij wilt aanhouden 0,5 is dan is het ok.

4. amlammers

Local Time:
    Het gaat er niet om wat ik wil. Ik wil vooral de bak mooi houden dus is het dan raadzaam die 0.5 aan te houden of liever wat hoger. Dus gewoon die 10ml per 100 liter van jou aan te houden? Want tot nu is ondanks mijn extreme waarde aan fe alles mooi en groeit uitstekend. Ik heb van mijn leven nog niet zo'n mooie alternanthera gehad. Zou zonde zijn dat ik nu met een tekort die plant naar de maan help.

Pff in sommige dingen ben ik dan toch nog wel onzeker.

5. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Wat ik aangeef is maar een richtwaarde, als jij meer toe wilt voegen is dat geen enkel probleem, dat heb je al gemerkt. 20 ml per 100 liter zou dus 1 ppm geven, prima waarde. Meer is ook niet erg, maar ook niet nodig.

6. amlammers

Local Time:
    We zijn nu ruim een maand verder en de bak staat er nu zo bij:

8421328486_d79ee1173d_b.jpg
    Linker kant Rio 240 by amlammers, on Flickr

Rechter kant Rio 240 by amlammers, on Flickr

Alles slaat goed aan. Van de week heb ik een vortex reactor voor de CO2 erin gehangen deze schijnen de co2 beter op te lossen. Enige wat mij gisteren opviel na de waterwissel dat de ph controller aan bleef omdat de wenswaarde niet bereikt werd. Vannacht is deze dan verder gezakt en nu is alles weer prima. Ik hou dit wel even in de gaten. Ik wil eventueel ook nog een externe reactor maar ik huiver nog omdat ik een externe atomizer heb gehad en als de co2 werd toegevoegd kwamen uit de spraybar zoveel kleine bellen dat het mistig was in de bak. Dat was niet echt mooi om naar te kijken. Nah ja, co2 word toegevoegd dus voorlopig laten we het maar zo. Eerst even info inwinnen.

mvg André

PS foto's zijn gemaakt met mijn iPhone. Was te lui de camera te pakken. Volgende keer zal ik wat meer moeite doen

7. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Ziet er goed uit, planten geven een gezonde indruk.

Een reactor maakt niet zoveel bellen, de CO2 wordt veel beter opgelost dan met een atomizer.

8. amlammers

Local Time:
    Ik ga er goed over nadenken. Maar dat gaat toch niet eerder dan voorjaar/zomer worden. Dan wil ik ook een andere lichtkap bouwen omdat de plastic flappen van mijn Juwel bak nou niet echt het toppunt van stevig zijn. Tijd genoeg dus nog om me in te lezen.

In ieder geval bedankt voor je reactie op dit en op de vraag van de voeding.

mvg André

9. amlammers

Local Time:
    Ik heb even een vraag over mijn verlichting en belichting.

Op het moment gaat mijn licht aan om 9.00 uur en gaat uit om 14.00 uur. Dan gaat het weer aan om 17.00 uur en uit om 22.00 uur. Hier heb ik voor gekozen omdat ik in ploegen werk en dan in zowel vroege als late dienst nog wel aardig wat aan mijn bak heb. Het zijn 4 tl buizen T5 van 54 watt zonder reflectoren.
    10 uur is dus nu de totale tijd dat het licht aan is. Maar nu wil ik eigenlijk af van de pauze in de middag. Nu heb ik ergens gelezen in een topic hier of op aquaforum van Herman dat hij 12 uur belicht. Zou het raadzaam zijn als ik dat ook ga proberen? Dus bv van 9.00 tot 21.00 uur.

gr André

10. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Bij mij staat de verlichting 11 uur aan, was voorheen 10 uur, beginnend om 10.30 uur. Ik heb het een uur vervroegd daar als 's ochtends de lichten aan gingen de plantenbladeren naar beneden hingen. Dat had dan uren nodig om bij te trekken. Maar als ik om 09.00 in de bak keek (nog donker) stonden de bladeren nog rechtop. Ik heb toen het licht een uur eerder geschakeld, naar 09.30 uur. Sindsdien treedt dit niet meer op.

Daar wil ik mee zeggen dat ons idee van tijd niet altijd overeenkomt met wat de planten willen. Het is dus belangrijk er goed naar te kijken als je gaat veranderen. Je kunt rustig aan de middagpauze verkleinen, bijvoorbeeld een half uur per week. Kijk dan wel hoe laat 's avonds de plantenbladeren van sommige planten zich sluiten. Een plant die meer licht krijgt, is eerder "klaar" voor die dag en sluit zijn bladeren. Het kan dus gebeuren dat je, doordat je meer uren belicht, de totale lichthoeveelheid moet verminderen. Maar misschien ook niet. Goed kijken dus.

11. amlammers

Local Time:
    Bedankt voor de uitleg. Ik heb nu mijn verlichting gezet van 9.30 tot 14.00 uur en van 16.30 tot 21.30. Ik heb dus een half uur in de ochtend en een half uur in de avond ingeleverd om er in de middag een half uur voor terug te zetten. Ik ga nauwlettend in de gaten houden of ik opmerkelijke veranderigen kan vaststellen. Mijn bevindingen zal ik hier weer delen.

gr André

12. amlammers

Local Time:
    Van 9.30 tot 20.30 mijn licht aan nu maar merk dat ik her en der wat draadalg krijg. Dus ik heb het maar eens terug gezet van 10 tot 20 uur. Een uur korter. Tevens heb ik mijn ph controller weer wat lager gezet. van 6.50 naar 6.45. Dit gaat goed voor de dieren en de kleur van de continuetest is alweer wat lichter geworden.

Verder zou ik graag wat info willen osmose. Ik ben van plan om een osmose apparaat te kopen. Wij hebben hier een kh van 8 en een gh van groter dan 12. Als tip heb ik gekregen dit voor een plantenbak geleidelijk terug te brengen naar een kh van 4 en een gh van 8.

Een osmose apparaat heb je al voor nog geen 100 euro. Is het raadzaam dan ook een boosterpomp te nemen. Deze verhoogt het rendement heb ik gelezen. En welke merken zijn aan te raden. Aquamedic heb ik al gehoord moet goed zijn.

alvast bedankt.

MVG André

13. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Osmose is alleen interessant als je planten hebt die niet goed groeien door de huidige waardes, zoals tonina's en erio's. Heb je geen problemen? Haal je dan niet al dat werk en kosten op je hals. Meeste planten doen het prima bij deze waardes.

Je kunt ook eens kijken op osmoseapparaat.nl.

14. amlammers

Local Time:

De simpele planten doen het in mijn bak zeer goed. Ik heb laatst een bosje rotala macrandra meegenomen. Deze doet het wel maar het blad blijft klein en erg mooi rood kleurt het ook niet. Ik ga binnenkort eerst een proberen boven de plant een reflector te zetten maar ik moet eerst even zien dat ik door de lichtaanpassing heen kom en er geen draadalg meer ontstaat. Alles met beleid dan zie ik wat er gebeurd. En het heeft ook zeker geen haast ik heb nog zoveel ideeën. Wil namelijk ook nog een zelfbouw lichtbak maken en daar werken met dimbare evsa's. Dat geeft je veel meer ruimte om te experimenteren. Nu is het aan of uit en klaar is het experiment :)

In ieder geval bedankt

mvg André

15. amlammers

Local Time:
    update

even een update van mijn aquarium. Ik heb dat lompe grote hout eruit gehaald en van een kennis 2 mooie stukken hout gekregen die nu in de bak staan. Ook heb ik getracht meer diepte te creeëren. Vind het zelf erg mooi geworden. Maar tips om het beter te krijgen zijn natuurlijk altijd welkom.

Rio overzicht voorkant by amlammers, on Flickr

Rio overzicht links by amlammers, on Flickr

Rio overzicht rechts by amlammers, on Flickr

16. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Ziet er goed uit, maar ik zou de doorkijk verplaatsen naar een 1:1,6 verhouding.

17. amlammers

Local Time:
    Dit ga ik zeker in mijn achterhoofd houden tot de volgende grotere omgooi. Dan breek je het geheel niet zo abrupt in 2-en. Voor nu laat ik het even met rust kijken wat er gebeurd nu ik extra kalium heb toegevoegd. Als de staurogyne dan wel mooi word en niet meer eens in de zoveel tijd vreemde gebreksverschijnselen gaat vertonen ga ik hem verzetten. Anders haal ik hem er helemaal uit en ga het met HC ofzo proberen. Dat is ook een mooie bodembedekker.

gr André

Loading...

Share This Page

1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice