This site is supported by the advertisements on it, please disable your AdBlocker so we can continue to provide you with the quality content you expect.
  1. We are after as many aquarium plant images that we can get, doing so will assist us in completing the aquarium plant database.

https://barrreport.com/threads/aquatic-plant-images-wanted.14374/
    Dismiss Notice

akadama

Discussion in 'Dutch' started by jessicapilon, May 3, 2012.

1. jessicapilon

jessicapilon Prolific Poster

Local Time:
    7:25 PM
    Ik gebruik in onze bakken dus de EI. Nu hebben we sinds kort een paar kleinere met kreeftjes en of garnalen. Het zijn CPO en de cr. Nu vraag ik me af of en tot in hoeverre de EI invloed heeft op de beestjes. Ik doseer wekelijks dus eigenlijk 7,5 mg nitraat en 0,75 po4 zodat de max 15/1,5 is. Ipv de helft ververs ik een kwart en dus geef ik ook de helft van de net genoemde hoeveelheden voeding. Maar zijn de waarden 15/1,5 te hoog voor deze beestjes of niet?? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?? We hebben nog geen problemen maar weten niet wat deze dosering op den duur kunnen doen.
    En de tweede vraag is over de akadama bodem. Normaal gaat deze volgens anderen zo n 1 jaar mee. Nu verversen wij wekelijks een kwart en ik vraag me af in hoeverre dat invloed heeft op de werkingsduur, en wat die invloed dat is bij een verversing wekelijks van een kwart. Is er iemand die iets kan zeggen in hoeverre dat de gebruiksduur vd akadama bekort?? Alvast bedankt.

2. yme

yme Lifetime Charter Member
    Lifetime Member

Local Time:
    I suggest you write in english or just post on aquaplantexchange.nl....

groetjes,

yme

3. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Yme,

Dit is het Nederlandse forum. Daar mag dus ook Nederlands gesproken worden. :)

4. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    John,

Wekelijks water verversen heeft geen negatieve invloed op de gebruiksduur van je voedingsbodem. Indien er genoeg voeding in het water aanwezig is, zullen de planten minder uit de bodem gebruiken. Deze gaat dan dus langer mee. Toch zal ook deze op den duur uitgewerkt zijn, maar dat hieft niet altijd merkbaar zijn met EI.

Garnalen etc. zullen geen last hebben van de waardes die bij EI gebruikt worden, tenzij je zelf fouten maakt waardoor de waardes te hoog oplopen. Vergeet niet dat wat anderen je melden gebaseerd kan zijn op aannames. Bovendien zijn er ook andere factoren die meespelen. Zo zijn er al meer garnalen doodgegaan door hoge CO2 als door plantenvoeding.

Dus als iemand hier iets over zegt vraag dan hoe ze er aan komen, het getest hebben, en hoe ze de test geverifieerd hebben. Let er ook op dat er vaak andere factoren mee kunnen spelen zoals CO2, easycarbo, pH/KH verlagende middelen en ammonium.

#4 dutchy, May 3, 2012
    Last edited by a moderator: May 3, 2012
  5. yme

yme Lifetime Charter Member
    Lifetime Member

Local Time:
    weet ik. maar alsnog is het mijn advies. ik vind het nederlandse gedeelte onzin. maar dat is wellicht een andere discussie :)

groetjes,

yme

6. jessicapilon

Local Time:
    Yme, Ja bedankt voor je advies, maar als het om de EI gaat dan richt ik mij echt liever tot een echte kenner als Herman. Ik zit ook op Aquaplantexange hoor en verder een leuk forum maar zoals gezegd als het de EI betreft en aanverwante zaken dan stel ik de vraag liever hier. Ik hoop op je begrip.

Herman, Ok mooi om te horen. ik dacht omdat de akadama een ph verlagende bodem is dat door de wekelijkse wissel er steeds water ph verlaagd moet worden en de stoffen in de akadama dus sneller op zouden raken en dus eerder uitgewerkt. En ja als je fouten maaktdan kan het ze de kop kosten, maar ja dat kan een ieder gebeuren. Ik denk dat in die kleine bakjes van ons met weinig planten (meer mos) en akadama en dus zonder co2 de toevoeging die ik noemde toch wel voldoende is??? er zitten 9 en 11Wpl boven. Of adviseer je meer te doseren ?? ALVAST BEDANKT

7. jessicapilon

Local Time:
    Nog even voor de duidelijkheid. Ik start met 15/1,5 en na 1 week ververs ik een kwart. Ik wil niet boven de waarden van 15/1,5 uitkomen. Als ik de gewone Ei volg zou ik 7,5/0,75 moeten toevoegen om niet boven de max van 15/1,5 uit te komen toch??
    Maar nu ververs ik maar een kwart dus dan ook maar de helft toevoegen toch? Dus ongeveer 4 mg kno3 en 0,4 mg fosfaat. klopt dat of ga ik nu de mist in met de berekening die ik maak. Toch net even anders dan de gewone EI he? Ik wil dus niet boven de 15mg kno3 uitkomen na toevoeging en niet boven de 1,5 fosfaat. tenzij je anders adviseerd maar dan hoor ik het graag.

8. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Ik kan niet beoordelen of de geringe hoeveelheid die jij wilt doseren voldoende is. Dat is ook niet echt het principe van EI. Volgems mij maak je je er ook te druk om. Tom heeft ook garnalen en doseert veel meer dan wij doen. Toch hebben deze geen problemen.

Allemaal angst. Echt niet nodig.

@yme: Is geen discussie maar jij mag vinden wat je wilt ;)

9. jessicapilon

Local Time:
    Herman, ik las op het AF dus dat bij weinig licht en zonder co2 de uitgangswaarde tussen de 10 en 20 en de 1 en 2 moet liggen. Dit zijn dan toch niet de toe te voegen hoeveelheden neem ik aan??
    Onze bakjes hebben weinig licht en weinig planten en geen co2 (die met de cr en de cpo dan he) dus daarom ga ik uit van de genoemde uitgangswaarden zoals ik net opsomde. Ik zit er dan net tussen in he. Hiervan uitgaande dan moeten de waarden 15/1,5 max toch voldoende zijn?? Of lees ik het verkeerd en zijn die uitgangswaarden de toe te voegen hoeveelheden. ik dacht het niet toch?? Op die gegevens heb ik de 15/1,5 dus bepaald als waarde die er na toevoeging max in mag zitten. En nee een echte EI is het niet maar de helft verversen is denk ik niet handig toch omdat deze beestje graag stabiele waarden willen en met de helft ververs je dan wellicht teveel.

10. jessicapilon

Local Time:
    Herman, ik heb het nog es goed gelezen en de genoemde 10 tot 20 mg zijn m.i. wel de toevoegingshoeveelheden. eerst dacht ik van niet. Dus daarvan uitgaan de (10 tot 20 mg) Kom je op max 20mg als je wekelijks 10/1 toevoegt. Dan lijkt het me met deze wetenschap beter dat ik maar voor 10/1 mg per week ga maar omdat ik een kwart ververs hier dus de helft van moet nemen. het klopt dan he als ik bij de normale EI 10/1 toevoeg dat ik dan nu de ghelft moet toevoegen en dat je nooit (bij geen verbruik) boveb de 20/2 uitkomt he. Excuses dat ik het eerst verkeerd had geintreperteerd. Goedlezen is dus wederom erg belangrijk. En gelet op de verlichting en het ontbreken van co2 ga ik ervan uit dat dit voldoende is.

11. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    Zonder CO2 kan het inderdaad voldoende zijn. Zorg in elk geval dat het niet op nul komt.

12. jessicapilon

Local Time:
    Herman, Ja ik ga er ook vanbuit dat het genoeg is. Zeker met dat weinigen licht van rond de 0,4W/l. de uitgangswaarde is dus minimaal 10mg en 1,0 en dat hanteer ik dus. En verder zitten er heel weinig planten in. Vooral mos en wat java. Komt wel goed hoor, en anders kunnen we iets verhogen. Fijn weekend. groetjes John

13. ArnieArnie

ArnieArnie Prolific Poster

Local Time:
    Hoi John,

Ik gebruik ook akadama omdat het poreus is en de bacterie culturen zich er goed in kunnen huishouden. Ik geloof niet dat konstant je akadama verversen zin vol is om je pH mee laag te houden, het is leuk dat akadama dit kan maar lijkt me zo omslachtig. Je kan dan beter osmose water gebruiken en die op de juiste waardes brengen. Ik ververs mijn water bijna niet. Een bak zonder co2 kan je beter met rust laten en ook niet te veel doseren. De afbraak van planten en voedsel resten zou in principe genoeg moeten bieden, mits je niet te vaak je bodem wisselt of vuil afzuigt. Ook aanvullen van verdampt water brengt al veel voedingstoffen mee.

Akadama gaat wel een tijdje mee, enige nadeel is dat het zacht word en afbreekt.

#13 ArnieArnie, May 4, 2012
    Last edited by a moderator: May 4, 2012
  14. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    John,

Ik sluit me aan bij Arnie.

15. jessicapilon

Local Time:
    Heren, ok erg bedankt voor jullie reactie. Dan gaan we het kleine bakje met akadama op jullie wijze doen dus. Heb voor de gein even getest en de kno3 is ongeveer 12 mg en de po4 rond de 0,25. Als dit volgens jullie, als kenners, voldoende is dan sluit ik me natuurlijk ook aan. Toch wel even wennen als je steeds in de grote bakken wel de EI volgt hoor. Maar ja alles went behalve..........
    Nogmaals bedankt voor het advies en een fijn weekend gewenst.

16. dutchy

dutchy Plant Guru Team
    Lifetime Member

Local Time:
    PO4 is wat weinig, dat mag wel wat hoger.

Lees het artikel van Tom "non CO2 methods" eens, daar heb je vast wel wat aan.

http://www.barrreport.com/showthread.php/2817-Non-CO2-methods

Ik heb ook nog een kleine bak zonder CO2 en hier wordt nooit NO3 of PO4 gedoseerd omdat dit van het voer komt. Wil overigens niet zeggen dat dat in alle gevallen voldoende is. Alleen sporenelementen worden wekelijks gedoseerd. Waterwissels vinden misschien 1x per twee maanden plaats.

Veerder maar 8 uur licht en een laag wattage met T8 lampen. Geen alg en alles groeit als kool.

#16 dutchy, May 5, 2012
    Last edited by a moderator: May 5, 2012
  17. jessicapilon

Local Time:
    ja dat dacht ik zelf ook al. dat breng ik dan wel wat omhoog en zal regelmatig het testen. bedankt voor je reactie. groetjes John

Loading...

Share This Page

1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice