This site is supported by the advertisements on it, please disable your AdBlocker so we can continue to provide you with the quality content you expect.
  1. We are after as many aquarium plant images that we can get, doing so will assist us in completing the aquarium plant database.

https://barrreport.com/threads/aquatic-plant-images-wanted.14374/
    Dismiss Notice

advies nodig bij opnieuw starten aquarium

Discussion in 'Dutch' started by Omegatron, Jun 19, 2013.

1. Omegatron

Omegatron Guru Class Expert

Local Time:
    9:37 PM
    Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik mijn bak leeg gehaald om aan een nieuwe scape te beginnen. Echter heb ik niets anders dan ellende. Planten willen het maar niet doen. Alles wordt zwart/bruin en ondanks alle adviezen van Tom Barr heb ik tot nu toe geen verbeteringen. Ik sta nu op het punt om opnieuw te beginnen. Ik had een paar maanden geleden ook nieuw substraat gekocht. te weten JBL Manado en daaronder JBL Aquabasis Plus.

Als ik nu door ga zetten wil ik het ook goed doen. Ik heb me erg veel ingelezen op verschillende forums over van alles en nog wat. Maar toch resten mij een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij adviezen kunnen geven of wat wel en wat niet te doen.

Aller eerst mijn doel:

Plantenbak! Het aller belangrijkst is voor mij om een mooi beplant aquarium te hebben. De bakken van amano (en andere aquascapers) zijn mijn voorbeeld. Vissen zijn voor mij een onderdeel van het totaalplaatje maar staan dus op de 2e plaats. Mijn huidige scape is een iwagumi en dat zal de nieuwe ook weer moeten worden. (als voorgrondplant wil ik in ieder geval de UG)

Mijn tank-specs:

Tank: Juwel Trigon 190.
    Verlichting: stanaard verlichting van 2x 28w T5 (590mm). Ik heb ik hier 2 T5 lampen bij ingebouwd. 1x 28w (590mm) en achterin de hoek 1x24w. Ik kan de extra verlichting apart van de standaard verlichting aan of uit zetten.

Filter: Eheim 2071 (buitenfilter) inhoud 6,1 liter, capaciteit 950 liter/uur
    Ik heb er ook een powerhead inzitten, Hydor Koralia 900ltr. Voor extra stroming in mijn bak.

Co2: Co2 set zonder PH controller. Ik heb een Up Aqua atomizer en een diffusor liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar de atomizer maar met 1 filter en een spraybar heb ik het idee dat te veel co2 verloren gaat en daarbij zit er te weinig beweging in het wateroppervlak. Optie: ik zou op marktplaats een klein buitenfiltertje erbij kunnen kopen maar ik heb niet zo veel ruimte onder mijn aquarium en omdat het een hoekbak is zou ik dan 2 instroom en uitstroom stukken hebben. Hiermee wordt het aardig vol en het aangezicht niet mooier.

Voeding: volgens de EI Methode (met de ingredienten van aquariumbemesting.nl)

Nu zit ik te overwegen om mijn substraat te vervangen voor ADA Aqua Soil Amazonia (3x 9l). Ik heb gelezen (posts van Tom Barr) dat de Aqua Soil alleen voldoende moet zijn en dat Power Sand Special niet per se nodig is.
    Ik heb een hoop gelezen over de extra supplementen die je kunt toevoegen onder je substraat (Bacter 100, Clear Super, Tourmaline BC, Penac-W en penac P). Ik weet dat deze niet essentieel zijn maar erg benieuwd wat jullie mij adviseren om er eventueel bij te nemen. Financieel gezien is het voor mij namelijk geen optie om alle 5 toevoegingen te kopen. Ik heb ergens gelezen dat alleen Bacter 100 ook al goed is. Kortom wat adviseren jullie mij?

Ik wil ook mijn filtermateriaal vervangen. Ik heb gelezen dat enkel bio materiaal in mijn filter het beste is voor mijn plantenbak. Veel vis/garnalen heb ik namelijk niet (25x simulans, 8x otociniclus en een stuk of 10 japonica garnalen ).
    Ik lees mooie verhalen over Bio-Rio van ADA. echter op de 2 internetsites die ik ken (www.azaqua.nl en garnalenhuis.nl) wordt dit niet verkocht. Nu hoef ik niet per se Bio-Rio te hebben en het mag dus ook iets anders zijn. Ik zou het wel fijn vinden dat ik vanaf het opstarten hetzelfde filtermateriaal kan blijven gebruiken. Ik las namelijk op plantedtank.net dat iemand vanaf het opstarten tot aan 4 maanden af en toe ander materiaal ging gebruiken en uiteindelijk over ging naar 100% bio rio. Als dit een must is dan wil ik dit ook wel doen. Zo niet dan liever niet.
    Kortom welk filter materiaal raden jullie mij aan voor een plantenbak (iwagumi stijl). Kunnen jullie mij ook vertellen hoeveel ik dan nodig zou hebben?

Sorry voor de vele vragen maar ik hoop dat jullie mij kunnen voort helpen.

Bedankt,

Arjan

Share This Page

1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice