2 weken EI, mijn eerste bevindingen

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
44
Netherlands
Eerste bevindingen na 2 weken. Ik wil voorkomen om 100 topics op dit forum te openen, maar gezien de taalbarriere is het EI verhaal in het Nederlands makkelijker, ook voor de rest van de bezoekers die meer van EI willen weten.

Hier mijn eerste bevindingen.

CO2 verhoogd
Mijn PH is zaterdag weer verlaagd (electrode geijkt) en de co2 is daarnaast een punt verhoogd; de drop checker is nog steeds groen.

Plant zaken die ik merk:
Ik merk sinds de verlaging van PH (lees: verhoging van co2) dat:
1) Mijn pogostemon stellatus harder gaat groeien, en meer ruimte tussen de bladkransen laat. Hij begint zeg maar te 'rekken'.
2) Mijn Rotala Macrandra begint door EI methode enorm te morphen (ten goede) naar kleine bladeren en bloedrood, de bladeren eronder tonen gebreksverschijnselen (zie 'dosering')
3) Mijn Proserpinaca palustris ''Cuba'' blijft oranje/geel ipv rood.

Licht aanpassen?
1 & 3 verkleuren dus niet of nauwelijks, ze blijven een beetje groen-gelig/oranje.

Het zou ook met mijn licht te maken kunnen hebben wat ik eerder denk; ik heb nu (van voor naar achteren) 6500k @ 80% / 3000k @ 100% / 6500K @ 80%.
Ik had eerst 3000K @ 100% / 6500K @ 100% / 3000K @ 100% maar dat vond ik te geel én dat was 120 mmol.
Ik kan natuurlijk ook eerst 3000K @ 80% / 6500K @ 90% / 3000K @ 80% doen, of bijv.
6500K @ 90% / 3000K @ 80% / 3000K @ 80% wat de dieptewerking weer ten goede zou komen.

Bah :)

Micro dosering:
De oorspronkelijke mix verteld; "10g Chelated Trace Element Mix @ 250 ml" en dan 2.5ml / 50 liter / 3x per week.

Mijn trace mix is een beetje aangepast. Hij is gebaseerd op thekrib en heeft; 50 gram CSM+B / 25 gram MgSO4 / 25 gram K2SO4. Dus ik gebruik 5x zo veel poeder, maar los dit op in een liter (zou eigenlijk 1250ml moeten zijn om dezelfde sterkte te krijgen als de site aangeeft), dus in plaats van 2.5ml geef ik hier 2ml voor. Ik heb in mijn hoofdmix ook nog 20 gram Ferrous gluconate toegevoegd, op aanraden van Tom zodat ik in ieder geval meer dan genoeg ijzer geef. Van deze trace mix geef ik nu 15ml per keer, 3x per week. Dit is de aangeraden dosering voor mijn bakgrootte.

Problemen:
Buiten het kleurissue heb ik eigenlijk geen problemen. Ik merk alleen dat ik maar niet van de draadalg afkom, ook al geef ik naast de dubbele dosering Flourish nu ook een paar dagen een dubbele dosering easycarbo erbij. ( !!!! )

hbosman

Guru Class Expert
Oct 22, 2008
277
1
18
Leesburg VA USA
Gilles;57612 said:
Eerste bevindingen na 2 weken. Ik wil voorkomen om 100 topics op dit forum te openen, maar gezien de taalbarriere is het EI verhaal in het Nederlands makkelijker, ook voor de rest van de bezoekers die meer van EI willen weten.

Hier mijn eerste bevindingen.

CO2 verhoogd
Mijn PH is zaterdag weer verlaagd (electrode geijkt) en de co2 is daarnaast een punt verhoogd; de drop checker is nog steeds groen.

Plant zaken die ik merk:
1) Mijn pogostemon stellatus harder gaat groeien, en meer ruimte tussen de bladkransen laat. Hij begint zeg maar te 'rekken'.
2) Mijn Rotala Macrandra begint door EI methode enorm te morphen (ten goede) naar kleine bladeren en bloedrood, de bladeren eronder tonen gebreksverschijnselen (zie 'dosering')

Licht aanpassen?
1 & 3 verkleuren dus niet of nauwelijks, ze blijven een beetje groen-gelig/oranje.

Het zou ook met mijn licht te maken kunnen hebben wat ik eerder denk; ik heb nu (van voor naar achteren) 6500k @ 80% / 3000k @ 100% / 6500K @ 80%.
Ik had eerst 3000K @ 100% / 6500K @ 100% / 3000K @ 100% maar dat vond ik te geel én dat was 120 mmol.
Ik kan natuurlijk ook eerst 3000K @ 80% / 6500K @ 90% / 3000K @ 80% doen, of bijv.
6500K @ 90% / 3000K @ 80% / 3000K @ 80% wat de dieptewerking weer ten goede zou komen.

Bah :)

Micro dosering:
De oorspronkelijke mix verteld; "10g Chelated Trace Element Mix @ 250 ml" en dan 2.5ml / 50 liter / 3x per week.

Mijn trace mix is een beetje aangepast. Hij is gebaseerd op thekrib en heeft; 50 gram CSM+B / 25 gram MgSO4 / 25 gram K2SO4. Dus ik gebruik 5x zo veel poeder, maar los dit op in een liter (zou eigenlijk 1250ml moeten zijn om dezelfde sterkte te krijgen als de site aangeeft), dus in plaats van 2.5ml geef ik hier 2ml voor. Ik heb in mijn hoofdmix ook nog 20 gram Ferrous gluconate toegevoegd, op aanraden van Tom zodat ik in ieder geval meer dan genoeg ijzer geef. Van deze trace mix geef ik nu 15ml per keer, 3x per week. Dit is de aangeraden dosering voor mijn bakgrootte.

Problemen:
Buiten het kleurissue heb ik eigenlijk geen problemen. Ik merk alleen dat ik maar niet van de draadalg afkom, ook al geef ik naast de dubbele dosering Flourish nu ook een paar dagen een dubbele dosering easycarbo erbij. ( !!!! )

I'm not sure I picked up on the translation correctly. Does your lighting have dimmers? You are talking about different bulbs running at different percentages. It sounds like you are running rather high (strong) lighting as well.

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
44
Netherlands
Well since this is the dutch forum, i posted in dutch :D

Here is the short version:
Upped my co2 and changed my lights; i had 4000K/6500K/4000K @ 100% (120mmol) --> Found it to be to yellow so i switched to 6500k @ 80% / 3000k @ 100% / 6500K @ 80% (now reading 85mmol)
Plants are affected, not the colors i want them to be but i am unsure if this is due to the high light, or because of the 'wrong colors' of lights. My Rotala Macrandra is getting much smaller leaves and turning very red (due to EI i assume) i am happy with that. However, the pogostemon stellatus is stretching instead of staying compact (right under the 3000K lamp) and my proserpinaca palustris "Cuba" stays green/yellow/orange-ish.

So basically i am asking what to do, change my light e.g. change back to the yellowish light but maybe at lower percentages, and how come i am still having hair algue issues although i am doubling Excel and Carbo doses (meaning i am basically quadrupling my dose).

dutchy

Plant Guru Team
Lifetime Member
Jul 6, 2009
2,280
5
36
64
The Netherlands
Gilles;57612 said:
CO2 verhoogd

Zo lang de kleur niet veranderd naar lichtgroen kan de CO2 omhoog. Ik zit zelf op een omgerekende 50 mg/l, met discussen. In werkelijkheid zal het dus lager zijn.

Gilles;57612 said:
Plant zaken die ik merk:

Licht aanpassen?
Je hebt een gecombineerde issue. De Stellata die rekt is niet door te weinig licht, maar veel licht i.c.m. nog niet voldoende CO2. De beste oplossing zou zijn: minder licht. kan je mijn foto in jouw topic nog herinneren? Als het probleem weinig licht zou zijn, zou mijn Stellatá's ook moeten rekken, maar dat doen ze niet. Aan de andere kant: het kleurprobleem. Dit blijft een gevolg van het toepassen van weinig licht.

Het probleem is dat wij planten in onze bakken zetten die allemaal andere behoeftes hebben aan CO2 en licht. Toch verwachten wij dan dat ze het allemaal optimaal doen. Dat gaat niet. Zo gebruik ik zelf korte reflectors op een enkele plaats waar planten staan die veel licht nodig hebben. Zo staan de Stellata's op een plek met maar 55 micromol, en de Ludwigia Perennis op een plek met 95 micromol. Met 55 micromol doen ze het niet. Gebruik je 55 micromol in de hele bak, heb je mooie groei maar zijn de kleuren minder. Aan de andere kant is het met weinig licht makkelijker om voldoende CO2 toe te voegen en een algenvrije bak te hebben.
Gilles;57612 said:
Tja, de lichtkleur is puur persoonlijk vind ik. Ik gebruik zelf 10.000K en 3.000K lampen. Ik hou niet van dat gelige licht. Je planten zal het een biet zijn. Wat ik zou doen als ik jouw was is niet meer dan 50 micromol gebruiken en eerst zorgen dat je alles onder controle hebt. Later kun je dan gaan experimenteren met meer licht en plantenkleuring.
Eigenlijk, en dat is niet slecht bedoeld, ben je daar nog niet aan toe. Leer eerst planten optimaal te laten groeien en maak je dan bezorgd over kleur.
Gilles;57612 said:
Micro dosering:

Klinkt ok, kijk of je geen tekorten ziet, nieuwe groei die geel is, wit, nerven zichtbaar o.i.d. Om op oude groei af te gaan vind ik een beetje te snel in jouw geval.

Gilles;57612 said:
Problemen:
Easycarbo helpt niet tegen draadalg. De oorzaak is nog iets te lage CO2. Vaak komt het secundair op nadat je baard- of penseelalg hebt gehad. Zoveel en vaak mogelijk handmatig weghalen en meer CO2 toevoegen. Ik had het laatst zelf ook een beetje (niet verder vertellen hoor) Het heeft 3 weken geduurd, toen was het weg.

Ik weet niet of de CO2 's nachts uit staat, zo niet, doe dat dan. Dat is veiliger voor je regenbogen.

groet,
dutchy

Last edited by a moderator:

Hallen

Guru Class Expert
Oct 8, 2010
130
0
16
36
The Netherlands (Gelderland)
Kan het verhaal met betrekking tot draadalg en meer afstand tussen de internoiden bevestigen. Blijft net als zo veel problemen een effect van een (net wat) te laag Co2 gehalte. Ben er zelf ook mee bezig, heel vervelende soort.

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
44
Netherlands
Het 'leuke' is dat ik de andere alg wel zie weggaan, ik heb nu alleen last van draadalg (korte versie) en daarnaast GSA (groene alg op bladeren), dit duurt echter langer hoorde ik al eerder.

hbosman

Guru Class Expert
Oct 22, 2008
277
1
18
Leesburg VA USA
dutchy;57625 said:
Well, that's why it's a Dutch forum ;)

regards,
dutchy

I followed the link from the home page. I didn't realize there was a separate dutch forum here. Anyway, it's fun. I have alot of family in Holland. I haven't been there since 1986 unfortunately.

Gilles

Lifetime Members
Lifetime Member
Aug 6, 2008
645
0
16
44
Netherlands
Hey Crispino, good to see you post here. I did not yet receive the package (yes it is thesame guy) :p